Performancing Metrics

اجلاس «جی هفت» ژاپن در سایه اعتراض‌های گسترده مردمی | اتاق خبر
کد خبر: 332117
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 01:23
صدها نفر از مردم ژاپن روز یكشنبه همزمان با برگزاری اجلاس «جی هفت» در شهر هیروشیما دست به اعتراض‌های گسترده خیابانی زدند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، معترضان با استفاده از این فرصت سیاست های دولت «شینزو آبه» نخست وزیر این كشور در برنامه های هسته ای، انباشت مواد خطرناك اتمی و همچنین لایحه اعزام نیروی نظامی به خارج از مرزهای ژاپن را مورد انتقاد قرار دادند.

شمار زیادی از تجمع كنندگان از جمله اعضای اتحادیه های كارگری، فعالان گروههای مدنی، دانشجویان مراكز آموزشی و همچنین خویشاوندان قربانیان حمله اتمی آمریكا به این شهر در سال 1945 میلادی از جمله شركت كنندگان در این راهپیمایی گسترده بودند.

معترضان می گویند كه سیاست های دولت «آبه» با گفته های او در تناقض است. او امروز در اجلاس گروه هفت گفته است تسلیحات اتمی باید از بین برود اما این كشور به دنبال فعالیت های هسته ای است.

این در شرایطی است كه دولت ژاپن، در ابتدای ماه جاری میلادی بیانیه ای منتشر كرد مبنی بر اینكه بر اساس قانون اساسی این كشور از داشتن سلاح اتمی منع نشده است.

«كیوگو تانیكوچی» از رهبران اعتراض های امروز در ژاپن گفت كه انباشت مواد اتمی از جمله پلوتونیم و اورانیوم غنی شده با خلوص بالا در ژاپن از نگرانی های بزرگ مردم این كشور محسوب می شود.

معترضان امروز همچنین شعارهای تندی علیه دولت سر دادند و همزمان اعلام كردند: دولت می كوشد در جریان اجلاس «گروه هفت» از خود چهره یك دولت صلح دوست نشان دهد در صورتی كه بیانیه های دولت خلاف این واقعیت است و از داشتن سلاح اتمی دفاع می كند.

خبرگزاری «شین هوا» چین نیز در واكنش به اعتراض های امروز مردمی در گزارشی انتقادی نوشت: از نگاه معترضان، در شرایطی كه ژاپن خود قربانی بمب اتمی است، چطور می تواند بر خلاف خواست مردمش لایحه امنیتی برای اعزام نیرو به خارج از مرزهای كشور را در پارلمان تصویب كند.

این لایحه را كه برای نخستین بار در 70 سال گذشته پس از جنگ جهانی دوم به ژاپن امكان اعزام نیرو به عملیات فرامرزی می دهد دولت و پارلمان تصویب كرده اند و مخالفت های عمومی تاثیری بر این اقدام «آبه» نداشته است.

مردم معترض در ژاپن می گویند كه لایحه مذكور كه از ماه گذشته میلادی اجرایی شد در واقع توكیو را وارد جنگ و درگیری خواهد كرد.

ماه گذشته میلادی نزدیك به 40 هزار نفر از مردم ژاپن در مقابل ساختمان پارلمان ژاپن تجمع كرده و خواستار توقف در اجرای این لایحه شدند.

آنان خاطرنشان كردند كه ژاپن در مسیر تقویت ارتباطات نظامی با كره جنوبی و آمریكا بتدریج پای خود را به جنگ باز خواهد كرد.

اجلاس دو روزه وزیران خارجه «جی 7» پیش از ظهر امروز در میان تدابیر شدید امنیتی در شهر هیروشیمای ژاپن آغاز به كار كرد. این اولین بخش از نشست های وزیران این گروه پیش از برگزاری همایش سران این گروه در استان «میه» ژاپن در ماه آینده میلادی است.

«جی 7» یا «گروه هفت» از هفت كشور بزرگ صنعتی جهان تشكیل شده كه حدود 50 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

با ملحق شدن روسیه به این گروه در سال 1998 به جی 8 تغییر كرد اما با دعوت نشدن روسیه به نشست های سالانه نام آن دوباره به جی هفت تغییر یافت.

آمریكا، انگلیس، كانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن كشورهای عضو این گروه هستند.

 انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید