Performancing Metrics

شناسایی ۸ گلوگاه فساد از سوی دولت | اتاق خبر
کد خبر: 334917
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 12:45
در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای اتاق بازرگانی ایران مطرح شد
اعضای اتاق بازرگانی ایران صبح روز گذشته میزبان علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند.

اتاق خبر - صبحانه کاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان بخش خصوصی با موضوع ساختار اقتصاد مقاومتی و ضرورت توجه به ارائه برنامه‌هایی در همین راستا در کشور کلید خورد. صمت از کم و کیف این نشست گزارش می‌دهد.

در ابتدای این نشست جنتی با اشاره به لزوم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکید رهبر معظم انقلاب بر این امر اظهارکرد: دولت ستادی با عنوان ستاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری تشکیل داد که این ستاد تاکنون جلسات مستمری برگزار کرده است. همچنین ۱۱ برنامه کلان در حوزه اقتصاد مقاومتی تدوین کردیم که یکی از آنها در راستای گفتمان و فرهنگ‌سازی برای اقتصاد مقاومتی است. جنتی با تاکید بر این نکته که باید از برنامه‌ریزی عبور کرده و در همه نهادها وارد عمل شویم، گفت: امسال دولت چند مسئله را دنبال می‌کند که یکی از آنها رونق بخشیدن به تولید چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی است و دولت بیش از ۱۵ جلسه خود را در سال گذشته به رفع موانع تولید اختصاص داده است. وی همچنین با ابراز خرسندی از مثبت شدن تراز تجاری کشور پس از چند دهه خاطرنشان کرد: سال گذشته صادرات ما بر واردات چربید که نشانه خوبی برای اقتصاد کشور است. این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۰ صنعت با مسکن مرتبط هستند که اگر مسکن رونق بگیرد، این صنایع هم رونق خواهند گرفت و دولت آمادگی دارد برخی از طرح‌های نیمه تمام را به قیمت صفر واگذار کند تا به نتیجه برسد.
تمرکز بر مدیریت ارز
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت ارزهای خارجی را یکی دیگر از مسائلی برشمرد که دولت به آن اهتمام دارد و افزود: ۷۰۰میلیارد تومان ارز کشور معلوم نیست، در چند سال اخیر در چه بخش‌هایی هزینه شده در عین حال دولت ۸ گلوگاه اساسی را در کشور شناسایی کرده که منشأ فساد است. جنتی اقتصاد کشور را بیمار و مزمن دانست و افزود: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به بدهی‌های انباشته دولت به پیمانکاران و بانک‌ها است که رقم سرسام‌آوری است و وقتی بانک مرکزی آن را اعلام کرد، برای اعضای هیات دولت شگفت‌انگیز بود. وی توجه به اقتصاد خلاق را راهکاری برای رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر دانست و گفت: اقتصاد خلاق از سال ۲۰۰۱م در دنیا مطرح بوده و بسیاری از کشورها نهادهایی را به همین منظور تشکیل دادند و توجه ویژه‌ای به اقتصاد فرهنگ و هنر دارند که مشاهده می‌شود، صنایع فرهنگی سهم قابل توجهی را در این کشورها به خود اختصاص داده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به این نکته اشاره کرد که برخی افراد سرمایه‌گذاری در حوزه چاپ کتاب و نمایش را قابل توجیه اقتصادی نمی‌دانستند، اما به‌تدریج احساس شد که این‌گونه نیست حتی در چند سال اخیر توجهی که به هنرهای تجسمی شده به حدی بوده که موزه‌هایی از هنرهای تجسمی تشکیل شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: به عنوان مثال تابلوی سهراب سپهری ۷۰۰میلیون تومان ارزش‌گذاری شده بود که یکی از بانک‌ها آن را ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان خرید و سال آینده بیش از ۳میلیارد تومان ارزش‌گذاری خواهد شد.
تامین بودجه وزارت ارشاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود این را هم گفت که بودجه‌های فرهنگی و هنری همواره در ردیف آخر بودجه دولت قرار داشته و افزود: ما به دولت گفتیم شما که به ما بودجه نمی‌دهید، پس بگذارید در صنایع فرهنگی وارد شویم که می‌تواند در تولید صادرات محور موثر باشد که مورد توجه رییس‌جمهوری قرار گرفت و قرار است نهاد اقتصاد خلاق این گونه مسائل را پیگیری کند. سامانه نمایش درخواستی (BOD) یکی دیگر از کارهایی است که وزیر ارشاد از اجرای آن خبر داد و گفت: رییس سازمان سینمایی این موضوع را دنبال می‌کند، چراکه ما گنجینه‌ای از فیلم‌های سینمایی قبل و بعد از انقلاب داریم که حدود ۲هزار فیلم است، در عین حال ۱۰۰ هزار ساعت موسیقی در اختیار ما است که می‌تواند این موارد در فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد.
جنتی همچنین از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره‌هایی چون فیلم و تئاتر از سوی بخش خصوصی خبر داد و گفت: حتی مجتمع‌های فرهنگی را هم به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم، تا از آن استفاده بهینه شود. کاهش مجوزها و کاهش فرآیند صدور مجوز نکته دیگری بود که وزیر ارشاد به آن اشاره کرد و افزود: ۱۴۰ مجوز در وزارت ارشاد صادر می‌شد که به سمت کاهش مجوزها رفتیم و معتقدیم دلیل ندارد هر کس می‌خواهد هر کاری بکند مجوز بگیرد و حتی برخی فرآیندها را هم کوتاه کردیم. به‌عنوان مثال دریافت مجوز چاپ کتاب ۸ تا ۹ ماه زمان می‌برد، اما اکنون یک ماه بیشتر طول نمی‌کشد و برخی کتاب‌ها تا ۱۲ روز هم مجوز می‌گیرند. وی اضافه کرد: حتی تاسیس موسسات فرهنگی چندمنظوره یا تک منظوره ۱/۵ تا ۲ سال زمان لازم داشت، چراکه باید حداقل در گام نخست از اداره اماکن استعلام می‌گرفتند که خود زمان‌بر بود، اما درحال‌حاضر این پیش‌شرط‌ها را حذف کرده‌ایم و اکنون فرد با تشخیص وزارت ارشاد بین ۱۵ روز تا ۲ ماه می‌تواند مجوز بگیرد. جنتی همچنین درباره زمان‌بر بودن صدور مجوز نشریات نیز تصریح کرد: سال ۹۲ که ما آمدیم، درخواست صدور مجوز نشریه از سال ۸۵ مانده بود که تکلیف آنها مشخص نبود، اما اکنون درخواست‌ها را به طور تقریبی به روز کرده و تنها از چند ماه اخیر درخواست نشریات مانده است. علی جنتی همچنین در جمع خبرنگاران به آخرین وضعیت حج سال ۹۵ با توجه به اتفاقات سال گذشته برای حجاج ایرانی اشاره کرد و گفت: هیاتی را برای مذاکره به عربستان فرستادیم و دنبال آن هستیم تا حجاج امسال به حج تمتع اعزام شوند. وی از کارشکنی عربستان برای پیگیری مسائل مربوط به حج از جمله در زمینه حمل‌ونقل هوایی و صدور ویزا برای ایرانی‌ها خبر داد و تصریح کرد: در چند ماه گذشته حتی به مسئولان سازمان حج و زیارت برای حضور و مذاکره ویزا ندادند و برای نخستین بار در یک کشور ثالث ویزا صادر شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به اهمیت اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: منشوری با اتاق بازرگانی ایران برای همکاری در این زمینه امضا شده که تا حدی سعی در بازنگری آن داریم و از طرفی معتقدیم که تصدی‌گری فرهنگی باید به بخش خصوصی واگذار شود و در همین راستا به اتاق بازرگانی آمدیم تا مشکلات بخش خصوصی را بشنویم.
ایجاد کمیسیون‌های مشترک با اتاق بازرگانی یکی از مسائلی بود که وزیر ارشاد به آن اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنیم از فضای مجازی برای اقتصاد خلاق بهره بگیریم، اما نباید فراموش کرد که کسب‌وکار اینترنتی و پخش زنده در اختیار صداوسیماست و ما بیشتر در حوزه فیلم‌های سینمایی و قطعات موسیقی به دنبال رونمایی از سامانه نمایش درخواستی هستیم که هم آرشیو فیلم‌های ما را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و هم محلی برای درآمدزایی است.
سهم ایران از صنایع فرهنگی
رییس اتاق بازرگانی ایران از سهم ۱۲درصدی صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی کشورها خبر داد و گفت: فدراسیون «اقتصاد، فرهنگ و هنر» در اتاق بازرگانی ایران تشکیل می‌شود. محسن جلال‌پور نیز در مراسم صبحانه کاری فعالان اقتصادی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گردش مالی صنایع فرهنگی را در دنیا افزون‌بر ۲هزار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم ایران از صنایع فرهنگی گردش مالی نزدیک صفر است و این در شرایطی است که سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان، اکنون بین ۲ تا ۱۲درصد برآورد می‌شود. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: سهم تجارت جهانی محصولات و خدمات خلاق در سال ۲۰۱۴م رقمی بیش از ۸۲۰ میلیارد دلار بوده که بر این اساس نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی از بعد ثروت‌آفرینی هم قابل بررسی است. وی تصریح کرد: در ثروت‌آفرینی، میزان ارزش افزوده و درآمد حاصل از فروش محصولات فرهنگی و هنری مانند تابلوهای هنری، فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌های موسیقی، انیمیشن‌ها و صنایع دستی، بسیار بالا است و صنایع فرهنگی از پرسودترین حوزه‌های تولید در دنیا به شمار می‌روند. به گفته جلال پور، فرهنگ غنی ایرانی از مزیت‌های رقابتی ایران در عرصه‌های مختلف است که از آن جمله در کشورهای فارسی‌زبان، در جهان تشیع، در جهان تصوف، در جهان موسیقی و در عرصه داخلی با سرمایه‌گذاری می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه را برای صدور فرهنگ ایرانی فراهم کرد. وی ادامه داد: تسهیل آموزش مجازی فارسی و تاسیس انستیتوهای فارسی در عراق به‌عنوان پیش نیاز جذب دانشجو، توجه به اهمیت صنعت چاپ و صدور محصولات چاپی و توجه به ظرفیت عظیم گردشگری فرهنگی که متاسفانه مغفول مانده، می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال و ارزش‌آفرینی شود، ضمن اینکه گردشگری تاریخی باید گسترش یافته و راه‌اندازی تور هخامنشی، تور صفوی، تور اسلام‌شناسی، تور شیعه‌شناسی، تور عشایر، تور موسیقی‌سنتی، تور معماری بیابانی و تور اسب سواری در مسیرهای تاریخی در کنار تورهای قالی، گلیم و محصولات کشاورزی می‌تواند درآمد ارزی هنگفتی برای کشور داشته باشد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: منشور همکاری بین اتاق بازرگانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گذشته به امضا رسیده که متاسفانه عملیاتی نشده بود. اکنون قصد داریم با توجه به شرایط پسابرجام، این منشور را مورد بازنگری قرار دهیم. وی خاطرنشان کرد: مقدمات تشکیل فدراسیون «اقتصاد، فرهنگ و هنر» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حال انجام است و موافقت اصولی آن صادر شده که می‌تواند زمینه‌ساز توجه بیشتر به این بخش از اقتصاد شود، ضمن اینکه تسهیل امکان حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری سایر کشورها و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: روزنامه گسترش صمت

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید