Performancing Metrics

طاق کسری؛ گذرگاه شهر تیسفون | اتاق خبر
کد خبر: 336942
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 08:13
باقیمانده‌های شهر‌های قدیمی که یادگاری از پادشاهان گذشته هستند، از جاذبه‌های محبوب گردشگری محسوب می‌شوند. این مکان‌ها بعد تاریخی زیبایی را در خود جای داده‌اند که به خوبی نشانگر تاریخ زندگی گذشتگان است.

به گزارش اتاق خبر، شهر باستانی تیسفون در کنار رود دجله یعنی در ۳۵ کیلومتری جنوب بغداد امروزی واقع است. تیسفون در سال ۱۲۰ قبل از میلاد ساخته شد و بزرگ‌ترین شهر در بین‌‌النهرین بود. همچنین از سال ۵۷۰ تا ۶۳۷ بعد از میلاد (تا پیروزی مسلمانان) نیز بزرگ‌ترین شهر جهان محسوب می‌شد. امروزه تنها قسمت باقیمانده از این شهر طاق باشکوه کسری است. این طاق به‌عنوان قصر پادشاه ساسانی (خسرو اول) در اواخر قرن ششم هجری استفاده می‌شد. طاق کسری بزرگ‌ترین طاق آجری و بدون داربست جهان است. 

مهرداد یکم، پادشاه اشکانیان، پس از شکست یونان و پیوستن به بابلیان، تیسفون را تأسیس کرد و آن‌جا را محل اقامت خانواده‌ی سلطنتی قرار دارد. تیسفون طبق قوانین اشکانیان مرکز فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی قرار گرفت و در سال ۵۸ قبل از میلاد، پایتخت اشکانیان شد. به منظور بین‌المللی شدن به تدریج شهر آمیزه‌ای از فرهنگ‌های مختلف شد. به‌طوری‌ که در تیسفون فرهنگ هلنیستی پایتخت سلوکیه (فرهنگی یونانی) و دیگر فرهنگ‌های مختلف دیده می‌شد.

طاق کسری

در قرن دوم و در میان کشمکش بر سر قدرت میان اشکانیان و رومیان، امپراطوری تیسفون ۶ بار عوض شد. آخرین بار که اداره‌ی شهر به دست رومیان افتاده بود، آن‌ها تمام شهر را غارت کرده، خانه‌ها را خراب کردند و مردم را به اسارت گرفتند.

در سال ۲۲۶ بعد از میلاد، اداره‌ی شهر به دست امپراطوری ساسانیان افتاد و تیسفون دوباره رونق گرفت. قدیمی‌ترین بخش تیسفون، بخش شرقی شهر است که در کتب عربی از این بخش با نام «شهر قدیمی» یاد شده است. در این قسمت کاخ سفید باستانی ساسانیان واقع شده است. همچنین بخش شرقی تیسفون به «اسپانبر» معروف بود که به دلیل وجود تالار‌های زیبا و باشکوه، بازی‌های مختلف، اصطبل‌ها و حمام‌های زیبا به شهرت رسید.

طاق کسری

پس از تصرف کوتاه رومیان، اداره‌ی تیسفون به دست خسرو یکم، پادشاه ساسانی، افتاد. او شروع به ساخت بنایی بلند با طاق‌هایی زیبا کرد. طول هر‌ یک از این طاق‌ها ۳۷ متر و عرض آن‌ها ۲۶ متر بود. ضخامت بالای هر طاق ۱ متر و ضخامت پایه‌ی آن‌ها ۷ متر است. این طاق بزرگ‌ترین طاق آجری در جهان است. 

پس از تصرف تیسفون در سال ۶۳۷ بعد از میلاد توسط اعراب، آن‌ها از این مکان به عنوان مسجد استفاده کردند. تا اینکه به تدریج این منطقه خالی از سکنه شد. پس از آن در قرن هشتم هجری ساکنان جدید بغداد از باقیمانده‌های شهر به‌عنوان مصالح برای ساخت و ساز استفاده کنید. سیل‌های سال‌های قبل شهر را به کلی تخریب کرده بود. تنها یک‌سوم طاق کسری نیز از سیل در امان مانده بود. 

ویرانه‌های آجری طاق کسری تنها بقایای شهر تیسفون است که برای ۷ قرن پا برجا مانده و یادگاری از پادشاهی ایرانیان و سلسله‌های اشکانی و ساسانی محسوب می‌شود. 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید