Performancing Metrics

برقراری معامله برد - برد بین ایران وهیأت های خارجی | اتاق خبر
کد خبر: 338031
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 13:07
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با اتاق خبر خواستار شد
تعاملات ایران با سایر هیأت های خارجی باید براساس یک معامله برد- برد تنظیم شود تا طرفین به امتیازات شاخص دست پیدا کنند.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران حضور هیأت های خارجی را یک فرصت طلایی دانست و گفت: با حضور هیأت های خارجی محدودیت ها، عارضه ها و نارسایی های نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که ناشی از اعمال تحریم ها بوده، شفاف سازی شده است.

رضا پدیدار در گفت و گو با اتاق خبر افزود: اگر به منظور شفاف سازی، فعالان اقتصادی ما راهی کشورهای خارجی می شدند این پروسه بسیار هزینه بر و بلند مدت می شد و البته در کشور فاقد افراد ماهر و متخصص به منظور تحقق این هدف هستیم.

وی تصریح کرد: به منظور استفاده هر چه بیشتر از حضور هیأت های خارجی لازم است قوانین و مقرراتی که در راستای توسعه و تحول اقتصادی کشور توسط دولت و مجلس تصویب شده است، به مرحله اجرا دربیاید تا بتوانیم یک برنامه مدون در این خصوص تنظیم کنیم.

پدیدار عنوان کرد: لازمه حضور در بازارهای جهانی و فراهم کردن زمینه های جذب و هدایت سرمایه های داخلی و خارجی در روند توسعه تولید و بازرگانی کشور، برقراری تفاهم با سایر کشورها در نظام بین المللی است.

وی با بیان اینکه تفاهم با کشورهای خارجی ابعاد مختلفی دارد؛ اظهار کرد:  یکی از مسائل مهم شناسایی و شناخت طرف های خارجی است که در این راستا باید قوانین و مقررات متقن در زمینه آزادسازی تجاری و اقتصادی کشور را به طور شفاف در اختیار آن ها قرار دهیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: نکته دوم بحث اجرای تفاهم با هیأت های خارجی در چارچوب قوانین بین المللی است و آخرین مورد افزایش ضریب اطمینان و اعتماد برای طرف های خارجی است تا مطابق با موارد توافق شده، آن ها به طور کیفی یا کمی از ورود سرمایه خود در بازار ایران بهره ببرند.

پدیدار گفت: این موارد سه گانه از نکات اصلی است که در ارتباط با سایر کشورها باید بر آن تاکید شود تا هیأت های خارجی بتوانند اصل و سود سرمایه را به کشور خود بازگردانند.

وی با اشاره به اینکه گام بعدی در برقراری روابط حسنه با کشورهای خارجی رفع موانع سرمایه گذاری در زمینه کسب و کار است؛ گفت: هرچند مجلس و دولت این قانون را در سال گذشته تصویب کرده اند اما هنوز سازمان ها و موسسات زیادی وجود دارند که خود را با این قانون تطبیق نداده اند و کماکان موانع توسعه اقتصادی در کشور باقی است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: ضرورت اقدامی عاجل به منظور رفع موانع کسب و کار در کشور به شدت احساس می شود و در این راستا اتاق های بازرگانی سراسر کشور باید تدابیری اتخاذ کنند.

وی تصریح کرد: تعاملات ایران با سایر هیأت های خارجی باید براساس یک معامله برد - برد تنظیم شود تا طرفین به امتیازات شاخص دست پیدا کنند.

پدیدار در پاسخ به این پرسش که چرا هیأت های خارجی عمدتا جذب بخش دولتی و خصولتی می شوند؛ اظهار کرد: یکی از بیماری های اقتصاد کشور؛ دولتی بودن آن است و به لحاظ اینکه بخش دولتی و خصولتی همواره وابسته به خزانه کشور بودند به گونه ای ضریب اطمینان را برای خارجی ها فراهم می کنند.

وی با بیان اینکه عمدتا طرف های خارجی شناخت درستی از بخش خصوصی ایران ندارند؛ گفت: چون بخش خصوصی مبتلا به عارضه های اقتصادی ناشی از فساد، رانت و ... است، اعتماد سرمایه گذاران خارجی را جلب نمی کند.

به گفته پدیدار؛ ضرورت ندارد که اتاق های بازرگانی سطوح تعریف شده ای را برای خارجیان ارائه کنند بلکه لازم است واقعیت های اقتصادی موجود را اعلام و از گیرو دار مکانیزم های تشریفاتی خارج شوند تا به مرحله عملیاتی برسند.  

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی باید پل ارتباطی بین بخش خصوصی ایران و طرف های خارجی ایجاد کند تا از رفتار یکدیگر رفع شبهه کنیم.

94106ت 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید