Performancing Metrics

آ.سه.آن و تنش ها در دریای جنوبی چین | اتاق خبر
کد خبر: 351561
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 15:43
ادعای مالزی در مورد انجام اصلاحات فوری
مالزی اعلام کرد وزیران امور خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن در اجلاس دو روزه اضطراری با چین برای کاهش تنش در آب های مورد مناقشه در دریای جنوبی خواستار 'اصلاحات فوری' در این زمینه شدند.

اتاق خبر- وزرای امور خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا از روز سه شنبه در شهر 'کونمینگ' استان 'یون نن' در چین نشست اضطراری 2 روزه ای را برای حل و فصل مناقشات دریای جنوبی چین و ادعای پکن در مورد مالکیت ارضی این منطقه برگزار کردند.
در بیانیه ای که از طرف وزارت امور خارجه مالزی منتشر و شبکه خبر آسیا وابسته به سنگاپور آن را منتشر کرده است، کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا در نشست روز گذشته اعلام کردند سران آ.سه.آن پیش از این از ساخت و ساز جزایر مصنوعی توسط پکن در دریای جنوبی چین ابراز نگرانی کرده بودند و آن را سیاست ' بالقوه ای برای تضعیف صلح' در منطقه اعلام کردند.
مالزی همچنین اعلام کرد بیانیه جدید که میان وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن و همتای چینی آنها در کونمینگ صادر شده 'زبانی بسیار صریح' و دیپلماتیک داشته و خواستار انجام 'اصلاحات فوری' در مورد مناقشات این منطقه شده است.
اما چند ساعت پس از انتشار این بیانیه، وزارت امور خارجه مالزی اعلام کرد که دبیرخانه واقعیت بیانیه را تائید کرد، اما کمی بعد یعنی پس از انتشار بیانیه در خبرگزاری فرانسه و دیگر رسانه ها، در حال لغو آن بوده است.
از سوی دیگر وزارت امور خارجه چین در مورد این 'بازی دیپلماتیک' ابراز شگفتی کرد و صدور هر بیانیه رسمی صادر شده را تکذیب کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این مورد اعلام کرده بود که تاکنون هیچ بیانیه رسمی از طرف آ.سه.آن صادر نشده و صدور چنین بیانیه ای و رسمی بودن آن که از طرف مالزی در اختیار رسانه ها گذاشته شده است، از طرف آ.سه.آن تائید نشده است.
چین مدعی مالکیت بر تقریبا تمامی پهنه آبی دریای جنوبی چین و منطقه 'اسکاربورو' است، از طرفی کشورهای فیلیپین، برونئی، مالزی و ویتنام چهار عضو آ.سه.آن نیز بر سر همین منطقه که اعتقاد بر این است که بخش عظیمی از منابع نفت و گاز را دارا است، با پکن اختلاف دارند.
کشورهای چین و آ.سه.آن سال های طولانی است درباره مسائل منطقه از جمله اختلاف ها در دریای جنوبی گفت و گو می کنند؛ اما به نظر می رسد تنش های این منطقه اخیرا باعث عدم ثبات صلح و آرامش در منطقه جنوب شرق آسیا شده است.
مالزی، فیلیپین، برونئی، ویتنام، تایلند، اندونزی، سنگاپور، لائوس، میانمار و کامبوح 10 کشور عضو این اتحادیه منطقه ای را تشکیل می دهند که با چین روابط اقتصادی بسیار نزدیکی دارند.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید