Performancing Metrics

لزوم ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران | اتاق خبر
کد خبر: 358963
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 21:52
پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی، تعداد سرمایه‌گذاران خارجی در بورس ایران در ماه‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است.

به گزارش اتاق خبر، همچنین تمایل اشخاص و شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران با هدف خرید سهام و اوراق بهادار افزایش یافته، گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزش خرید سهامداران خارجی در خرداد ۱۳۹۵ به ۷۹۸میلیارد ریال رسید و ۲۵ کد سهامدار خارجی در خرداد امسال نیز صادر شد و تعداد افراد و شرکت‌های خارجی دارنده کد سهامداری برای فعالیت در بازار سرمایه ایران به ۶۳۶ کد رسید. هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی از امریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، افریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان در بازار سرمایه ایران فعال هستند. در فهرست سرمایه‌گذاران خارجی، نام ۳۴ سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود.
در دومین روز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز پنل‌های تخصصی محصولات جذاب در بازار سرمایه ایران، جایگاه ایران در میان بازارهای سرمایه بین‌المللی و نقشه راه ایران برای بین‌المللی‌شدن بازار سرمایه برگزار شد و مدیران ارشد ایرانی و خارجی در آن حضور پیدا کردند.



دستیابی به جایگاه واقعی بورس کالا
مدیرعامل بورس کالای ایران در نمایشگاه بین‌المللی به معرفی بازارها و ابزارهای مالی جذاب بورس کالا برای سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت. به گزارش صمت، حامد سلطانی‌نژاد بورس کالا را یکی از ارکان بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: هدف بورس کالا حمایت از کیفیت و کمیت کالاهای تولیدی ایرانی است. درحال‌حاضر انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، صنعتی و معدنی و کشاورزی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار می‌گیرد.
وی به راه‌اندازی تالار صادراتی بورس کالا در جزیره کیش اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این تالار، زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار کالاهای ایرانی فراهم شده است.
سلطانی‌نژاد به برنامه‌های آتی بورس کالا نیز اشاره کرد و افزود: از آنجایی که در مناطق آزاد ایران مشوق‌هایی مانند معافیت مالیاتی و گمرکی برای حضور خارجی‌ها وجود دارد، سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری در این مناطق حضور پیدا می‌کنند و بنابراین بورس کالا نیز برنامه‌هایی برای جذب این سرمایه‌گذاران دارد. وی با بیان اینکه ۱۰درصد کالاهایی که در بورس کالا معامله می‌شود به مبادلات بین‌المللی اختصاص دارد، گفت: در رینگ صادراتی بورس کالا محصولات مختلفی ازجمله قیر، سنگ‌آهن و عایق رطوبتی از ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان در تولید نفت، قیر، محصولات پتروشیمی و سیمان است، گفت: درصدد ایجاد ارتباط با بورس‌های بین‌المللی هستیم تا بتوانیم از طریق ابزارهای مالی، ریسک‌های معاملاتی را در حوزه داخلی و بین‌المللی پوشش دهیم تا به این ترتیب سرمایه‌گذاران بیشتری به سوی بازارهای ایران روانه شوند و محصولات داخلی را خریداری کنند. وی به توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بازار مشتقه بورس کالا نیز از رونق خوبی برخوردار است، با وجود آنکه بیش از ۷ سال از راه‌اندازی معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران می‌گذرد اما هم‌اکنون سرمایه‌گذاران زیادی در این بازار فعال هستند و در این راستا برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران توسعه معاملات آتی بورس کالا را یکی از اقدامات این بورس دانست و تصریح کرد: برای نمونه محصولات کشاورزی در ایران و در هر مقطع مختلفی با نوسانات قیمتی روبه‌رو می‌شوند و این موضوع به صورت مستقیم بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد. از این رو قصد داریم با توسعه ابزارهای مالی و راه‌اندازی معاملات آتی محصولات کشاورزی، نوسانات قیمت این کالاها را در فاصله‌های زمانی مختلف بیمه کنیم که این روند در بورس‌های کالایی دنیا نیز در جریان است. سلطانی‌نژاد به معاملات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: امروز بورس‌های چینی به دنبال توسعه معاملات محصولات پتروشیمی و همچنین طراحی ابزارهای مالی روی این محصولات هستند تا ضریب نفوذشان بر این بازار را از طریق سیستمی شفاف و مدرن همچون بورس‌ها بیشتر کنند، اما سوال اینجاست که چرا ما به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی نتوانیم از طریق ابزارهای مالی در قیمت محصولات پتروشیمی منطقه تاثیرگذار باشیم. مدیرعامل بورس کالای ایران به برنامه‌های اصلی بورس کالا اشاره کرد و گفت: توسعه ابزارهای مالی و معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالاها با همکاری نهادهای داخلی و بین‌المللی از برنامه‌های اصلی ماست تا بتوانیم رفته‌رفته به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ملی و بین‌المللی برسیم.

 
ظرفیت گستره بورس ایران
دبیرکل فیاس نیز بازار سرمایه ایران را پیشرو دانست و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در بازار سرمایه ایران وجود دارد که باید ابتدا آنها را شناسایی کرده و به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کنند. مصطفی بالتاچی با اشاره به اینکه باید فعالیت ارکان مختلف بازار سرمایه در بورس تقویت شود، بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا کارگزاران، سرمایه‌گذاران و بورس تهران بتوانند فعالیت خود را افزایش دهند و سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری را به سوی بازار سرمایه ایران روانه کنند. وی به لزوم تسهیلات برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: باید تسهیلاتی برای ورود این گروه از سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود، برای نمونه باید شرایطی مهیا شود تا سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند برای ورود به بازار سرمایه ایران از خدمات بیمه‌ای و گمرکی بین‌المللی و استاندارد استفاده کنند. بالتاچی بازار سرمایه ایران را بسیار پراهمیت خواند و بیان کرد: از آنجایی که ۲/۳ جمعیت ایران جوان است و از درآمد مناسبی برخوردار هستند، بازار سرمایه این کشور می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد و مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار بگیرد اما باید تعادلی میان افراد، موسسه‌ها و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی با بازارهای مختلف ازجمله بازار سرمایه ایران فراهم شود.

افزایش حجم معاملات خارجی‌ها در بورس
جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار کرد: پس از اجرایی‌شدن برجام، استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران افزایش یافت و حجم سرمایه‌گذاری خارجی ۴۰درصد بالا رفت. بهادر بیژنی درباره دیپلماسی بورسی و افزایش تعاملات بین‌المللی بازار سرمایه ایران پس از رفع تحریم‌ها، افزود: بورس تهران پیش از اجرایی شدن برجام، تعامل خود را با نهادهای بین‌المللی آغاز کرد و بر این اساس برخی از نهادهای بین‌المللی بازار سرمایه همکاری‌های خود را افزایش دادند. وی به سیاست‌های سازمان بورس اشاره کرد و گفت: تعریف پروژه‌های مشترک با نهادهای خارجی از امضای تفاهمنامه برای ما مهم‌تر است و بر این اساس، سیاست سازمان بورس، تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک است تا به این وسیله بورس تهران با بورس‌های خارجی تعامل بیشتری داشته باشد. بیژنی امضای تفاهمنامه بورس تهران با کره‌جنوبی را موجب گسترش همکاری‌ها میان ایران و کره دانست و اظهار کرد: هدف از اجرای تفاهمنامه بورسی ایران و کره متصل کردن بازار سرمایه دو کشور بود تا در نتیجه آن، بازار سرمایه این دو کشور بتوانند دامنه همکاری‌های خود را گسترش دهند. وی با بیان اینکه در همه بخش‌ها می‌توان با بورس کره‌جنوبی همکاری کرد، گفت: نحوه همکاری به نوع توافق‌ها بستگی دارد. این همکاری می‌تواند در بخش سهام و اوراق بهادار یا فروش محصولات باشد و این موضوع با توجه به توافق‌ها انجام می‌شود. جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد، ما به جای امضای تفاهمنامه و همکاری با همه کشورها قصد داریم، شماری از کشورها را به‌عنوان هدف در نظر گرفته و همکاری با آنها را گسترش دهیم.
 وی تعدد همکاری میان بورس ایران و کشورهای دیگر را چندان ضروری ندانست و بیان کرد: بورس تهران نمی‌خواهد با ۳۰ کشور همکاری داشته باشد، بلکه براساس ملاحظات و امتیازات مختلف، تعدادی کشور را برای خود هدفگذاری کرده است.
بیژنی درباره همکاری با بورس‌های اروپایی نیز گفت: در قاره اروپا، با بورس کشورهای یونان، سوییس و آلمان ارتباطات خوبی داریم و در حال برقراری تعامل با فرانسه نیز هستیم.



ایران، جزو ۱۰کشور برتر دارای رشد اقتصادی
بادر، موسس و مشاور تامین سرمایه بادر آلمان نیز آینده بازار سرمایه ایران را بسیار خوب و روشن دانست و گفت: ایران باثبات‌ترین کشور خاورمیانه است و همچنین منابع طبیعی و ذخایر عظیم خدادادی و نیروی تحصیلکرده فراوانی دارد و در صورتی که تحریم‌های بین‌المللی از میان برود، از رشد بسیاری برخوردار خواهد شد. وی با اشاره به اینکه بازار بورس و اوراق بهادار ایران قابلیت‌های بسیاری دارد، بیان کرد: بازار سرمایه ایران بسیار بکر و دست‌نخورده است و می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار بگیرد و سودآوری زیادی برای آنها به همراه داشته باشد، بنابراین نیاز است تا از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود. بادر با اشاره به اینکه ایران برای رشد اقتصادی به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، بیان کرد: ایران منابع طبیعی، نیروی انسانی مناسب و همچنین ظرفیت‌های مناسبی برای جذب سرمایه‌های خارجی به داخل کشور دارد و در صورتی که در این زمینه به درستی عمل کند، در چند سال آینده می‌تواند یکی از ۱۰ کشور برتر از نظر رشد اقتصادی باشد. وی در ادامه بیان کرد: باید شرکت‌های بورسی و همچنین بورس تهران گام‌هایی را برای بین‌المللی‌شدن بردارند. برای نمونه گزارش عملکرد شرکت‌ها به صورت انگلیسی باشد تا سرمایه‌گذاران خارجی راحت‌تر بتوانند تصمیم‌گیری کنند و از سوی دیگر بازار سرمایه ایران نیز خود را با مجامع بین‌المللی جهانی همراه کند.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید