Performancing Metrics

نبود امنیت اقتصادی راه ورود سرمایه گذاری خارجی را مسدود می کند | اتاق خبر
کد خبر: 377898
تاریخ انتشار: 8 آبان 1395 - 09:35
عضو اتاق بازرگانی زنجان در گفتگو با اتاق خبر
علی باقر زاده خرسندی معتقد است ایجاد امنیت اقتصادی و همچنین شفافیت می تواند به جذب سرمایه گذاری خارجی کمک کند.

اتاق خبر-گروه اقتصادی: یکی از مسائل مهمی که دولت ها برای تامین منابع مالی خود به آن توجه می کنند بحث جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور است. از آنجا که مهم ترین مشکل اقتصادی که در دولت یازدهم با آن مواجه هستیم کمبود نقدینگی در کشور می باشد لذا باید به دنبال ایجاد بستری مناسب برای ورود سرمایه گذار خارجی به کشور باشیم. آنچه که به نظر می رسید این بود که با لغو تحریم ها بسیاری از مشکلات ناشی از محدودیت های اقتصادی مرتفع می شود اما با گذشت بیش از یک سال همچنان شاهد آن هستیم که دولت در ایجاد بستر مناسب جهت ورود سرمایه خارجی موفق عمل نکرده است. در این خصوص اتاق خبر گفتگویی داشته است با علی باقر زاده خرسندی عضو اتاق بازرگانی زنجان که مشروح آن را می خوانید:

از نظر شما چه عواملی برای ورود سرمایه گذار خارجی به کشور ضروری است؟

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث شده سرمایه گذاران خارجی مایل نباشند که سرمایه خود را به ایران وارد کنند بحث عدم وجود امنیت اقتصادی است. در واقع آن ها انتظار دارند هنگامی که سرمایه خود را وارد کشور می کنند ثباتی برای بازدهی آن وجود داشته باشد. اگر در سیستم قانونی کشور شفافیت وجود داشته باشد فعالان اقتصادی خارجی می توانند با اتکا به این  ثبات قانونی با اطمینان خاطر به سرمایه گذاری و مشارکت بپردازند. در این خصوص طی نشست هایی که اتاق بازرگانی با هیات های تجاری کشور های مختلفی چون فنلاند، دانمارک و بلغارستان داشته است ،اغلب نگرانی که دارند درباره همین بحث ناامنی اقتصادی و نبود ثبات قانونی است. از آنجا که رفع این مشکل تنها از طریق سیاست گذاری های دولت انجام می شود اتاق بازرگانی نمی تواند اقداماتی در این راستا انجام دهد.

مشکل دیگری که در جذب سرمایه خارجی با آن مواجه هستیم این است که با گذشت بیش از یک سال از برجام بانک های ایرانی نه تنها در روابط بین المللی آمادگی ندارند بلکه خود به نوعی کارشکنی در این راستا محسوب می شوند چنان که در حال حاضر ارتباط با کشور های اروپایی از طریق یک بانک انجام می شود.

بحث دیگری که موجب شده که خارجی ها کمتر حاضر شوند سرمایه خود را به کشور وارد کنند نبود ثبات در تبدیل ارز است. در واقع آن ها نگران هستند که هنگامی که سرمایه خود را وارد می کنند با تغییر نرخ ارز و نوسانات ناشی از آن زیان های قابل توجهی متحمل شوند.

طی چند ماه اخیر هیات های تجاری بسیاری به استان زنجان سفر کرده اند آیا این ها نتیجه ای داشته است؟

خوشبختانه شاهد آن هستیم که با برداشته شدن تحریم ها و برخی دیگر از موانع تا حدی روابط اقتصادی بین المللی تسهیل پیدا کرده است. تا جایی که بسیاری از شرکت های خارجی رغبت دارند که از طریق اتاق بازرگانی با فعالان اقتصادی  داخلی مذاکراتی مبنی بر مشارکت در تولید و صنعت داشته باشند. چنانکه اشاره کردید پس از برجام تا به امروز بسیاری از کشور ها آمادگی خود را برای سرمایه گذاری مشترک با ایران اعلام کرده اند. در حال حاضر چند شرکت خارجی پس از انجام این نشست ها برای مشارکت با شرکت های داخلی تماس گرفته اند و مذاکراتی هم انجام شده است. اتاق بازرگانی زنجان در این راستا برای تشویق سرمایه گذاران خارجی و معرفی شرکت های ایرانی به آن ها نهایت تلاش خود را می کند. مسئله ای که وجود دارد این است که ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سرمایه گذاران خارجی اقدام به سرمایه گذاری مستقل کنند بلکه با توجه به مشکلاتی که ناشی از عدم شفافیت و نبود ثبات در قوانین در کشور وجود دارد آن ها بیشتر به دنبال یافتن شریک ایرانی هستند.

استان زنجان چه ظرفیت هایی دارد که سرمایه گذاران خارجی را تشویق به ورود سرمایه به این استان کند؟

 استان زنجان در حال حاضر یک خط ارتباطی اتصال شرق به غرب محسوب می شود و جاده ابریشم می تواند یکی از برجسته ترین ویژگی های این استان باشد. از آنجا که زنجان به شهر های مهم کشور نزدیک است می تواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی باشد.همچنین به دلیل اینکه استان زنجان در حوزه صنعت آی تی بسیار قوی عمل کرده و امروزه به عنوان قطب در این زمینه شناخته شده است خود عاملی برای جذب سرمایه گذار خارجی به شمار می آید . علاوه بر این موفق عمل کردن استان زنجان در صنعت نساجی و تولید پارچه خود امتیازی برای ایجاد  سرمایه  گذاری مشترک با کشور های شناخته شده در این حوزه است.

95103ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید