شاه‌حسینی:بازیگر نباید با نقش ارتباط برقرار کند | اتاق خبر
کد خبر: 380971
تاریخ انتشار: 25 آبان 1395 - 16:13
کارگردان سریال «هشت و نیم دقیقه» گفت: معتقدم بازیگر نباید ارتباطی با نقش برقرار کند و من به عنوان کارگردان باید او را در این زمینه هدایت کنم.

به گزارش اتاق خبر، نشست سریال «هشت‌ونیم‌ دقیقه» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی بهروز مفید با حضور عوامل و بازیگران به همت  خبرگزاری فارس برگزار شد.

 

در این نشست بهروز مفید (تهیه‌کننده)، شهرام شاه‌حسینی (کارگردان)، سام درخشانی (احسان)، بهرنگ علوی (فرزین)، شبنم قلی‌خانی (یکتا) و فرناز رهنما (نسرین) حضور داشتند.

****یکی از نکاتی که در این سریال جلب توجه می‌کند، رویارویی مخاطب در مقابل مسائل شرعی است. به این نحو که یکتا به عنوان شخصیت اول سریال به واسطه یک حکم شرعی به عسرت و سختی میافتد و مخاطبی که با او هم‌ذات پنداری می‌کند، در ناخودآگاه خود مقابل این حکم شرعی می‌ایستد و با خود می‌گوید که اصلا چرا ما باید چنین قوانینی داشته باشیم.

شاه‌حسینی: کاری که یکتا انجام می‌دهد ایستادگی مقابل قانون نیست. فکر می‌کنم وصیت‌نامه نیز برای خودش شرایطی دارد. برای مثال من نمی‌توانم در زمان حیاتم تمام اموالم را به نام پسرم بزنم.

* آقای شاه‌حسینی شما فیلم توقیفی «خانه دختر» را دارید و پس از آن از سینما به تلویزیون آمدید و در این مدت هم 2 سریال ساختید. می‌توان گفت که عدم استقبال از فیلم شما در سینما، حضورتان را در تلویزیون پررنگ‌تر کرده است؟

شاه‌حسینی:من به موازات سینما در تلویزیون هم حضور دارم و علاوه بر دو سریالی که نام بردید سریال‌های دیگری را برای تلویزیون کارگردانی کردم مثل «تاوان، پیدا و پنهان» و .... این دو مدیوم را هیچ وقت از یکدیگر جدا نمی‌کنم. سالی که سریال «همه‌ چیز آنجاست» پخش شد تلویزیون مثل الان با شرایط بد مالی مواجه نبود اما همانطور که گفتید دو سریال آخر هم بیشتر دیده شد که آن هم به دلیل قصه‌ای بود که به تصویر می‌کشید و باعث شد تا اغلب خانواده‌ها بتوانند ارتباط بهتری با آن برقرار کنند. درحقیقت با تحقیق کوتاهی درباره علایق خانواده‌ها می‌توان ریتمی را به سریال و قصه داد که مخاطب را جذب کند.

** فاکتورهایی مثل نام سریال، داستان آن و ورود متفاوتی که شما به قصه داشتید به نظر می‌رسد از جمله عوامل موفقیت سریال است.

شاه‌حسینی: هر سه این‌ها که گفتید فاکتورهای درستی برای جذب مخاطب است درست است یادم است در همان روزهای ابتدایی ساخت سریال با بهروز مفید درباره نام آن خیلی صحبت کردیم و من از جایی به بعد اصرار داشتم اگر تلویزیون با نام «هشت‌ونیم‌ دقیقه» مخالفت می‌کرد حتما نام «یکتا» را هم برایش انتخاب نمی‌کردم. بنا به حساسیت‌هایی که تلویزیون به نام  «هشت‌ونیم‌ دقیقه» داشت ممکن بود نام آن تغییر کند.  در ادامه کمتر سریالی را دیده ایم که در قسمت‌های ابتدایی نقش اول محبوب مخاطب را بکشد. این در طرح اولیه آقای مفید هم وجود داشت و نکاتی بود که سریال را برای مخاطب جذاب می‌کرد. درست است که غم موجود در چنین داستانی ممکن بود مخاطب را آزار دهد اما جزو معماری سریال بود و نمی‌توانستیم بگوییم دو نفر فوت می‌شوند و بعد به روال عادی برمی‌گردیم. حتی این ترفند مطرح شد که بعد از قسمت‌های ابتدایی به چهلم این دو نفر برسیم و نشان دهیم که 40 روز از آن اتفاق گذشته اما برای خود من اصلا قابل باور نبود که رابطه بین افراد این خانواده در این مدت کاملا عادی باشد. به هر حال غم از دست دادن شوهر و پدر شوهری به این خوبی برای هر فردی سخت است.

** برای مخاطب در همان ابتدا حذف کاراکتر امیر با بازی پژمان بازغی بسیار دور از ذهن بود و هنوز انتظار می‌کشد تا او برگردد.

شاه‌حسینی: شاید درست باشد و او هنوز از قصه حذف نشده باشد.

** شخصیت فرزین به گونه‌ای تصویر شده که حتی مخاطب هنوز نمی‌داند او واقعا عاشق است یا قصد انتقام گرفتن دارد.

شاه‌حسینی: همین موضوع سریال را جذاب می‌کند و اگر این ماجرا رو نمی‌شد در ادامه چگونه می‌توانستیم تا این حد جذاب ادامه دهیم؟ این سریال را جذاب می‌کند که کم کم شخصیت‌ها را رو کنید تا تماشاگر به حدسیات خود نزدیک شود. مخاطب دوست دارد زودتر قصه را حدس بزند و حدسش نیز زودتر به نتیجه برسد.

** برخی‌ها نیز از شباهت قصه «یکتا» با «ستایش» صحبت می‌کنند.

شاه حسینی: معتقدم یک کارگردان باید بر اساس اصولی که خود می‌داند بار دراماتیک اثرش را بالا ببرد و من نیز به همین روش تلاش کردم تا بار دراماتیک سریال را در مواقعی که می‌شد بالا ببرم.

** آن طور که در تیتراژ دیده می‌شود، فیلمنامه این سریال توسط چندین نفر به نگارش درآمده است. شما به عنوان کارگردان دخل و تصرفی در قصه داشتید؟

شاه‌حسینی: آزیتا ایرایی و علی دادرس این سریال را سه باز نوشتند و بابک کایدان نگارش نهایی آن را به عهده داشت. من نیز به عنوان کارگردان برخی اوقات که پشت دوربین قرار می‌گرفتم در قصه تغییراتی را اعمال می‌کردم.

**شما به عنوان بازیگر نیز هم در این سریال و هم در «همه چیز آنجاست» بازی کرده بودید.

شاه حسینی: بازیگری را دوست دارم، اما بازیگر نیستم.

**یکی از نکاتی که در این سریال به چشم می‌خورد وجود قصه‌های موازی است که در کنار یکدیگر پیش می‌رود و در همه نقش‌ها به یک اندازه است.

شاه حسینی: چند روز پیش در رسانه‌ای نوشته بودند که سریال «هشت‌ونیم‌ دقیقه» به سریال‌های خارجی پهلو می‌زند. قصه‌های فرعی که نمی‌گذارند تا نقش اول‌هایمان دستمالی شوند. بعد هم هر کدام علاوه بر اینکه قصه دارند، قصه‌های خیلی منفکی ندارند و به قصه اصلی خیلی مربوط هستند.

**قصه‌ها به هم گره خورده‌اند و اگر در یکی از قسمت‌ها یکی از شخصیت‌ها حضور نداشته باشد، مخاطب به سرعت متوجه می‌شود.

شاه حسینی: دقیقا همینطور است و به همین خاطر است که وقتی بعد از یک قسمت، احسان دوباره ظاهر می‌شود برای مخاطب جذابیت دارد به این دلیل که زمانیکه با او کار داریم به سراغش می‌رویم و زمانیکه با او کاری نداریم و سکانس‌هایی باید بازی کند که کارکرد دراماتیک ندارد، به سمتش نمی‌رویم. بیننده دوست دارد هر شب تمام بازیگران مورد علاقه‌اش را ببیند، اما خودش با دیدن هر شبه آنها احساس خستگی می‌کند،‌ اما نمی‌داند که این خستگی ناشی از چیست! و حواسش به این نیست که بازیگری که دوست داشت در هر قسمت ولو شده هر نوع بازی‌ای از او ببیند به این دلیل که در این قسمت تاثیری در روند قصه نداشته، او را خسته کرده است و در این بین وجود قصه‌های فرعی کمک به سزایی به ما می‌کند.

**در ایران به این موضوع زیاد دقت نمی‌شود و اغلب قصه پیرامون شخصیت‌ اول و دوم سریال پیش می‌رود و داستانک‌هایمان وارد ماجرا شده و به یکباره رها می‌شوند و ضربه‌ای نیز به داستان اصلی نمی‌خورد.

شاه‌حسینی: دوست دارم نکته‌ای را درباره شخصیت فرزین بگویم که گفتید شخصیت او خیلی زود برای مخاطب لو رفت. یکی از مشکلات ما در فیلمنامه نویسی امروز مخصوصا در ایران این است که قاتل را نشان مخاطب نمی‌دهیم و در پایان داستان به طور ناگهانی از پشت در فردی را وارد قصه می‌کنیم و می‌گوییم او قاتل است. این اصلا درست نیست که شما به عنوان کارگردان از قاتل هیچ چیزی در طول روند قصه به من نشان ندهی و بعد یکباره فردی را که تا به حال مخاطب او را ندیده را به عنوان قاتل معرفی کنید. فرزین هم نمی‌تواند همه خصوصیاتش را پنهان کند چرا که همیشه جلوی یکتا و وکیلش نیست و او هم تنهایی‌هایی دارد و با افرادی خصوصی صحبت می‌کند که آنها محرم اسرارش هستند و به لحاظ منطقی و رئال باید با آنها هم حرف بزند و ما نیز باید آنها را نشان می‌دادیم و اگر می‌خواستیم این خصیصه فرزین را از مخاطب پنهان کنیم، قصه خراب می‌شد.

** اما هنوز بازی فرزین برای مخاطب رو نشده است.

شاه‌حسینی: بد نیست در اینجا اشاره‌ای داشته باشم به مراحل تولید سریال لاست که فصل آخرش را با نظر مردم ساختند و برای آن حدود دو سال صبر کردند تا مردم نظر بدهند و در پایان نیز نتیجه خوبی را در بر نداشت.

**معمولا در سریال‌های تلویزیونی تاکید دارند تا بخشی از دین را به تصویر بکشند که اتفاقا در این سریال به لایه‌های پنهان دین و مسئله ارث و میراث پرداخته شده است.

شاه حسینی: اصلا اگر موضوع ارث را هم فاکتور بگیریم، مسئله اخلاق بزرگترین موضوع در دین ما است.

**برخی اوقات نسرین که وکیل است شبیه به کارآگاه می‌شود.

شاه‌حسینی: معتقدم این شخصیت‌ کارآگاه نشده، چرا که اگر می‌خواست این اتفاق بیفتد او باید یکسری کارها را به تنهایی انجام می‌داد در حالی که همیشه همراه و کنار یکتا است و بدون مشورت با او کاری نمی‌کرد.

** شاید خیلی‌ها متعجب هستند که سریالی در شبکه دو سیما پخش می‌شود و این همه بازخورد مثبت دریافت کرده است.

شاه‌حسینی: اصلا نمی‌دانستیم که قرار است این سریال با اقبال مواجه شود.

**شاید اگر همه کارگردان‌ها این مسئله را رعایت می‌کردند، کیفیت کارهای سینما و تلویزیون مقداری بالاتر می‌رفت، اینکه از روی رفاقت با یک بازیگر به ناچار او را برای نقش اصلی آثارشان انتخاب نکنند.

شاه حسینی: قصه با هر بازیگری شکلی دیگر به خود می‌گیرد.

**خیلی از بازیگران هم می‌گویند باید بتوانیم با قصه و نقش ارتباط برقرار کنیم تا آن را به خوبی بازی کنیم.

شاه‌حسینی: معتقدم بازیگر نباید ارتباطی با نقش برقرار کند و من به عنوان کارگردان باید او را که هیچ چیز خاصی درباره نقش نمی‌داند را در این زمینه هدایت کنم.

** بازیگر نقش مقابل بهرنگ علوی، الهه حصاری بود که تا به حال در حوزه تلویزیون فعالیت نکرده بود.

شاه‌حسینی: من آدم‌های مهربان را انتخاب کردم که اگر حتی نگاه نا آگاهی به اطراف داشتند در قصه دربیاید و اگر با هوشمندی جلو می‌رفتند نقش‌شان دست‌مالی شده می‌شد که با آن ناسازگام. در حقیقت نمی‌خواستم فیلم بسازم بلکه می‌خواستم روایتی واقعی را به تصویر بکشم.

فارس

نظرات
ADS
ADS
پربازدید