Performancing Metrics

دیپلماسی قوی ایران در اوپک پاسخ داد | اتاق خبر
کد خبر: 382981
تاریخ انتشار: 13 آذر 1395 - 18:23
سخنگوی کمیسیون انرژی:
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه نقش ایران در نتیجه نشست اوپک برجسته بود، گفت: دیپلماسی قوی که از ابتدا انجام شد پاسخ داد.

اتاق خبر: اسدالله قره خانی با اشاره به نتایج نشست اخیر اوپک اظهار کرد: بر اساس تحلیل‌هایی که وجود داشت تقریبا مشخص بود که اوپک به یک نتیجه مثبت خواهد رسید زیرا اراده کشورهای تولید کننده اوپک و غیراوپک بعید است که افزایش قیمتی را بین ۵۵ تا ۶۰ دلار تجربه کنند.

وی افزود: خوشبختانه ایران بااستفاده از دیپلماسی فعال که از پشتوانه منطقی هم برخوردار بود توانست در این دور از نشست اوپک نتایج مثبتی را رقم بزند و نهایتا مذاکراتی که انجام شد به این نتیجه رسید که کشورهای عضو اوپک یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش تولید داشته باشند و ۶۰۰ هزار بشکه نیز کاهش تولید برای کشورهای غیراوپک باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: روسیه به عنوان یک کشور غیراوپک کاهش خوبی را خواهد داشت؛ ضمن اینکه برقراری ارتباط رئیس‌جمهور کشورمان با رئیس‌جمهور روسیه در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس همچنین اظهار کرد: به نظر می رسد انتخابات آمریکا نیز در تصمیم عربستان بی تاثیر نبوده است زیرا رئیس‌جمهور جدید آمریکا مانند سایر روسای گذشته دیدگاهش در حمایت از کشورهای خاورمیانه نخواهد بود و بیشتر سمت و سوی داخلی داشته و نیازهای انرژی خود را از داخل کشورش تامین خواهد کرد. بنابراین عربستان هم به نظر می رسد با این رویکرد تصمیم گرفته است.

قره خانی با بیان اینکه معادلات سیاسی و منطقه ای در این زمینه تاثیرگذار بوده است گفت:‌ آنچه که در مورد تروریست‌های داعشی در عراق و موصل با اراده بین‌المللی و نیروهای عراقی و بسیج مردم اتفاق افتاد به نوعی شکست برای حامیان تروریست‌ها بود؛ در واقع مشخص شد که کشورهایی در منطقه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. از طرف دیگر در سوریه و حلب نیز در حال از دست دادن جایگاه خود هستند و این اتفاقات امتیازات مثبتی برای ایران است.

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه داد: دست بالایی که ایران در منطقه دارد و استدلال منطقی که از ابتدا با دیپلماسی قوی انجام داد، پاسخ داد. در واقع ایران کاهش تولید نخواهد داشت و به سهم خود به پیش از تحریم‌ها هم بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: بعد از سال ۲۰۰۸ این اولین بار است که چنین اتفاق مهمی در اوپک رخ می دهد و به نظر می رسد که اوپک می‌خواهد نقش اثرگذار خود را در انرژی جهانی اعمال کند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی در ادامه بیان کرد:‌ از این اتفاق به این نتیجه می‌رسیم که اگر ایران عربستان و روسیه بخواهند بر روی یک تصمیم متمرکز شوند حتما خروجی مثبت خواهد بود که در اوپک این اتفاق افتاد و قطعا در اقتصاد ایران هم این افزایش تولید و افزایش قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نقشی که ایران در اوپک در نزدیک کردن نظرات اعضای اوپک و غیراوپک ایفا کرد برجسته بوده است.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید