Performancing Metrics

شکار ماده‌پلنگ جوان در حین خوردن شکار در خارتوران شاهرود+عکس | اتاق خبر
کد خبر: 383103
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 12:27
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از تلف شدن یک پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده توران به ضرب اصابت گلوله خبر داد.

پلنگ

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عباسعلی دامنگیر با اعلام این خبر در این ارتباط اظهار کرد: بعدازظهر روز پنجشنبه محیطبانان اداره پارک ملی توران بر اساس گزارش مردمی به محلی اعزام شدند که لاشه یک قلاده پلنگ ماده بالغ در نزدیکی لاشه یک قوچ وحشی شکار شده در دامنه شمالی کوه پیغمبر واقع در زمان آباد خارتوران از توابع شاهرود دیده شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه مشاهدات و بررسی‌های اولیه سن این پلنگ را سه سال تخمین می‌زند تصریح کرد: کارشناسی‌ها حکایت از این دارد که کشته شدن این پلنگ پس از شکار و تغذیه از لاشه شکار شده یک رأس قوچ وحشی اتفاق افتاده است و از آنجا که این زیستگاه در مراتع مشاع روستا واقع شده گمانه‌زنی‌ها بر دست داشتن یکی از افراد بومی در این تخلف دلالت داشته و از انگیزه فرد ضارب اطلاعی در دست نیست.

وی با تقبیح این گونه رفتار با حیات وحش نادر کشور تاکید کرد: گزارش این واقعه به مقام قضایی تسلیم و ضارب یا ضاربین بر اساس شواهد موجود در صحنه جرم تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند.

وی با تقدیر از دستور مساعد و پیگیری مقام قضایی و تلاش مامورین نیروی انتظامی در راستای دستگیری متخلفین، ابراز امیدواری کرد: فرد خاطی در کوتاهترین زمان ممکن دستگیر شود.

دامنگیر خاطرنشان کرد: روستای زمان آباد در شرق پناهگاه حیات وحش توران در مجاورت ارتفاعات موسوم به کوه پیغمبر به‌عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های مجموعه ذخیره‌گاه زیست‌کره توران واقع و معیشت غالب مردم این روستا وابسته به دامداری سنتی است.

وی با بیان اینکه در گذشته چند فقره خسارت پلنگ به دام‌های اهلی گزارش شده بود گفت: به دلیل کمبود شدید اعتبارات در این بخش غرامتی به آسیب دیدگان پرداخت نشده اما باید توجه داشت که خسارات وارده از سوی حیات وحش به دام‌ها و تاسیسات انسانی ناشی از تجاوز انسان به حریم زندگی و زیستگاه حیات وحش است نه تجاوز وحوش به سکونت‌گاه‌های انسانی.

وی عامل اصلی این قبیل خسارات به حیات‌وحش را نبود منابع مالی جهت آموزش و تنویر افکار عمومی جوامع بومی و نیز کاهش شدید منابع لازم برای جبران خسارات وارده از سوی حیات وحش به روستائیان دانست و از خسارت دیدگانی که تاکنون موفق به دریافت غرامت خود نشده‌اند پوزش طلبید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ابراز امیدواری کرد: طی امسال و سال‌های آتی با نگاه مثبت مسئولین اقتصادی کشور به موضوع محیط زیست و افزایش اعتبارات به این بخش شاهد پیشگیری از وقوع حوادثی از این دست باشیم.

انتهای پیام/

کد: 94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید