Performancing Metrics

تجارت مشترک ایران و چین تا سال 2020 به 100 میلیارد دلار می رسد | اتاق خبر
کد خبر: 386872
تاریخ انتشار: 28 دی 1395 - 09:57
رئیس اتاق بازرگانی چین:
رئیس اتاق بازرگانی چین گفت: تجارت مشترک ایران و چین تا سال 2020 به 100 میلیارد دلار می رسد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا؛ 'وان یانگ گو' شامگاه دوشنبه در سفر یک روزه خود به استان مرکزی در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری استان که با حضور استاندار مرکزی، نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان و صاحبان صنایع استان در استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته استان مرکزی پایتخت صنعتی ایران، پایگاه مقتدر استانی از نظرفعالیت صنایع مختلف، بهره مندی از نیروهای متخصص و موقعیت ممتاز جغرافیایی در محل تلاقی شمال به جنوب و شرق به غرب ایران به شمار می رود.

وی افزود: نزدیکی و تعاملات ایران و چین مربوط با سالیان دراز است و از هزاران سال پیش به واسطه جاده ابریشم روابط مطلوبی از نظر فرهنگی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور حاکم بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی چین با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به پکن تصریح کرد: در این سفر ظریف عنوان کرد که زمان توسعه تعاملات در قالب توجه به ظرفیت های بخش خصوصی فرا رسیده است.

وی بیان کرد: پیشرفت جمهوری خلق چین از نظر توانمندی و دسترسی به تکنولوژی به صورت روزانه حاصل می شود و در حال حاضر کمتر از ٣٣ درصد از ذخایر چین در اختیار بخش خصوصی است.

وان یانگ گو گفت: در حال حاضر ٦٠ درصد مالیات چین، ٦٠ درصد سرمایه گذاری خارجی و ٦٠ درصد GDP این کشور از منابع بخش خصوصی تامین می شود در صورتی که ٧٥ درصد مالکیت های فکری، ٨٠ درصد کارآفرینی ها و ٨٠ درصد نیروی کار چین متعلق به بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: دولت چین برای پیشرفت بخش خصوصی مشوق های اقتصادی و حمایتی را به کمک مجلس به تصویب رسانده است.

وان یانگ گو اظهار کرد: در سال ٢٠١٢ میلادی ٢٠ درصد سرمایه گذاری خارجی توسط بخش خصوصی انجام گرفت که این رقم در سال ٢٠١٣ به ٣٠ درصد، در سال ٢٠١٤ به ٤٥ درصد و در سال ٢٠١٦ به ٦٠ درصد رسید و اتاق بازرگانی و صنایع بخش خصوصی نیز به عنوان تنها نهاد معرفی شده توسط وزارت اقتصاد و صنایع چین برای جذب فرصت های سرمایه گذاری بین المللی است.

وی افزود: براساس آخرین بخشنامه وزارت صنایع و اقتصاد چین ٥٠٠ شرکت برتر بخش خصوصی چین عضو اتاق بازرگانی صنایع هستند و از این تعداد ٤٠ شرکت در زمره ١٠٠ شرکت خصوصی برتر جهان جای دارند.

رئیس اتاق بازرگانی چین تعداد اعضای اتاق بازرگانی این کشور را یکهزار و ٥٠٠ نفر عنوان کرد: تاکنون تجارت مشترک ایران و چین به رقم ٥٠ میلیارد دلار رسیده و تلاش می شود که این رقم برای سال ٢٠٢٠ به ١٠٠ میلیارد دلار برسد.

وی در ادامه به بیان پیشنهاداتی جهت توسعه روابط ایران و چین پرداخت و افزود: در نشست مذکور با مقامات ایرانی راه اندازی مرکز تولیدی و نمایشگاهی مشترک در قالب شهرک اقتصادی بین دو کشور، هدایت و اعزام هیات های سرمایه گذاری بخش خصوصی و صندوق تامین مالی بخش خصوصی به ایران جهت بازدید از شرکت های معتبر ایرانی، ایجاد بستر به منظور آشنایی بیشتر صنایع چین با صنایع معتبر ایران مورد تاکید قرار گرفت.

وان یانگ گو تصریح کرد: با حمایت چهار بانک بزرگ چین در قالب صندوق سرمایه گذاری جاده ابریشم موفق به دریافت ٤٧ میلیارد دلار شدیم و امید است با کمک صندوق تامین مالی و بیمه به طور کامل در قالب بخش خصوصی مشکلات رفع و با ارائه خدمات حقوقی مشترک به فعالان اقتصادی دو کشور بستری امن جهت توسعه روابط تجاری به وجود آید.

استاندار مرکزی نیز در سخنانی گفت : جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب، تعریف جدیدی از روابط با کشورها با تاکید بر آرمان های خود ارائه کرد و چین در دوران جنگ تحمیلی روابط دوستانه خود با ایران را ادامه داد.

محمود زمانی قمی این تعامل و اتحاد را حاصل درک مشترک از مسائل جهان و منطقه دانست و افزود: اتاق بازرگانی چین نسبت به استان مرکزی و ایران اطلاعات مناسبی دارد و ما نیز علاقه مند به حضور شرکت های چینی در استان و سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی به استان هستیم.

وی ضمن پذیرش پیشنهادات مطرح شده توسط رئیس اتاق بازرگانی چین پیشنهاد داد: کمیته مشترک با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی چین و استان مرکزی و نمایندگان وزارت صنایع و اقتصاد جهت پیگیری توافقات صورت گرفته و توسعه روابط ایجاد شود.

زمانی قمی افزود: مزیت های ارزشمند صنایع بزرگ صنایع استان مرکزی فرصت مناسبی برای توسعه همکارهای های مشترک ایران و چین است و احداث شهرک صنعتی ایران و چین در استان مرکزی می تواند آغاز یک همکاری مستمر و سود آور باشد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت های شریک تجاری ایران درسال های گذشته گفت: سهم جمهوری خلق چین در مجموع تجارت خارجی غیرنفتی کشور از چهارده و چهار دهم درصد در سال 1391 به بیست و هفت دهم درصد در هشت ماهه سال جاری رسیده است.

علی اکبر کریمی افزود: زمینه همکاری ایران و چین در سال های اخیر بسیار متنوع بوده است و در برنامه ششم توسعه کشور نیز فرآیند های مناسبی جهت توسعه و تسهیل سرمایه گذاری خارجی و تولید مشترک با شرکت های خارجی درایران پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: عزم جمهوری اسلامی تولید مشترک با شرکت های خارجی در ایران است و رویکرد کشور در این راستا صادرات محور است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: استان مرکزی آمادگی لازم برای حضور شرکت های چینی به استان و تحقق توافقات عملی و اجرایی است.

نماینده دیگر مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست عنوان کرد: براساس اعلام مرکز مکنزی، ایران فرصتی مناسب جهت سرمایه گذاری قلمداد میشود و از این حیث هیات های تجاری جهت مذاکره به کشور سفر می کنند.

سید مهدی مقدسی گفت: با توجه به شرایط حاکم بر صنعت کشور، توسعه روابط منجر به سرمایه گذاری مشترک در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اعضای اتاق بازرگانی و صنعتگران استان مرکزی قابلیت تولیدات مشترکِ صادرات محور را دارند بنابراین اگر زمینه همکاری مشترک فراهم شود لازم است که انتقال تکنولوژی و دانش فنی به کشور نیز مهیا شود.

مقدسی تصریح کرد: به طور قطع در سفر فشرده یک روزه امکان معرفی فراگیر ظرفیت های استان وجود ندارد و لازم است که هیات های مختلف باایجاد امکان سفر، آشنایی بیشتری با ظرفیت های استان در حوزه صنعت و معدن پیداکنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: پیشینه همکاری اتاق بازرگانی اراک و گوانگجو به عنوان یکی از استان های صنعتی چین روشن و موفق بوده است و در ماه های اخیر تفاهم نامه ای به منظور توسعه روابط بین اتاق دو استان به امضا رسید.

محمدرضا جعفری افزود: در دوران پسابرجام فضای جدیدی در اقتصاد ایران حاکم شده و فرصت تعامل و توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها نیز فراهم شده است.

وی عنوان کرد: استان مرکزی استانی دانشگاهی و صنعتی است و بستر مناسبی جهت نیروی کار متخصص دارد علاوه بر آن امکان دسترسی شمال به جنوب کشور و شرق به غرب بهترین مسیر ترانزیتی ویژه صادرات را فراهم کرده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی در این نشست مزیت های اقتصادی استان را برشمرد و افزود: استان مرکزی دارای بیش از دو هزار و 700 واحد تولیدی فعال است که عنوان پایتخت صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است، به لحاظ وجود صنایع راهبردی در رتبه دوم و به لحاظ توسعه یافتگی صنعت، استان چهارم کشور به شمار می رود.

حسن میرزاخانی افزود: استان مرکزی دارای 35 شهرک صنعتی، ناحیه و قطب است که در کلیه شهرستانهای استان فعالیت دارند.

وی گفت: استان مرکزی به لحاظ توسعه یافتگی شبکه انرژی از استان های پیشتاز محسوب می شود و دارای 112 معدن فعال و بیش از هزار و 600 کیلومتر راه اصلی و فرعی است .

میرزاخانی تصریح کرد: استان مرکزی با بیش از 60 کشور دنیا مبادلات صادراتی دارد و در حال حاضر 50 فرصت سرمایه گذاری در استان مرکزی توسط سرمایه گذاران خارجی در حال انجام است که 30 مورد توسط کشورهای آسیایی 17 مورد توسط اروپاییان و سه مورد توسط ایرانیان مقیم خارج انجام می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی افزود: فرصت های سرمایه گذاری در حال اجرا بالغ بر 125 هزار میلیارد تومان معادل سه میلیارد و 219 میلیون دلار است.

استان مرکزی با دو هزار 800 واحد صنعتی به عنوان یکی از چهار قطب صنعتی کشور به شمار می رود.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید