Performancing Metrics

افزایش 272 هزار میلیارد ریالی سقف بودجه عمومی سال 96 در مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 389192
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1395 - 16:53
نمایندگان مجلس در حالی به افزایش حدود 10 درصدی لایحه بودجه 96 نسبت به قانون بودجه امسال نقد داشتند، سقف منابع بودجه را بیش از 272 هزار میلیارد ریال بالاتر بردند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، رسیدگی به بخش های درآمدی لایحه بودجه 1396 کل کشور در صحن مجلس به پایان رسیده و اکنون نمایندگان رسیدگی به بندهای هزینه ای آن را در دستور کار دارند.

نگاهی به مجموع تصمیم های وکلای ملت در بهارستان درباره آینده درآمدهای دولت نشان می دهد که پیش بینی منابع بودجه عمومی دولت از نظر درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی بیش از سه میلیون و 983 هزار و 833 میلیارد و 335 میلیون ریال شده است.

این عدد با پیش بینی درآمدی دولت در سال آینده (272 هزار و 596 میلیارد و 394 میلیون ریال) تفاوت دارد و به معنای افزایش سقف بودجه در سال آینده است؛ براین اساس دولت باید درآمدهای بیشتری برای پوشش هزینه های پیش بینی شده در قانون بودجه به دست آورد.

از آنجا که درآمدهای دولت از سه محل یعنی واگذاری دارایی های سرمایه ای یا همان فروش نفت و فرآورده های نفتی، مالیات و واگذاری دارایی های مالی تامین می شود، یا باید قیمت نفت به بیش از رقم پیش بینی شده در بودجه (50 تا 55 دلار در هر بشکه) جهش یابد یا دولت مالیات را افزایش دهد یا اینکه اوراق خزانه و مشارکت بیشتری به فروش برساند تا هزینه های خود را پوشش دهد.

نکته قابل تامل اینکه بخش زیاد افزایش درآمدها مربوط به درآمدهای منابع عمومی است که 267 هزار و 531 میلیارد ریال از لایحه دولت بیشتر است که باید از محل مالیات ها و فروش نفت و نظایر آن تامین شود.

در بخش درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسه های دولتی نیز شاهد افزایش پنج هزار و 65 میلیارد و 394 ریالی درآمدها نسبت به لایحه دولت هستیم که می تواند نشانگر افزایش قیمت تمام شده خدمات ارائه شده این نهادها در سال آینده باشد.

رفتار مجلس در افزایش سقف بودجه دولت ها، رویه ای مرسوم در همه سال های گذشته بوده است و برای نمونه، نمایندگان مجلس نهم نیز در جریان رسیدگی به لایحه بودجه 95 کل کشور بیش از 530 هزار میلیارد ریال سقف بودجه را افزایش دادند.

با این حال آنچه اهمیت دارد تحقق یافتن این اعداد است و اینکه دولت بتواند این درآمدها را تامین کند وگرنه در پوشش هزینه های خود، اجرای طرح های عمرانی در کشور و تامین هزینه خدمات عمومی همچون آموزش، بهداشت، امور دفاعی و رفاهی با مشکل رو به رو می شود.

مروری بر درآمدها و مخارج دولت در 9 ماهه امسال نشان می دهد پیش بینی های درآمدی و هزینه ای دولت نه تنها محقق نشده بلکه شاهد تراز منفی عملیاتی در بودجه هستیم.

طبق پیش بینی قانون بودجه، باید تا پایان آذرماه امسال 597.8 هزار میلیارد ریال از واگذاری دارایی های سرمایه ای عاید دولت می شد که پیش بینی فروش نفت و فرآورده های نفتی از این رقم 563.4 هزار میلیارد ریال بود که این اعداد بودجه ای در بازه زمانی مورد نظر محقق نشده اند و درآمد دولت از محل واگذاری های سرمایه ای 424.7 هزار میلیارد ریال بوده است.

همچنین منابع دولت از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول تا پایان آذرماه امسال 2.7 هزار میلیارد ریال بوده در حالی که پیش بینی ها بر کسب 11.7 هزار میلیارد ریال درآمد از این محل استوار بود.

در زمینه واگذاری طرح تملک دارایی های سرمایه ای نیز دولت در 9 ماهه امسال توفیق چندانی نداشته و درآمدی از این محل به خزانه واریز نشده است.

در بخش درآمدها که شامل درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدهاست، دولت در این مدت 885.2 هزار میلیارد ریال منابع کسب کرد در حالی که پیش بینی 9 ماهه از این محل، 1190 هزار میلیارد ریال بود.

سهم درآمدهای مالیاتی محقق شده در این مدت 655 هزار میلیارد ریال و سایر درآمدها 230.3 هزار میلیارد ریال است.
نگاهی به عملکرد بودجه ای دولت در حوزه تملک دارایی های سرمایه ای که از آن به عنوان پرداخت های عمرانی نیز یاد می شود، نشان می دهد در این مدت 158.3 هزار میلیارد ریال پرداخت انجام شده است در حالی که پیش بینی می شد در این مدت 434.7 هزار میلیارد ریال به طرح های عمرانی اختصاص یابد.

«ایرج ندیمی» مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: وقتی مجلس سقف بودجه را افزایش می دهد، باید انتظار محقق نشدن آن را نیز داشته باشد.

وی تاکید کرد: قوه مجریه بر اساس توان دستگاه ها در جذب منابع و تولید درآمد و نیز با در نظر گرفتن همه جوانب، پیش بینی خود را از درآمدهای کشور در سال آینده در لایحه بودجه کل کشور منعکس می کند و به همین سبب انتظار دارد که مجلس نیز از این نظرات کارشناسی تبعیت کند و تغییرات ناچیز باشد که چنین نشده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید