Performancing Metrics

۱۲استراتژی صادراتی سال۹۶ | اتاق خبر
کد خبر: 390981
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1396 - 15:27
معاون نعمت‌زاده اعلام کرد؛
معاون وزیر صنعت با برشمردن۱۲ استراتژی صادراتی سازمان توسعه تجارت در سال ۹۶ گفت: حداکثر ظرف ۴۸ ساعت، کمک کار صادرکنندگان در امر صادرات بوده و با جوابهای روشن و شفاف به آنها پاسخ خواهیم داد.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت در پیام نوروزی خود با تاکید بر ۱۲ اولویت سازمان توسعه تجارت ایران در سال جدید گفت: آنچه در آستانه سال ۱۳۹۶ بیشتر از هر اقدامی در اولویت است، توسعه صادرات غیرنفتی کالا و خدمات بوده که در اولویت قرار گرفته است، بر این اساس، صادرات به عنوان یک عنصر متغیر، متاثر از عواملی همچون نوع و کیفیت تولید، میزان مصرف داخلی، شناخت از مصرف در بازارهای جهانی، توانایی صادرکنندگان در داخل، وضعیت رقبا در بازارهای جهانی، خدمات مالی و لجستیکی است.

وی افزود: مهمترین اصل در امر توسعه صادرات، توجه همکاران و مدیران بنگاههای تولیدی فعلی و آتی، توسعه فرهنگ صادراتی با توجه به سه عنصر مشخصات کالای مورد نیاز بازارهای منطقه ای و جهانی، قیمت رقابتی و کیفیت رقابتی محصولات برای حضور در این بازارها است.

خسروتاج گفت: تمرکز به تشکیل میزهای کشوری و کالایی در ساختار جدید سازمان در دستور کار قرار گرفته و ما امیدوار به بسط و توسعه بازارهای صادراتی در مناطق نوظهور و توسعه کالاهای جدیدی که می تواند آماده برای صادرات شود، هستیم. در این میان، میزهای کالایی، فرصت های تازه ای برای خلق و صادراتی کردن افکار و ایده ها و توانایی های ذهنی جوانان ایرانی در قالب محصولات جدید و خوش آتیه و خدمات فنی و مهندسی و با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: توسعه بازارهای جدید هدف صادراتی در دستور کار قرار گرفته است، بر این اساس با اجرای برجام در شرایط بسیار بهتری نسبت به شرایط تحریم قرار داریم؛ لذا توسعه ترتیبات بانکی، پوشش اعتبار و کاهش ریسک کشوری، برقراری شبکه حمل و نقل ارزان قیمت برای تردد تجار و کالا، استفاده از روش های نوین بازاریابی و حضور در کشورهای هدف، ارائه خدمات مورد نیاز به مشتریان و غیره، همگی نیازمند تعامل قوی با برنامه و منسجم همکاران مرتبط با دستگاهها و نهادهای ذیربط در این بخش است تا بتوان کار را هماهنگ پیش برد.

وی ارایه تسهیلات مالی ارزان قیمت و تدوین بسته حمایت از صادرات را بیشتر از هر زمانی در اولویت دانست و ادامه داد: اقداماتی در چند ماه گذشته با هدف ارتباط نزدیک با ذی نفعان اصلی سازمان که همان صادرکنندگان کالا و خدمات هستند، از طریق برگزاری جلسات با تشکل ها و صادرکنندگان نمونه برای شناسایی مشکلات و راه کارها، صورت گرفته است که بایستی با جدیت و توان بیشتری در سال جاری ادامه یابد و از ایشان در تصمیم گیری ها استفاده شود.

خسروتاج گفت: رضایت اصولی صادرکنندگان از اقدامات سازمان، یک مطالبه جدی است که بایستی نسبت به آنها حساسیت داشته باشیم، به نحوی که مرتب خود را در معرض این مطالبات قرار دهیم و برای آن برنامه ریزی کنیم. در ا ین میان، توانمندسازی بنگاههای کوچک و متوسط برای حضور بین المللی و توسعه فرهنگ صادراتی، به طور جامع از جمله ماموریت های کلیدی سازمان است که تمامی دفاتر و گروه های سازمانی بایستی بدان بپردازند.

وی افزود: به دور از هر گونه چشم داشت و یا انتظاری از سوی صادرکنندگان، می بایست با اخلاق و رفتار حسنه به استقبال صادرکنندگان در سازمان برویم، با خوشرویی هر چه تمام تر پاسخگوی رسیدگی به درخواست های آنها باشیم و در حداقل زمان ممکن (حداکثر ۴۸ ساعت) تلاش کنیم کمک کار آنها در امر صادرات و پاسخگو به آنها با جوابهای روشن و شفاف باشیم.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: با اطلاع رسانی مناسب به نیازمندی های اولیه صادرکنندگان، بخصوص واحدهای کوچک و متوسط، با برپایی همایش ها، مسابقات استانی و ملی، ترویج نام و نشان محصول ایرانی، اعزام هیئت های تجاری، شرکت در نمایشگاههای تخصصی بین المللی و غیره فضای رقابت برای حضور قوی تر شرکت های صادراتی در صحنه های بین المللی را فراهم خواهیم آورد؛ به نحوی که فرهنگ صادراتی در کشور یک روحیه حاکم در اقتصاد مقاومتی شده و زمینه ساز مشارکت‌های بیشتر آحاد مردم در این امر مقدس به صورت تخصصی و حرفه ای شود. این در حالی است که درصد شرکت های فعال و حرفه ای در امر صادرات کالا و خدمات در سطح بین المللی، بسیار محدود است که بایستی در سال جاری از رشد مناسبی برخوردار شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: توسعه به خودی خود دست یافتنی نیست؛ برای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات نیازمند توجه به اسناد بالادستی، اهداف کمی و برنامه ریزی و تنظیم اقدامات اجرایی زمانبندی شده با تقسیم کار در سطح ملی، استانی، تشکل ها و شرکت ها هستیم، این گونه برنامه ریزی و نظارت ها که بایستی بر مجموعه ای صورت گیرد؛ چرا که عملکرد صادرکنندگان، متاثر از عوامل متعددی است که در اختیار سازمان نیست و این، کار پیچیده ای است و نیازمند بازنگری و اصلاح امور است، ولی به هرحال بایستی با جدیت دنبال گردد و با مشورت خود شرکت های صادراتی، روند برنامه ریزی و نظارت به آن اصلاح شده تا از دستیابی به اهداف صادراتی مطمئن شویم و ضریب خطا به حداقل برسد.

وی افزود: تحول و انتظاری که در بخش اهداف صادراتی کشور و به موجب برنامه ششم کشور تنظیم شده است، بدون مشارکت و همکاری سایر نهادها، دستگاههای دولتی و خصوصی امکان پذیر نیست، فلذا ضروری است ضمن ارتباط سازمانی و دائمی با این نهادها، بخشی از اقدامات اجرایی و مورد نیاز توسعه صادرات برون سپاری و از ظرفیت اتحادیه ها و تشکل های صادراتی استفاده شود.

به گفته خسروتاج، انتظاری که در بخش تولید محصول با کیفیت بهتر و عرضه آن در شکل استاندارد مورد نیاز بازار جهانی مطرح است، در حد بالایی از عهده تشکل های صادراتی ذیربط و سازمان ملی استاندارد بر می آید که نیازمند پیگری جدی از سوی تشکل ها است.

وی گفت: توسعه صادرات غیرنفتی علاوه بر اینکه یک خواسته حاکمیت از کارگزاران خود است، زمینه ساز افزایش تقاضا برای تولید بیشتر بوده و بنابراین اشتغال بیشتر فرزندان ما را در سال های آینده در پی خواهد داشت و رفع بیکاری و همچنین موجبات رشد و توسعه و عمران کشور با زندگی راحت و استاندارد بالاتر برای مردم را موجب می شود، فلذا ضروری است در توسعه آن بکوشیم.

خسروتاج ادامه داد: ضروری است ضمن همراهی جدی با پیشنهادات اصولی و طرح های صادرکنندگان برای کاهش هزینه های تولید و صادرات، نسبت به رقابتی کردن محصولات تولیدی برای حضور قوی تر در بازارهای صادراتی قدم برداریم؛ همچنین با توجه به نقش پررنگ صادرات خدمات به خصوص زنجیره ارزش صنعت توریسم و نقش آن در اشتغال کشور، ضروری است همکاری لازم با دستگاه و متولی اصلی آن و تشکل های مردمی، با هدف توسعه صنعت توریسم چه در بعد خدمات مورد نیاز و یا کالاهای مورد نیاز در این بخش صورت پذیرد.

وی افزود: باید همدل و دست در دست یکدیگر با تکیه بر نیروی لایزال انسانی، ایرانی، متعهد و متخصص، با انگیزه و کارآمد، تلاش های خود را متمرکز و هم افزا برای توسعه صادرات غیرنفتی و ذخیره ای برای دنیا و آخرت خود فراهم امروز از شعار به عمل تبدیل شده است و بایستی با عمق و وسعت ما می توانیم «نماییم. تفکر بیشتری توسعه یابد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید