Performancing Metrics

تکان بازار ارز با اظهارات خانم یلن و نامه‌های پسر ترامپ | اتاق خبر
کد خبر: 396582
تاریخ انتشار: 29 تیر 1396 - 17:38
اظهارات غیرمنتظره خانم یلن به عنوان رییس کل بانک مرکزی آمریکا درمورد احتمال تغییر سیاست و آمارهای اقتصادی ناامیدکننده به خصوص تورم، موجب شد تا برخلاف انتظار دلار در برابر سایر ارزهای عمده تضعیف شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بررسی تغییرات و وضعیت اقتصادی و ارزی در بازار جهانی حاکی از آن است که در هفته گذشته ارزش دلار در برابر ین ژاپن ۱.۲۱ و فرانک سوئیس ۰.۰۳ درصد تضعیف شد. در عین حال که ارزش یورو برابر دلار تا ۰.۵۹ و پوند با ۱.۶۷ درصد تقویت شده است.

از دلایلی که بانک مرکزی برای تضعیف نرخ دلار در برابر سایر ارزها اعلام کرده، می‌توان به موضوع سخنان غیرمنتظره خانم یلن (رییس فدرال رزرو) اشاره کرد که اعلام کرده بانک مرکزی آمریکا در صورت پایین ماندن تورم این کشور آماده تغییر سیاست پولی خواهد بود.

این اظهارات برخلاف انتظاراتی بود که بازار در مورد ادامه سیاست افزایش نرخ بهره داشت. از سویی دیگر در هفته گذشته آمارهای اقتصادی در آمریکا از جمله تورم و خرده فروشی کمتر از انتظار بود و همین موضوع باعث تشدید نگرانی و ایجاد موج جدیدی از فروش دلار در برابر سایر ارزهای عمده و حتی ارزهای نوظهور شد.

اما دلار در کنار روند نزولی ارزش در برابر برخی از ارزها تقویت شد. این تقویت به دو موضوع برمی‌گردد؛ اول تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای خرید نامحدود اوراق قرضه دولت این کشور باعث شد تا در ابتدای هفته دلار در برابر ین تقویت شود، اما در ادامه رییس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که این بانک متعهد به نگه داشتن نرخ بازدهی نزدیک به صفر برای اوراق قرضه دولتی ژاپن است.

همچنین اظهار رضایت رییس فدرال رزرو از وضعیت اشتغال در آمریکا باعث شد تا برای ساعاتی دلار بتواند زیان روزهای گذشته را در برابر سایر ارزها جبران کند. خانم یلن اعلام کرده بود که اقتصاد آمریکا از سلامت کافی برای افزایش نرخ بهره برخوردار است.

با این حال انتشار تورم و خرده فروشی ماه ژوئن در هفته گذشته که ضعیف تر از انتظار بود، مانع از پذیرش این سخنان رییس فدرال رزرو و واکنش مناسب از سوی بازار شد.

ردپای پسر ترامپ در بازار

اما در هفته گذشته بهای طلا در مجموع روندی صعودی طی کرد. افت بازار سهام در پی انتشار نامه‌های الکترونیک فرزند ارشد دونالد ترامپ پیرامون سخنان خانم یلن در خصوص احتمال تغییر سیاست‌های انقباضی در صورت پایین ماندن سطح تورم و کاهش تورم آمریکا و همچنین افت عمده فروشی مهم ترین دلایل افزایش بهای طلا بود.

از سویی دیگر قیمت نفت روندی افزایشی داشت. کاهش ذخائر نفت آمریکا، کاهش سکوهای نفتی و افزایش واردات نفت چین، عمده ترین عوامل تقویت قیمت نفت اعلام شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید