Performancing Metrics

لغو محدودیت زمانی وام جعاله ۲۰ میلیون تومانی | اتاق خبر
کد خبر: 398236
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1396 - 18:08
یک مقام مسئول از ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر نداشتن محدودیت زمانی برای وام جعاله ۲۰ میلیون تومانی خبر داد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، نادر قاسمی درباره لغو محدودیت زمانی وام جعاله ۲۰ میلیون تومانی که تا انتهای شهریور ماه بود گفت: ابلاغیه بانک مرکزی درباره افزایش مبلغ وام جعاله تعمیرات مسکن از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان محدودیت زمانی ندارد و پرداخت این مبلغ به عهده بانک ها واگذار شده که در صورت داشتن منابع، می توانند وام جعاله تعمیرات مسکن را با سود ۱۸ درصد و تا سقف ۲۰ میلیون تومان پرداخت کنند و در صورتی که منابع آنها محدود باشد می توانند با همان سقف قبلی که ۱۰ میلیون تومان است، این تسهیلات را ارائه دهند.

وی درباره این پرسش که آیا بانک مسکن وام جعاله را صرفا از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن پرداخت می کند یا خیر؟، اظهار کرد: بانک مسکن وام جعاله را هم از طریق اوراق تسهیلات و هم بدون آن و هم به صورت ترکیبی از این دو روش به مشتریان اعطا می کند که این موضوع بستگی به منابع داخلی بانک دارد؛ در صورتی که وضع مالی بانک خوب باشد، وام جعاله را بدون اوراق تسهیلات هم پرداخت می کنیم.

این مقام بانکی با اشاره به تسهیلات تکلیفی که بر عهده این بانک گذاشته می شود، افزود: یکی از مشکلات بانک مسکن تسهیلات تکلیفی است که شامل وام مسکن مهر، وام بافت فرسوده، وام ازدواج، وام نوسازی مسکن روستایی و ... می شود؛ این تسهیلات سبب شده تا بخش عمده ای از منابع بانک مسکن به این تسهیلات اختصاص یابد.

وی ادامه داد: به همین دلیل سیاست بانک مسکن این است که ابتدائا تسهیلات تعهدی شامل تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم، صندوق پس انداز مسکن جوانان و صندوق مسکن ممتاز و سپس تسهیلات تکلیفی را پرداخت کند و در صورتی که از منابع بانک چیزی باقی ماند، تسهیلات جعاله تعمیرات مسکن را بدون اوراق اعطا کند.

قاسمی درباره وضعیت مالی فعلی بانک مسکن و میزان منابع آن تصریح کرد: در سال گذشته حجم تسهیلات مشارکتی بانک مسکن در پی جذب خوب منابع، ۳۳۳ درصد رشد داشت که رقم بی سابقه ای بود؛ اما در سال جاری که مؤسسات غیر مجاز مالی و اعتباری سودهای کلان ۲۳ درصد و بالاتر را تبلیغ می کردند، بخش مهمی از منابع بانک خارج شد و مردم پول های خود را در این مؤسسات سپرده گذاری کردند که در نهایت به این وضعیت فعلی مؤسسات غیر مجاز که شاهد آن هستیم، دچار شده اند. البته منابع بانک برای پرداخت تسهیلات تکلیفی و تعهدی کافی است و مشکلی بابت پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق های مسکن یکم و ممتاز نداریم.

گفتنی است ابلاغیه قبلی بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف وام جعاله تعمیرات مسکن به ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور ماه امسال بود که با ابلاغیه جدید بانک مرکزی، این محدودیت زمانی لغو شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید