Performancing Metrics

با رویه موجود، اهداف رشد صادراتی تا پایان سال محقق نمی شود | اتاق خبر
کد خبر: 399946
تاریخ انتشار: 6 مهر 1396 - 09:42
رئیس کنفدراسیون صادرات:
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تداوم رویه های صادراتی کشور بویژه با مشکلات غیرواقعی بودن نرخ ارز، غیرمنطقی بودن نرخ تسهیلات بانکی و ابلاغ درهنگام بسته های حمایتی، دستیابی به اهداف رشد صادراتی دور از دسترس است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، برمبنای جداول برنامه راهبردی و اهداف کمی بخش صنعت، معدن و تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 96، ارزش صادرات غیرنفتی (کالاها و خدمات) در این سال به میزان 103 میلیارد دلار (بر مبنای رشد هشت درصد برنامه ششم توسعه) پیش بینی شده در حالی که این رقم در سال 94 به ارزش 56 میلیارد دلار بوده است.

در این پیش بینی ارزش صادرات صنعتی و معدنی 61 میلیارد دلار (حدود 2 برابر سال 94) بیان شده است.

برمبنای جداول مذکور، سرانه صادرات غیرنفتی (کالاها و خدمات) در سال جاری هزار و 200 دلار، نسبت صادرات به واردات غیرنفتی 98 درصد و سرانه صادرات صنعتی و معدنی 700 دلار پیش بینی شده است.

در همین پیوند «محمد لاهوتی» افزود: آمارهای منتشره پنج ماهه حاکی است صادرات کشورمان کماکان با رشد منفی مواجه بوده و بیشترین رشد منفی در گروه «سایر کالاها» با حدود منفی 9 درصد است.

وی گفت: این رقم نشان می دهد در کالاهایی که ارزش افزوده بالا و اشتغال ایجاد کرده و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده اند، بیشترین رشد منفی صادراتی تجربه شده است.

این مقام مسوول یادآوری کرد: این در حالی است که در پنج ماهه نخست امسال شاهد رشد 20 درصدی در صادرات پتروشیمی ها بودیم که بخشی از رشد منفی حادث شده را تعدیل کرد.

حجم تجارت خارجی امسال ایران تا آغاز شهریورماه نسبت به مدت مشابه پارسال 5.34 درصد بزرگتر شد و مجموع ارزش صادرات و واردات ایران به 36 میلیارد و 635 میلیون دلار رسید.

همچنین در پنج ماهه نخست امسال همه تشریفات گمرکی 62 میلیون و 266 هزار تن کالا در گمرک های کشور به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شد که از این مقدار 48 میلیون و 41 هزار تن سهم واردات و 14 میلیون و 225 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.

در پنج ماهه امسال 19 میلیارد و 442 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 16.49 درصد افزایش نشان می‌دهد؛

لاهوتی ادامه داد: بررسی شرایط موجود نشان می دهد با وجود گذشته 6 ماه از سال، بعید است بتوانیم به اهداف صادراتی تعیین شده دست یابیم.

عضو شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی صادراتی، خاطرنشان کرد: به دلیل همین مشکلات شاهد خام فروشی یا صادرات تولیدات با ارزش افزوده پایین هستیم.

وی تصریح کرد: امروز با مشکل غیرواقعی بودن و سرکوب نرخ ارز مواجه ایم که کماکان بر نرخ های حمل و نقل کالاها و بر صادرات کشورمان تاثیرگذار است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: غیرمنطقی بودن نرخ تسهیلات بانکی و ابلاغ بسته های حمایتی با گذشت بیش از 6 ماه از سال سایر مشکلات صادرکنندگان هستند و با این رویه نمی توان انتظار داشت صادرات رشد یابد یا تغییری در آنها ایجاد شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید