Performancing Metrics

بخش دولتی هم رقیب صادرکنندگان شده است | اتاق خبر
کد خبر: 401072
تاریخ انتشار: 30 مهر 1396 - 13:52
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی:
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران مهمترین موانع توسعه صادرات را تشریح و اظهار کرد: علاوه بر واقعی نبودن نرخ ارز، بالا بودن سود تسهیلات و نابرابر بودن بازار رقابت برای صادرکنندگان، بخش دولتی هم در حال رقابت با صادرکنندگان است..

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عدنان موسی پور گفت: سال گذشته یکی از دستاوردهایی که دولت به آن اشاره می‌کرد این بود که تراز تجاری کشور مثبت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمار خلاف وضعیت سال گذشته است و نشان می‌دهد دستاوردی که سال قبل وجود داشت امسال از بین رفته است و حدود دو تا سه میلیارد دلار تا این موقع سال تراز تجاری‌مان منفی است. اگر ماه به ماه امسال را هم مقایسه کنیم باز هم شاهد افت صادرات هستیم. فقط در مرداد ماه مقداری شرایط صادرات بهتر شده است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی افزود: اگر بخواهیم به توسعه و رشد اقتصادی برسیم براساس اقتصاد مقاومتی باید محوریت صادرات را در نظر بگیریم. اما اینکه فقط از بهبود و توسعه صادرات حرف بزنیم و در عمل بر خلاف آن رفتار کنیم باعث ایجاد نارضایتی از وضعیت صادرات می شود.

وی اضافه کرد: موانعی پیش روی صادرات وجود دارند. یک عامل خیلی مهم این است که کالا و محصولات ایرانی قدرت رقابت خود را از دست داده یا تضعیف شده‌اند که مهمترین دلیل این رقابتی نبودن، واقعی نبودن نرخ ارز است که باعث شده محصول ایرانی گران تمام شود.

موسی پور با اشاره به دیگر موانع صادراتی گفت: مانع مهم دیگر موضوعات بانکی است. حدود ۹ درصد از قیمت تمام شده کالای صادراتی را تسهیلات بانکی تشکیل می‌دهد که متاسفانه با رقبای خودمان به شدت نابرابر هستیم. رقبای‌ ما با سود دو تا چهار درصد تسهیلات اخد می‌کنند اما صادرکنندگان ما با سود ۱۸ درصد تسهیلات دریافت می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: چالش مهم دیگر، دیپلماسی اقتصادی است که تعاملات بین المللی ما باید با محوریت اقتصادی انجام شود. قبلا وقتی صادرات انجام می‌شد رقابت مخصوص بخش خصوصی بود اما اکنون رقابت علاوه بر بخش خصوصی با حضور دولت صورت می پذیرد. خود دولت در حال رقابت است که چه بازاری را بگیرد و چه بازاری را به طرف مقابل بدهد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید