Performancing Metrics

چرا خروج از توافق نفتی به نفع روسیه است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 402385
تاریخ انتشار: 28 آبان 1396 - 18:32
یک کارشناس بازار نفت معتقد است بزرگترین صادرکننده نفت جهان ممکن است برای عقب نشینی از تمدید احتمالی توافق جهانی کاهش تولید، مهیا شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اعضای اوپک ظاهرا در حال رسیدن به یک توافق نظر با متحدانشان به منظور تمدید توافق کاهش تولید نفت جهانی به مدت ۹ ماه دیگر هستند. با تمدید توافق میان اوپک، روسیه و سایر تولید کنندگان، محدود کردن عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز تا پایان سال میلادی آینده ادامه خواهد یافت.  

با این‌همه کریس ویفر یکی از شرکای ارشد در شرکت ماکرو ادوایزری می‌گوید: اگرچه در نگاه نخست عقب‌نشینی روسیه از توافق کاهش تولید، موضع غیرمعقولی به نظر خواهد رسید، اما تغییر اولویت‌های صنعتی روسیه در واقع این اقدام را کاملا معقول می‌سازد.

به گفته این کارشناس بازار نفت، اگر نفت در محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه بماند حمایت مسکو از تمدید توافق کاهش تولید فراتر از مارس سال میلادی آینده بسیار غیرمحتمل خواهد بود.

به گفته ویفر، روسیه با قیمت نفت در محدوده ۵۰ دلار همچنان درآمدزایی دارد و هرگونه قیمت بالاتر باعث خواهد شد شرکت‌های شیل آمریکا تولیدشان را افزایش دهند. وی براین باور است که این قیمت اقتصاد روسیه را برای متنوع شدن از نفت برخواهد انگیخت.

ویفر در یک یادداشت تحقیقاتی که در ابتدا در نشریه مسکوتایمز منتشر شد، نوشت: هرچه قیمت نفت بالاتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر به عنوان نمونه در پروژه‌های شیل آمریکا و نفت شنی کانادا که در سال ۲۰۱۴ مشاهده شد افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه ممکن است اشباع عرضه جهانی تشدید شود. بنابر استدلال وی، حمایت مستمر روسیه از توافق کاهش تولید ممکن است ریسک ریزش مجدد قیمت‌ها در سال آینده را ایجاد کند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که یکی از معماران کلیدی توافق کاهش تولید است، در اکتبر اظهار کرد: مسکو از تمدید توافق کاهش تولید تا اواخر سال ۲۰۱۸ حمایت می‌کند با این‌همه به گفته ویفر، اظهارات نواک از آن زمان بی‌معنا شده، زیرا این اظهارات زمانی مطرح شدند که قیمت نفت در محدوده ۵۰ تا ۵۵ دلار بود.

نفت برنت روز جمعه حدود ۶۲.۰۵ دلار در هر بشکه معامله شد که ۱.۱۴ درصد افزایش داشت، در حالی که نفت خام آمریکا با ۱.۶ درصد افزایش، حدود ۵۶.۰۱ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت از حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه در ژوئن سال ۲۰۱۴ به دلیل تقاضای ضعیف، دلار قوی و رونق شیل آمریکا ریزش کرده است. عدم تمایل اوپک به کاهش تولید نیز دلیل کلیدی دیگری بود که در ریزش قیمت نفت تاثیر داشت، اما این سازمان در اواخر سال ۲۰۱۶ به همراه سایر کشورهای تولیدکننده نفت برای محدود کردن تولید اقدام کرد.

اگر روسیه تصمیم بگیرد از تمدید توافق کاهش تولید کنار بکشد به این کشور غیراوپک اجازه خواهد داد به تلاش‌های خود برای متنوع کردن اقتصادش در شرایطی که به دنبال کاهش وابستگی به نفت است، ادامه دهد. بعلاوه کرملین همواره براین باور بوده که ارزش ضعیف‌تر روبل برای اقتصاد این کشور بسیار بهتر خواهد بود و اگرچه قیمت‌های نفت از محدوده ۵۰ دلار به ۶۴ دلار در هر بشکه طی هفته‌های اخیر افزایش پیدا کرده، اما نرخ برابری روبل در برابر دلار آمریکا ضعیف شده است. همه این موارد دلایل قوی به شمار می‌رود برای این که مسکو تمایل داشته باشد قیمت نفت را در محدوده ۵۰ دلار به جای ۶۰ دلار نگه دارد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده،   هفته گذشته اظهار کرد: انتظار می‌رود کشورهای اوپک و غیراوپک در نشستی که در پایان ماه میلادی جاری برگزار می‌شود با تمدید کاهش عرضه جهانی موافقت کنند. المزروعی تصریح کرد: اگرچه در مورد مذاکرات اعضای اوپک درباره‌ احتمال عدم تمدید توافق صحبتی نشنیده است، درباره زمان و مدت تمدید همچنان باید تصمیم‌گیری شود.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، صادرکنندگان نفت دسامبر سال گذشته به توافق کنونی دست پیدا کردند و در ماه مه، مدت این توافق را تا مارس سال ۲۰۱۸ تمدید کردند. تولید کنندگان اوپک و غیراوپک قرار است ۳۰ نوامبر در وین برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید نفت دیدار کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید