Performancing Metrics

غفلت ایران از بازار روسیه | اتاق خبر
کد خبر: 403444
تاریخ انتشار: 22 آذر 1396 - 19:41
مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت مطرح کرد
مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: در سال‌های گذشته تجار ایرانی از بازار بزرگ روسیه غفلت کرده‌اند، در حالی که می‌توان تجارتی قابل توجه با این کشور داشت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهروز حسن الفت اظهار کرد: به طور کلی بازار روسیه بازار بزرگ و مهمی است و با توجه به همسایگی این کشور با ایران، در سال‌های گذشته نسبت به آن کوتاهی شده و حداقل انتظارات، برآورده نشده است.

وی افزود: اکنون حجم تجارت ایران و روسیه حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار است که در سال‌های گذشته گاه با کاهش همراه بوده و در نهایت در پارسال به حدود ۱.۷ میلیارد دلار رسید که عمده این تجارت هم به صادرات روسیه به ایران مربوط می‌شود.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت همچنین اظهار کرد: بخش قابل توجهی از واردات ایران از روسیه به مواردی مانند نهاده‌های دامی همچون گندم، جو و ذرت مربوط می‌شد که در سال جاری با توجه به اینکه واردات گندم ممنوع شد، واردات برخی از این اقلام به شدت کاهش یافت. بر همین اساس روابط تجاری ما با روسیه دچار افت شده اما این افت در شرایطی صورت گرفت که ترکیب آن در نهایت به نفع ایران بود.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات به روسیه

الفت ادامه داد: بر این اساس حدود ۴۰ درصد افزایش صادرات به روسیه را شاهد بودیم و طی هفت - هشت ماهه اول امسال ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار کالا به روسیه صادر کردیم که البته این رقم، کم است و در برابر واردات از روسیه که معادل ۴۵۰ میلیارد دلار بوده است، اندک به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه در ماه‌های اول سال جاری شاهد کاهش واردات از روسیه بوده‌ایم، اظهار کرد: در حوزه صادرات در موارد متعدد شرکت‌های ما ظرفیت صادرات به این کشور را ندارند، زیرا ساختار بزرگ و گسترده روسیه معمولا برای واردات سفارش‌هایی با حجم بالا دارد اما این رقم‌ها معمولا با شرایط تولیدکنندگان ما همخوانی ندارد.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه استانداردهای روسیه برای واردات نیز معمولا استانداردهای سختگیرانه‌ای است که در بسیاری موارد شرکت‌های ایرانی توان پاسخگویی به این استانداردها را ندارند. علاوه بر این روس‌ها معمولا علاقه‌مند به قراردادهای یک تا دو ساله هستند تا بتوانند بر اساس این قراردادها برنامه‌ریزی کنند اما با توجه به شرایط موجود و اینکه معمولا پرداخت‌های آنها با فاصله زمانی سه ماهه انجام می‌شود، در این سال‌ها شرایط برای افزایش صادرات به روسیه مهیا نشده است.

سهم ایران از بازار لبنیات روسیه

الفت در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: در حوزه لبنیات شرکت‌هایی توانسته‌اند استانداردهای لازم روسیه را لحاظ کرده و صاحب رشد صادرات این کالاها به روسیه باشیم. اکنون با توجه به مشکلاتی که در این کشور در خصوص تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و رکود ایجاد شده شرایط آن نامناسب‌تر از قبل به حساب می‌آید و بر همین اساس این کشور می‌تواند یکی از بازارهای مهم برای ما تلقی شود.

وی ادامه داد: اکنون بررسی‌های صورت گرفته گویای آن است که در بخش‌هایی مانند دارو، تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات، میوه و سبزیجات، مواد غذایی و حتی انواع ماهی و میگو، شوینده‌ها، مس، سیم کابل، فرش، موکت، سنگ‌های ساختمانی، وسایل گرمایشی، انواع آبمیوه و محصولات پتروشیمی جای فعالیت در این کشور وجود داشته و در حدی است که اگر ما بتوانیم شرایط بازار را تامین کنیم، این احتمال وجود دارد که می‌توان جهش قابل توجهی در صادرات شاهد بود.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت افزود: در چهار قلم کالای لبنی که اکنون استانداردهای مربوط به روسیه را لحاظ کرده‌اند، در سال گذشته این کشور بیش از ۶ میلیارد دلار واردات داشته است. این در حالی است که مجموع صادرات ما به روسیه در حوزه لبنیات کمتر از ۲۰ میلیون دلار بوده است. همین ارقام گویای آن است که با پاسخگویی به بازار روسیه فاصله بسیاری وجود دارد.

تعریف ۱۱۴ قلم کالای معدنی برای تعریف تعرفه ترجیحی

الفت همچنین متذکر شد: اکنون یکی از موضوعاتی که باید در زمینه صادرات به روسیه مورد توجه قرار گیرد آن است که ما به کالای لجستیک نیاز داریم. در این حوزه اقداماتی صورت گرفته اما همچنان نیازمند لجستیک خوب و قوی هستیم. یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث راه‌آهن است که اگر بتوانیم زنجیره‌ای را تکمیل کرده و راه‌آهن قزوین- رشت به پایان رسد، به طور کلی به راه‌آهن CIS و حتی اروپا وصل خواهیم شد. اکنون نیز پیگیری‌های مقامات در این حوزه را شاهد هستیم و برای ساخت راه‌آهن مشترک میان ایران، روسیه و آذربایجان فاینانس هم دیده شده است. از سوی دیگر لازم است خطوط حمل و نقل دریایی هم در دریای خزر تقویت شوند و برای حمل و نقل به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی امکانات مناسب فراهم شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود به افتتاح مرکز تجاری ایران در آستاراخان اشاره کرد و گفت:‌ این مرکز در آبان‌ماه سال جاری با حمایت اتاق بازرگانی ایجاد شده و امکان بسیار خوب است که به نوعی یک هاب برای حضور مستمر شرکت‌های ایرانی در آستاراخان باشد چرا که شرایط کار در آستاراخان به مراتب ساده‌تر از سایر شهرهای روسیه به شمار می‌رود.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت همچنین از مذاکرات صورت گرفته میان دو کشور یاد کرد و گفت: در شرایطی که افزایش تعرفه‌ها و محدودیت‌های متعدد اعمال شده، تجارت تجار ما با برخی کشورهای همسایه کاهش پیدا کرده است، بر همین اساس این نیاز وجود دارد که تجار به سراغ بازارهای جدیدتر بروند.

الفت روسیه را یکی از این بازارها برشمرد و گفت:بر همین اساس در روزهای گذشته همایشی در قفقاز شمالی برگزار شده تا همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در این منطقه مورد بررسی مجدد قرار گیرد چرا که این مرحله به نوعی با آذربایجان هم‌مر ز بوده و در مسیر ترانزیت ایران و روسیه قرار دارد و عمده صادرات ما از این بندر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم صادرات از این بندر حدود ۹ میلیون دلار است ولی پتانسیل‌های لازم برای افزایش این رقم وجود دارد.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت همچنین تاکید کرد: نکته دیگر بحث عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیاست که مذاکرات آن به پایان رسیده و در مرحله امضای تفاهم‌نامه با پنج کشور هستیم که مهم‌ترین این کشورها را می‌توان روسیه دانست بر همین اساس اقلامی برای تعرفه ترجیحی در نظر گرفته شده که این اقلام ۱۱۴ کالا در حوزه صنعت و معدن و حدود ۱۰۰ قلم در بخش کشاورزی هستند. از سوی دیگر از طرف روسیه هم حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ قلم کالا برای تعرفه ترجیحی اعلام شده است.

الفت در پایان با بیان اینکه در حال حاضر بهترین روابط بانکی ایران با روسیه برقرار است، اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آتی امکانی ایجاد شود تا سطح روابط تجاری دو کشور افزایش یابد و شرایط بهتری را در صادرات به روسیه شاهد باشیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید