Performancing Metrics

گشایش اِل‌سی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی قطار برقی تهران ـ مشهد | اتاق خبر
کد خبر: 407878
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1396 - 20:34
معاون آخوندی خبر داد؛
مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در سال ۹۶ بیش از هزار میلیارد تومان ال‌سی برای اجرای پروژه برقی کردن قطار تهران ـ مشهد گشایش یافت.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سعید محمدزاده در مراسم بهره‌برداری از ۶۱ دستگاه واگن جدید مسافری برای افزوده شدن به ناوگان سفرهای نوروزی گفت: امسال بر اساس اسناد دقیق و حسابرسی شده، ۷۵۰ میلیارد تومان از سوی دولت به بخش حمل و نقل ریلی مسافری یارانه غیرمستقیم داده شده است؛ به معنای دیگر به ازای هر مسافر حدود ۳۰ هزار تومان یارانه پنهانی تخصیص یافته که دولت در حمایت از حمل و نقل ریلی پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۹ تا ۹۵ حمل و نقل عمومی به دلیل افزایش استفاده از خودروی شخصی در کشور با کاهش سهم مواجه بوده است؛ اما در سال ۹۶ برای اولین بار پس از چند سال اخیر در حوزه حمل و نقل شاهد رشد مسافری بودیم که به طور کل، مسافران ریلی ۶ درصد و مسافران حومه‌ای ۱۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: برای ساخت راه‌آهن برقی تهران ـ مشهد بیش از هزار میلیارد تومان از سوی دولت ال‌سی گشایش یافت که این هزینه‌ها در بخش صنعت ریلی در راستای ایجاد مزیت رقابتی ریل نسبت به سایر گونه‌های حمل و نقل بوده است.

به گفته محمدزاده، سرعت قطارها در سرعت برقی شدن راه‌آهن تهران ـ مشهد به ۲۰۰ کیلومتر و ظرفیت مسافری به بیش از ۲۰ میلیون نفر در سال خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان گفت: همه ۱۳.۶ میلیارد یوآن (واحد پول چین) اختصاص یافته به این طرح فعال شده و در صورت اتمام این پروژه، تهران ـ فرودگاه امام خمینی ـ قم ـ اصفهان در مدت زمان بسیار کوتاهی با قطار قابل تردد است؛ ضمن اینکه ساخت راه‌آهن سریع‌السیر قم ـ اراک نیز با فاینانس ایتالیایی در سال آینده آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به امضای قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه ریل‌باس میان ایران و کره جنوبی با فاینانس ۷۰۰ میلیون یورو و ظرفیت ۸۰ میلیون صندلی در صورت واردات کامل همه ۴۵۰ دستگاه که در سال ۹۶ به امضا رسید، گفت: در چهار سال آینده این واگن‌ها به قطار حومه‌ای افزوده خواهد شد و ظرفیت حمل و نقل حومه‌ای ریلی به ۸۰ میلیون مسافر افزایش خواهد یافت.

محمدزاده از دیگر اقدامات شرکت راه‌آهن در سال آینده را افزایش خدمات مسافری و توسعه مفاهیم TOD (حمل و نقل پایه) برشمرد و گفت: در ابتدای سال ۹۷، تفاهمنامه‌ای با شهرداری اهواز و استانداری خوزستان را به امضا خواهیم رساند تا ایستگاه راه‌آهن اهواز به روش BOT از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده و مجموعه‌ای از خدمات مسافری، گردشگری و ... در ایستگاه راه‌آهن اهواز طراحی و اجرا خواهد شد. این پروژه در ایستگاه‌های راه‌آهن ورامین، تهران، قم، قزوین، هشتگرد نیز در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در بخش حمل و نقل ریلی بار نیز در سال ۹۶ رشد ۱۰ درصدی داشتیم که به رقم ۳۰ میلیارد تن ـ کیلومتر در ریل دست یافتیم.

به گفته وی، ستاد سفرهای نوروزی ریلی تا شانزدهم فروردین به صورت ۲۴ ساعت فعال خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید