Performancing Metrics

لزوم اخذ مالیات از معاملات سکه و ارز | اتاق خبر
کد خبر: 412179
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1397 - 18:01
یک کارشناس اقتصادی گفت: اخذ مالیات یکی از بهترین راهکارها برای ساماندهی بازار سکه و ارز است و می تواند اهرمی مهم برای کنترل این بازارها باشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، رئیس جمهوری روز دوشنبه در جلسه ساماندهی بازار ارز ضمن انتقاد از سودجویی در بازار، وعده برخورد قاطع مالیاتی با افرادی را که به فکر سود بادآورده هستند داد.

اگرچه این سخن رئیس جمهور برای عملیاتی شدن نیاز به فرایندهای زیادی دارد اما اینکه قرار است از مالیات به عنوان ابزاری برای ساماندهی فعالیت های اقتصادی استفاده شود، بسیار مثبت تلقی می شود.

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در رابطه با اینکه چطور می توان این تهدید مالیاتی را به عمل تبدیل کرد، گفت: دولت ها برای برخورد با کسانی که بخواهند در بازار ارزی، پول، سرمایه و ...دخالت کنند و دخالت آنها منجر به اخلال دربازار شوند، ابزارهای زیادی دارند.

وی افزود: در این ۲ ماه گذشته یک نکته کلیدی در بازار مبنی بر «واقعی نبودن بخشی از تقاضای ارز» وجود داشت که این تقاضای کاذب بازار را اخلال مواجه کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت کنونی ارز واقعی نیست، ادامه داد: اینکه در بازار اخلال به وجود می آید و این اخلال منجر به این می شود که هرکس هر چقدر دلش می خواهد ارز و سکه تهیه می کند شک و شبهه ای نیست، اما اگر این مسائل با انگیزه سفته گری و دلالی باشد طبیعی است که قانون نمی تواند در این شرایط به افراد بگوید ارز و سکه نخرید، بلکه می تواند بگوید از محل خرید و فروش سکه و ارز باید مالیات پرداخت شود.

حق شناس تصریح کرد: میزان مالیاتی که در قانون بودجه سال جاری در نظر گرفته شده نسبت به تولید ناخالص ملی کشور ۷ درصد است در حالیکه ظرفیت مالیاتی کشور حداقل ۲ برابر این عدد است و در کشورهای مشابه ایران این عدد تا ۳ برابر و در کشورهای توسعه یافته تا ۵ برابر وصول می شود.

وی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد ایران این است که از کسانی که مالیات می دهند باز مالیات بیشتری اخذ می کنند. مجموع فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی که مالیات از آن وصول نمی شود حدود ۶۰ درصد است. حال اگر دولت زیرساختی را فراهم کند که بتواند مالیات واقعی را دریافت کند قطعا این صف های عریض و طویل در پشت مغازه های فروش سکه، ارز و بانکها ایجاد نمی شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: امروز کسانی که در این بازارها به خرید و فروش سکه و ارز اقدام می کنند مطمئن هستند که هیچ مشکلی نه از منظر مالیاتی و نه از وجوه دیگر متوجه شان نیست. لذا اگر موضوعی که آقای روحانی مطرح کرده است مبنی بر اینکه از این گونه معاملات مالیات دریافت شود، می تواند اهرمی برای کنترل این بازارها باشد.

حق شناس تاکید کرد: ممیزین مالیاتی برای اینکه تشخیص دهند معامله ای در خصوص سکه و ارز صورت گرفته باید به شناسایی معاملات سکه و ارز توجه کنند و صرفا بر تراکنش های مالی تمرکز نکنند زیرا منشا وصول مالیات معاملات است و حساب سپرده اشخاص در بانک ها چندان نمی تواند منشا وصول مالیات باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سکه و ارز را صرافی ها می فروشند و اشخاص عادی این میزان سرمایه را ندارند، متولیان باید زیرساخت های نرم افزاری در مکان های خرید و فروش سکه و ارز همچون صرافی ها و بانک ها در نظر بگیرند تا با سوداگری و سفته بازی مقابله کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید