Performancing Metrics

'زلزله ‌زدگان تایید نشده' منتظر امهال وام‌هایشان نباشند | اتاق خبر
کد خبر: 413461
تاریخ انتشار: 28 تیر 1397 - 09:52
بسیاری از زلزله ‌زدگان کرمانشاه به هوای تحقق وعده‌های اولیه برای امهال وام‌هایشان، از پرداخت اقساط آنها خودداری کرده‌اند اما پس از ابلاغ مصوبه دولت اکنون به نظر می‌رسد آنان باید به فکر تسویه بدهی خود باشند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، طهمورث الیاسی بختیاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه روز پنجشنبه گفت: طبق مصوبه هیات دولت تنها وام آن دسته از خسارت‌ دیده های زلزله امهال می شود که به تایید شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه رسیده باشد.
در اینجا منظور از امهال، 'تمدید مطالبات با تعیین سررسید جدید'(21 آبان 1398) است.
پیش از تصویب این مصوبه، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده بودند که تمام وام های زیر500 میلیون ریال زلزله زدگان جدا از موضوع تایید آسیب دیدگی آنان، مشمول قانون امهال شود.
اگر این پیشنهاد تصویب می شد، دیگر قرار گرفتن زلزله زدگان در لیست امهال مشروط به میزان خسارت وارده و تایید شورای هماهنگی مدیریت بحران نبود.
به گفته الیاسی، طبق مصوبه هیات دولت همه وام های زیر500 میلیون ریال خسارت دیدگان از زمان وقوع زمین لرزه به مدت 2 سال مشمول قانون امهال می شوند و طی این مدت سود و کارمزد وام‌ها را دولت به بانک پرداخت می کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه افزود: اصل تسهیلات اخذ شده خسارت دیدگان در استان 23 هزار و 176 میلیارد ریال برآورده شده که بار مالی سود و کارمزد 24 ماهه آن هشت هزار و 500 میلیارد ریال است.
براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه ، کل مانده تسهیلات اعطایی بانک ها به مردم استان کرمانشاه حدود '120 هزار میلیارد ریال' است که قانون امهال کمتر از 20 درصد این وام ها را پوشش می دهد.

** امهال سایر وام‌ها با تایید شورای مدیریت بحران
الیاسی در ادامه در باره امهال وام های بانکی بیش از 500 میلیون ریال هم گفت: اگر از بودجه اختصاص یافته در باره امهال مبلغی باقی بماند، در صورت تایید شورای هماهنگی مدیریت بحران وام های بالای 500 میلیون ریال هم می توانند از مزایای استمهال بانکی استفاده کنند.
از سوی دیگر هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه 23 تیر اعلام کرد که اگر از مبلغ ابلاغ شده برای امهال چیزی بماند می توانیم برخی واحدهای صنعتی استان را که به بانک مقروض و در شهرستان های غیر زلزله زده هستند را وارد لیست کنیم.

** باید سهم هر شهرستان مشخص شود
اکنون تنها آسیب دیده های تایید شده در شهرستان‌های گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب، دالاهو، اسلام‌آبادغرب، ثلاث و باباجانی، جوانرود، روانسر و پاوه و 2 بخش ماهیدشت و کوزران (از توابع شهرستان کرمانشاه) از 21 آبان 96 تا 21 آبان 98 از بازپرداخت اقساط همه وام های زیر 500 میلیون ریال خود معاف هستند.
البته رضا محمودیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: در بین وام هایی که تاکنون برای امهال به بانک ها معرفی شده اند، تسهیلات چند میلیارد تومانی هم وجود داشته یا افرادی که پنچ یا حتی 10 فقره وام دریافت کرده اند.
به گفته او تا پایان بهار 97 حدود 130 هزار فقره وام برای امهال به بانک ها معرفی شده اند و باید مشخص شود که تاکنون هر شهرستان چقدر از سهم مشخص شده خود را مصرف کرده و چگونه می تواند از بقیه سهم خود استفاده کند.
قانون امهال تنها در 9 شهرستان و 2 بخش استان کرمانشاه اجرایی می شود و حدود 70 درصد از جمعیت استان در شهرستان های کرمانشاه (جز ماهیدشت و کوزران)، کنگاور، صحنه، هرسین و سنقر را شامل نمی شود.

** سایر زلزله ‌زده‌ها منتظر امهال نباشد
برای آن دسته از زلزله زدگان که طی هشت ماه اخیر مانند مشمولان قانون امهال، قسط وام‌هایشان را نداده‌اند دیگر جای امیدواری و شنیدن خبرهای خوب نیست.
زیرا بعید است امکان بهره مندی از مزیت قانون امهال برای زلزله‌‌ زده هایی که آسیب دیدگی آنان به تایید بنیاد مسکن و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نرسیده، وجود داشته باشد.
بنابراین به نظر می‌رسد آنان اکنون باید به فکر تسویه بدهی خود و بازپرداخت اقساط معوقه به بانک ها باشند.
بخشی از زلزله زده ها به دلیل اوضاع نامناسب مالی در بازپرداخت اقساط خود به بانک ها ناتوان شده اند زیرا زلزله مهیب 7.3 ریشتری آبان 96 نه فقط خانه و کاشانه که کار و کاسبی بسیاری از ساکنان مناطق زلزله زده را به هم ریخته و آنان را بیکار یا کم درآمد کرده است.
نرخ بیکاری در استان کرمانشاه 22/6 درصد است در حالی که آمار بیکاری در شهرستان های زلزله زده استان از مرز 30 درصد گذشته است.
مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه اعلام کردند؛ زلزله حدود هشت هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های صنعت و معدن و اصناف وارد کرده است
بنابر اعلام کمیته امداد و بهزیستی استان کرمانشاه هم پس از زلزله بیش از 11 هزار خانوار جدید باید زیرپوشش کمک های امدادی قرار بگیرند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید