Performancing Metrics

ایران طبق برجام غنی‌سازی را ادامه می‌دهد | اتاق خبر
کد خبر: 426518
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1398 - 18:48
لاریجانی:
رییس مجلس شورای اسلامی گفت که ایران طبق برجام می‌تواند آب سنگین تولید کند و طبق این توافق خلافی مرتکب نشده است. پس ما کار غنی‌سازی را انجام می‌دهیم می‌خواهید بخرید یا نخرید.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در جمع معلمان نمونه کشور با اشاره به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری درباره شرایط فعلی کشور، اظهار کرد: ایشان بر روی انسجام و وفاق داخلی تاکید کردند. مساله فعلی کشور آن است که ما با یک سری موجودات دردسرساز برای صحنه بین‌المللی مواجه هستیم که می‌خواهند برای ایران دردسر درست کنند اما ایران یک نقش سرافرازانه در دیپلماسی را دنبال می‌کند.

وی توضیح داد: ما می‌دانیم که آنها چه می‌کنند، اما مثل برخی جوانان در منطقه نیستیم که بدون ارزیابی شرایط کشور کاری کنیم که به آشفته‌بازی در منطقه کمک می‌کند. البته که آنها جنگی تمام‌عیار علیه ملت ایران سامان دادند و در کل صحنه بین‌المللی بی‌انضباطی را رایج کردند که تحت این عنوان آمریکا کاری به نظامات بین‌المللی ندارد و هر کاری را که می‌خواهد انجام می‌دهد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ممکن است این کارها موقتا فوایدی برای آنها داشته باشد، اما جایگاه این کشور را پایین می‌آورد. به هرحال درباره ایران رفتاری همه‌جانبه یعنی عملیات روانی و فشار اقتصادی در همه‌جا راه انداخته‌اند که برخی آثار آن در کشور در زمینه‌ تورم و فشار دیده می‌شود بخشی از فشار اقتصادی مربوط به تحریم نفتی، صادرات و حمل و نقل است که متاسفانه در ساختار بین‌المللی هم به دلیل ارتباطات آمریکا با بخش‌های مختلف اقتصادی بر روی اراده آنها اثر گذاشته است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دو نوع عملیات روانی در داخل و خارج را دنبال می‌کنند، توضیح داد: اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند نفت از ایران صادر شود که قطعا موفق نخواهند شد و خودشان هم این را می‌دانند اما مثلا ترامپ با بن سلمان درباره نفت تماس می‌گیرد و آن را علنی می‌کند چون می‌داند که کارهایشان شدنی نیست پس با این اقدامات سعی می‌کنند بر روی قیمت نفت تاثیر بگذارند و در صحنه داخلی هم عملیات روانی راه بیندازند. البته که برخی در داخل در دام آنها می‌افتند.

لاریجانی تاکید کرد: نکته‌ای که رهبری فرمودند مبنی بر توجه بر انسجام داخلی و پرهیز از پرداختن به مسائل داخلی دسته چندم، موضوع مهمی است. وقتی دشمنی بزرگ داریم و کسانی که می‌خواهند کیان ملت را هدف قرار دهند باید اختلافات را کم کنیم و حداقل آن را به عنوان یک تاکتیک دنبال کنیم. البته سلیقه‌ها متفاوت است، اما آدمها در مقابل دشمن باید در کنار یکدیگر باشند.

رییس قوه مقننه ادامه داد: از جمله کارها درباره عملیات روانی آن است که می‌گویند ایران نباید آب سنگین تولید کند و کشوری حق ندارد از ایران آب خریداری کند. حال این‌که طبق برجام ایران می‌تواند آب سنگین تولید کند اگر شماها نمی‌خواهید، خُب نخرید اما ما طبق توافق کار خلافی مرتکب نشده‌ایم. همچنین گفته‌اند که نباید به ما مواد اولیه داده شود در این باره هم ما غنی‌سازی می‌کنیم اگر می‌خواهند از ما نخرند می‌گویند این کارها را برای افزایش فشار در ایران انجام می‌دهند که البته چند کشور واکنش منفی نشان دادند اینها همه یک نوع ساماندهی عملیات روانی است و چون فشار علیه ما را دنبال می‌کنند.

وی تاکید کرد: این تحرکات از سر قدرت نیست آنها کم آورده‌اند و مجبور هستند با عملیات روانی کارشان را پوشش دهند پس در این شرایط مساله وفاق و انسجام داخلی موضوع حیاتی برای امروز ایران است که رهبری آن را به همه ملت ایران توجه داده است ان‌شاءالله به زودی مشکلات رفع می‌شود و ملت ایران می‌تواند با سرافرازی مسیر خود را ادامه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک هفته معلم و قدردانی از زحمات آنها گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مسئله آموزش مسئله زیربنایی برای کشور است که برای سایر کشورها هم به عنوان موضوع پر اهمیتی محسوب می‌شود. برخی از مقامات کشورها موضوع آموزش و پرورش را به عنوان موضوع مرتبط با امنیت ملی کشورشان بیان کردند. بعد از انقلاب هم معلمان ما به گونه‌ای فعالیت کردند که با مسئولیت پذیری‌شان سعی کردند دانش آموزان را به گونه‌ای پرورش دهند که سرنوشت کشور را در دست گیرند. این کار کوچکی نبود.

وی با اشاره به نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان گفت: رهبر معظم انقلاب ضمن تاکید بر حفظ منزلت معلمان به موضوع عجیب و غریب کنکور و نحوه گزینش اشاره داشتند. شاید اولین بار است که ایشان به صراحت در این باره اعلام نظر کرده‌اند. اجرای سند تحول، وضعیت مدارس استعدادهای درخشان، صیانت از جایگاه دانشگاه فرهنگیان و لزوم کسب مهارت در آموزش و پرورش هم از دیگر نکات مورد تاکید ایشان بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید درباره منزلت معلمان برنامه‌های مختلفی داشت، گفت: اخیراً در تربت حیدریه بودم، برخی معلمان از اعلام پرداخت علنی مطالبات فرهنگیان گلایه داشتند و حتی می‌گفتند که مگر وقتی مطالبات سایر ارگان‌ها پرداخت می‌شود آن هم در رسانه‌ها اعلام می‌شود؟ بنده سوء ظنی نسبت به این ندارم و فکر می‌کنم اعلام از باب توجه به معلمان است اما به هر حال اگر آنها دوست ندارند مطالباتشان را بدهید اما خبر آن را به صورت رسمی اعلام نکنید.

لاریجانی با تاکید بر لزوم حفظ جایگاه معلمان در جامعه گفت: ما در زمان بررسی بودجه در مجلس تلاش کردیم که در جهت پرداخت معوقات بودجه لازم لحاظ شود. در سال ۹۸ علی رغم مشکلات اما به بودجه آموزش و پرورش ۴۰۰۰ میلیارد اضافه شد و امکانات حاشیه‌ای دیگری در نظر گرفته شد از کمیسیون آموزش و پرورش خواسته شد که رقم دقیق معوقات و مطالبات باقیمانده معلمان از سال‌های گذشته را مشخص کند تا در جلسه‌ای با مسئولان سازمان برنامه و بودجه تصمیم گیری صورت گیرد که قرار است این مطالبات از چه محل و در چه دوره زمانی پرداخت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت صندوق فرهنگیان گفت: صندوق فرهنگیان مشکلاتی پیدا کرد ولی این صندوق پشتوانه کار فرهنگیان است و باید برای آینده آنها فعال شود و صدمه آن را جبران کرد. در بودجه سال گذشته و امسال بندی آمده است که طبق آن صندوق‌هایی از این سنخ که دچار مشکل شده‌اند می‌تواند از منابع و اعتبارات مربوط به دولت را خریداری کرده و از نظر مالی سرپا شوند. پیشنهادم به آقای بطحائی آن است که راهکاری برای سرپا شدن صندوق فرهنگیان اندیشیده و از این راه هم استفاده کنند. نمونه این کار را سازمان تأمین اجتماعی کرد و اعلام کرد که اگر دولت اعتباراتی را اختصاص دهد بدهی این سازمان مرتفع خواهد شد. تاکید ما این است که هر چه سریع‌تر اقدامات لازم صورت گیرد.

لاریجانی به موضوع کمبود نیروی انسانی مورد اشاره وزیر آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: علی القاعده باید نیروی انسانی و معلمان از دانشگاه فرهنگیان تأمین شوند اما اگر زمان اجازه نمی‌دهد می‌توانیم از فارغ التحصیلان مرتبط رشته‌های کارشناسی با شرط داشتن اهلیت استفاده کنید تا نیازتان مرتفع شود.

وی با تاکید بر لزوم کسب مهارت آموزشی در بین دانش آموزان گفت: در شرایط فعلی مسئله اشتغال موضوع مهمی است. دولت از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت می‌کند لذا اگر افراد دارای حرفه باشند راحت اشتغال پیدا می‌کنند. ما در بودجه حدود ۵۰ میلیون یورو برای برداشت از صندوق توسعه با اذن رهبری برای مراکز فنی و حرفه‌ای پیش بینی کرده‌ایم تا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان داده شود که آنها صاحب حرفه‌ای باشند.

رئیس مجلس درباره موضوع کنکور نیز اظهار کرد: کنکور معضلی در کشور است. اخیراً با آقای عارف و برخی اعضای کمیسیون آموزش جلسه‌ای داشتیم که در آن نمایندگان وزارت علوم و سازمان سنجش حضور داشتند. این موضوع مطرح شد که چطور کنکور برگزار شود که دانش آموزان استرس نداشته و ضوابط غلط تست زنی هم نباشد که تنها مهارت بلاوجهی دارد و افراد را از نخبگی می‌اندازد، ایده‌هایی مطرح شد که وفاق روی این موضوع وجود داشت. قرار شد مرکز پژوهش‌ها، با کمک آموزش و پرورش، سازمان سنجش و وزارت علوم و کمیسیون آموزش ظرف یک ماه روی این موضوع کار کنند و نتیجه را به مجلس ارائه دهند. من از آموزش و پرورش می‌خواهم این موضوع را جدی پیگیری کنند چون این موضوع بر روی نحوه تدریس و پرورش خلاقیت دانش آموزان اثر می‌گذارد. شما درس می‌دهید اما ذهن دانش آموز درگیر چیز دیگری است.

لاریجانی ادامه داد: متأسفانه بنگاه‌های صیاد مآبانه هم زیاد شده که با روکش در جامعه تبلیغ کرده و ذهن دانش آموزان را به جای دیگری می‌برند. این روش باعث کشتن استعدادها و ضربه به آینده کشور می‌شود. نامه‌ای خدمت رهبری نوشتم که این روند چه صدماتی را به آینده کشور می‌زند. این تبلیغات در کشور مضر است. ایشان هم اوامری داشتند. آموزش و پرورش مدعی باشد چون ثمره کار معلمی هدر می‌رود. مجلس هم به دنبال رسیدن به مدلی در این باره است.

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه در اجرای سند تحول به دنبال پرورش نیروهای متدین و انقلابی باشید، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند معاونت پرورشی را فعال کنید و ساز و کاری را فراهم کرده که افراد از درون مدرسه آگاه و با بصیرت بیرون آیند.

وی متناسب بودن تربیت با زمانه را موضوع مهمی خواند و توضیح داد: باید تربیت متناسب با مؤلفه‌های زمان تنظیم شود. نه اینکه بر اساس زمان خودمان دانش آموزان را تربیت کنیم.

وی توجه به موضوع افزایش خلاقیت و پرورش استعداد دانش آموزان را به عنوان موضوع مهم دیگری برشمرد و گفت: روزی آقای وزیر اعلام کرد که تکالیف حذف شود که این موضوع کلی سر و صدا به پا کرد. حرف آقای وزیر درست بود. این حرف تکالیف انبوه، خلاقیت ایجاد نمی‌کند. می‌توان مقدار زیادی در کلاس بحث تاریخی کرد و از دانش آموزان خواست که در موضوعات مختلف تحقیق کنند. در این شرایط آنها ضمن پیدا کردن عزت نفس کار تحقیقی را با تکیه بر خود انجام دادند که در مقابل تنها دادن تکالیف معلمان کار درستی نیست و در دنیا هم مرسوم نمی‌باشد. نباید دانش آموزان بعد از مدرسه در خانه ساعت‌ها تکالیف بنویسند و یا دروس را حفظ کنند. باید احساس کنند که به آنها مأموریت داده شده آن وقت قوه ابتکارشان خلاق می‌شود. به جای روش‌های متعارف از روش‌های امروزی برای پرورش خلاقیت دانش آموزان استفاده کنیم.

لاریجانی همچنین با تاکید بر لزوم حفظ مسئولیت پذیری در بین دانش آموزان گفت: یکی از نقاط ضعف خوب نبودن کار جمعی در مدرسه و در کل کشور است که این موضوع فقط از طریق آموزش و پرورش قابل حل نیست. باید کار جمعی را از کودکی به بچه‌ها یاد داد. نمونه آن را در ورزش می‌بینید که ما در ورزش تک نفره قهرمانی‌مان زیاد است اما در ورزش جمعی افول داریم. این مسئله را در اداره کشور هم می‌بینیم که حتی در حوزه سیاسی هم وجود دارد. کسی که مسئولیت دارد می‌گوید تشکیلاتی نیست و تنها است. این یعنی آن فرد در درون نهاد مدنی رشد نکرده که افتخار محسوب نمی‌شود. مشکل آن است که کار جمعی در جامعه ما به عنوان یک حسن تلقی نمی‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید