Performancing Metrics

لزوم حمایت از « اکران» | اتاق خبر
کد خبر: 449230
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1400 - 20:04
محمدحسین فرح‌بخش مطرح کرد:
یک تهیه‌کننده و کارگــردان سینما معتقد است که حمایت‌های رانتی دولتی قاتل اصلی تولید در سینمای ایران به‌شمار می‌رود و دولت به‌جای ورود به تولید باید از اکران فیلم‌ها حمــایت کنــد.

به گزارش اتاق خبر، محمدحسین فرح‌بخش با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «تک‌خال» را به‌صورت آنلاین اکران دارد، گفت: خوشبختانه این فیلم توانسته است، فروش خوبی داشته باشد. به‌هرحال در شرایط خاص کرونایی به‌سر می‌بریم و چه در حوزه تولید و چه در حوزه اکران باید برنامه‌ریزی شده عمل کرد. وی با اشاره به شرایط فعلی کرونا، بیان کرد: فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته‌اند۲» را پیش از شیوع ویروس‌کرونا ساخته و بعداز شیوع، آن را اکران کردم، «تکخال» نیز در طول کرونا تولید و اکران شد، هرچند این ۲ تجربه را در این دوره پشت‌سر گذاشتم، اما همچنان معتقدم که اکران فیلم‌های سینمایی برای تهیه‌کنندگان در حال حاضر یک ریسک بسیار بزرگی است، چرا که در حال حاضر بخش خصوصی در سینما وجود ندارد. کارگردان فیلم سینمایی «عطش» توضیح داد: مساله این است که اکثر فیلم‌هایی که در حال حاضر در سینما اکران می‌شوند قبل از شیوع ویروس‌کرونا تولید شده است و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی در نوبت اکران هستند. با توجه به شرایط موجود بسیاری از تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینما کمتر در زمینه تولید فعالیت می‌کنند و بیشتر کسانی نیز که فیلم آماده اکران دارند، ترجیح می‌دهند اثر خود را نگه داشته تا شرایط بهتری را برای تولید فراهم کنند.
 دولت باید از سینما حمایت کند
وی تاکید کرد: تنها فیلمی که طی این مدت فروش خوبی داشت، فیلم سینمایی «دینامیت» است که نزدیک به ۳ سال پیش‌تولید شده است و خوشحالم که تهیه‌کننده این فیلم، متقاعد به نمایش این اثر سینمایی در سینماها شد. این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به این پرسش که با اکران نشدن فیلم‌ها، تا چه اندازه ممکن است به اقتصاد سینما صدمه وارد شود، بیان کرد: نباید این را فراموش کرد که تهیه‌کنندگان سینمایی حق دارند که در شرایط فعلی فیلم‌های خود را اکران نکنند، چرا که پیش از هر چیز نگران از دست رفتن سرمایه‌های خود هستند، به اصطلاح تهیه‌کنندگان معتقدند یک قلک (فیلم سینمایی) دارند که آن را کنار گذاشته‌اند تا در زمان مناسب از آن استفاده کنند. وی توضیح داد: البته من معتقدم که سینما طی یکماه گذشته جانی تازه گرفته است و فکر می‌کنم از شهریورماه سینما روی مسیر اصلی خود قرار گیرد، با اکران «دینامیت»، بسیاری از کسانی که حاضر اکران فیلم‌های خود نبودند، درحال متقاعدشدن هستند تا آثار خود را نمایش دهند. فرح‌بخش گفت: مساله دیگری که می‌توانست بازهم سینما را به خطر بیندازد، تعطیلی دوباره شهرهای قرمز بود، که این مساله نیز با تغییر گروه شغلی سینما برطرف شد، تاکید می‌کنم که کشور دیگر کشش و تحمل تعطیلی دوباره را در هیچ بخشی ندارد. وی با اشاره به اهمیت احیای اقتصاد سینمای ایران توضیح داد: معتقدم در این زمینه دولت باید از سینمای ایران حمایت کند، در واقع دولت باید با پرداخت حمایت‌های مالی صاحبان آثار را ترغیب به اکران فیلم‌ها کند. چرا که فیلم‌ها در حال حاضر نیاز به یک حداقلی گارانتی برای اکران دارند، البته این را باید بگویم که این حمایت‌ها باید برای فیلم‌هایی باشد که قابلیت فروش داشته باشند. شورای صنفی نمایش در زمینه تشخیص این مساله می‌تواند بسیار موفق باشد، به‌عنوان مثال این شورا با بررسی «دینامیت» به این نتیجه رسید که این فیلم می‌تواند در گیشه فروش خوبی داشته باشد که البته در این زمینه نیز بسیار موفق بود.
 اکران «قهرمان» در ماه‌های آینده 
کارگردان فیلم سینمایی «مستانه» بیان کرد: اینطور که مشخص است فیلم سینمایــی «قهرمان» نیز طی ماه‌های آینده در سینما اکران می‌شود، که البته نمایش این فیلم خود می‌تواند سکوی پرشی برای فروش خوب و بازگشت مردم به سینما باشد. در کنار آن معتقدم تلویزیون نیز باید دشمنی خود با سینما را تمام کند و از اکران با تبلیغات مناسب حمایت کند. تلویزیون باید به مردم یادآور شود که سینما جای خطرناکی نیست و با توجه به فضا، تهویه مناسب و پروتکل‌های بهداشتی که در آن رعایت می‌شود، می‌شود از این مکان‌ها به درستی استفاده کرد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حمایت‌های دولتی توضیح داد: بهتر است که دولت تنها تمرکز خود را روی حمایت از اکران داشته باشد و در زمینه تولید ورود پیدا نکند، چرا که بخش خصوصی در صورتی‌که اکران مناسبی وجود داشته باشد، می‌تواند از پس تولید برآید. البته این را هم باید بگویم که سینمای ایران با توجه به تعداد بالای فیلم‌های در نوبت اکران، تا اطلاع ثانوی نیازی به تولید ندارد. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ریشه در خون» تاکید کرد: یادآور می‌شوم که یکی از قاتلان بزرگ تولید در سینما، حمایت‌های رانتی دولتی در تولید است، دولت باید از حمایت در تولید دست بردارد، متاسفانه دولت به تولیداتی کمک می‌کند که قابلیت دیده‌شدن ندارند، معتقدم بنیاد سینمایی فارابی مرکز رانت‌خواری در سینماست و باید این نوع از حمایت را قطع کند. فرح بخش اضافه کرد: به‌نظر من، دولت جدید باید در این زمینه سیاست جدیدی را پیش بگیرد و کمک به تولید فیلم را حذف کرده و تنها در طول سال از ۲ یا ۳ فیلم خاص حمایت کند. بنیاد سینمایی فارابی می‌تواند این بودجه را صرف حمایت از اکران و یا ساخت سالن در کشور کند، حتی می‌تواند بلیت فیلم‌ها را خریده و به‌صورت رایگان در اختیار نهادهای دولتی قرار دهد تا نه تنها مردم تشویق به سینما رفتن شوند بلکه به اکران فیلم‌ها نیز کمک شود.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید