Performancing Metrics

سهم دستمزد در قیمت تمام شده چقدر است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 451966
تاریخ انتشار: 11 فروردین 1401 - 13:18
یک کارشناس حوزه کار با اشاره به بالا بودن سهم دستمزد در بخش خدمات می گوید: حمایت از بنگاه ها در مواردی همچون تامین مواد اولیه و برخی معافیت ها بر سهم دستمزد در قیمت تمام شده تاثیرگذار است.

به گزارش اتاق خبر، حمید حاج اسماعیلی در گفت و گو با ایسنا، درباره سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا، اظهار کرد: از گذشته در خصوص سهم دستمزد در هزینه تمام شده هم از دیدگاه کارفرمایان و کارگران و هم از دیدگاه کارشناسان، رقم های متعددی مطرح بوده است.قطعاً سهم دستمزد در بخش خدمات از بخش های تولیدی بالاتر است و با وجود آنکه سهم اشتغال در بخش خدمات بالا است اما باز هم اعتقاد داریم که دستمزد سهم زیادی در بحث تولید کالا و خدمات ندارد.
وی ادامه داد: به طور متوسط این سهم بین ۷ تا ۱۳ درصد است و  در زمان مواجه با تورم شدید می تواند بین ۹ تا ۱۷ درصد باشد لذا زمانی که تورم بالا است، سهم دستمزد هم افزایش پیدا کرده است.
به گفته حاج اسماعیلی، هنگامی که مبلغ بیمه بالاتر می رود، خدمات اضافه در بحث استخدام کارگران نیز خود به خود افزایش می یابد و در این شرایط چند درصد افزایش را شاهد خواهیم بود.
این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: باید حقوق حداقلی و حقه کارگران را که نشات گرفته از نیازهای اساسی زندگی آنها است، متناسب با خط فقر، قیمت تمام شده و هزینه کالا و خدمات قرار دهیم.
وی در پایان گفت: در کشورهای دیگر کارفرمایان از جانب دولت حمایت می‌بینند و دولت یک وظیفه حاکمیتی در خصوص تامین نیازهای کارگران و کارفرمایان دارد و این حمایت در مواردی مثل تامین مواد اولیه و برخی معافیت ها باعث می شود که بر دستمزد تاثیر بگذارد.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید