Performancing Metrics

مدیر شرکت آب منطقه‌ای همدان از راه اندازی بازار عرضه آب در استان خبر داد | اتاق خبر
کد خبر: 452326
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1401 - 19:00
مدیر شرکت آب منطقه‌ای همدان از راه اندازی بازار عرضه آب در استان خبر داد

به گزارش اتاق خبر به نقل از خبرنگار ایرنا، محمد ضروری روز پنج‌شنبه در کار گروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان با اشاره به اینکه راه اندازی بازار آب موجب مصرف بهینه این مایه حیات می شود، افزود: با تشکیل نهاد بازار آب، شرکت‌های توزیع‌کننده آب شهری می‌توانند اقدام به خرید آب از حقابه‌داران کنند.

به گفته وی، در این فضا بخش‌خصوصی می‌تواند با سرمایه‌گذاری و استحصال آب وارد بازار شده و محصول خود را با قیمت بازاری بفروشد. 

وی افزود: از مجموع ۱۳ محدوده مطالعاتی استان همدان، چهار محدوده شامل دشت‌های کبودرآهنگ، فامنین-رزن، ملایر و اسدآباد در وضعیت ممنوعه بحرانی و دشت‌های همدان- بهار، تویسرکان و نهاوند در محدوده ممنوعه قرار دارند.

وی اظهار داشت: محدوده مطالعاتی دشت همدان-بهار ۲ هزار و ۴۶۳ کیلومتر مربع وسعت دارد که در طول ۳۰ سال گذشته سطح آب‌های زیر زمینی آن ۱۶.۵ متر مکعب افت داشته و برداشت بی رویه طی سال گذشته نیز موجب افت ۳.۶ متر مکعبی سطح آب آن شده است.

ضروری تصریح کرد: امسال ۸۰ میلیون متر مکعب آب بیش از ظرفیت موجود از دشت بهار- همدان برداشت شده که معادل بیش از ۲ برابر گنجایش سد اکباتان و آبشینه است.

وی ادامه داد: این در حالی است که از دشت همدان-بهار در طول ۳۰ سال گذشته نزدیک به ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب برداشت شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۹۵ میلیون متر مکعب آب از دشت کبودرآهنگ برداشت شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، در طول ۳۰ سال گذشته ۱.۷ میلیارد متر مکعب آب از این دشت برداشت شده است.

وی تاکید کرد: در مجموع ۴۶۱ میلیون متر مکعب آب از سال گذشته تا کنون از منابع زیر زمینی استان همدان برداشت شده است.

ضروری با اشاره به اینکه میزان بارش‌های استان نسبت به پارسال ۲۱ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۱ درصد کاهش یافته است، افزود: از ابتدای سال آبی جاری ۱۱۰ میلی‌متر کاهش بارندگی داشتیم یعنی ۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون متر مکعبی آبی که قرار بوده در دسترس قرار بگیرد، کاهش یافته است.

وی گفت: باید قبول کرد همدان در منطقه ای خشک قرار گرفته و منابع آبی آن نیز محدود است و نباید در حوضه‌های آبریز بذل و بخشش داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان تاکید کرد: تا سال ۱۴۰۵ باید میزان برداشت از آب های زیرزمینی ۳۰۷ میلیون متر مکعب و تا پایان سال ۱۴۱۰ نیز ۴۷۰ میلیون متر مکعب کاهش یابد.

وی با اشاره  به اینکه در سال آبی جاری در مجموع ۲ میلیارد و ۲۸ میلیون لیتر آب برای صنایع استان همدان تامین شده است، اظهار داشت: استان از لحاظ بارش نزولات آسمانی در وضعیت مناسبی قرار ندارد اما تمام تلاش خود را برای تامین آب مورد نیاز صنعتگران به کار می گیریم و باید با استفاده از تبدیل آب در حوضه های مختلف، آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی را تامین کنیم.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید