Performancing Metrics

تفاوت نئوپان با تخته سه لا | کدام یک ارزان تر است | اتاق خبر
کد خبر: 455841
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1401 - 17:38
اگر در کسب‌ وکار و صنعت خود، با چوب و ورق‌های چوبی سروکار دارید، با نئوپان و تخته سه لا تا حدودی آشنا هستید؛ زیرا نئوپان و تخته سه لا به دلیل قیمت مناسب و کاربردهای گسترده ای که دارند، در اکثر مواقع جزء پیشنهادهای اولیه برای هر کسب‌وکاری انتخاب می‌شوند.

به گزارش اتاق خبر، این دو محصول، دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که باعث شده هر یک کاربرد جداگانه ای داشته باشند. از این رو، شناخت این دو تخته چوبی به شما در انتخاب بهترین گزینه برای اهداف کاری‌تان کمک می‌کند. به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفتیم، به معرفی کامل پلای وود و نئوپان و تفاوت هر یک بپردازیم.

تخته سه لا چیست؟

تخته سه لایی که یکی از انواع تخته چندلایی یا پلای وود است، اولین نوع تولید شده تخته چندلایی به حساب می آید. تخته سه لایی یا تخته سه لا از بر روی هم قرار گرفتن چندین ورق چوبی و چسباندن آنها بر روی یکدیگر تشکیل می شود. این تخته چوبی معمولا از چوب درختان سختی همچون توس، بلوط، ماهون، سرو، افرا و کاج ساخته می شود تا استحکام بالایی داشته باشد. برای تولید این محصول، باید تعداد لایه‌ها به‌گونه‌ای انتخاب ‌شود تا ورق استحکام کافی برای کاربردهای گوناگون را داشته باشد.

ویژگی و کاربرد های تخته سه لا

ویژگی‌های تخته چند لایه ازجمله تطبیق‌پذیری بالای آن، باعث شده، نقش مهمی را در صنایع مختلف مانند ساخت‌وساز، مبلمان‌سازی و صنایع چوبی ایفا کند. جالب است بدانید که این تخته‌های کاربردی، در اشکال گوناگون، اندازه‌های مختلف و با استفاده از انواع چوب تولید می شوند. به همین منظور، می‌توان از آن‌ها برای کاربردهای هواپیمایی، دریایی و برای دکوراسیون داخلی استفاده کرد. با این حال، صرف‌نظر از نوع پلای وود که از چوب سخت یا چوب نرم ساخته شده است، می‌توان به ویژگی‌های مشترک آن اشاره کرد:

1.   استحکام

یکی از مهم ترین ویژگی های تخته سه لایی که سبب انتخاب بسیاری از افراد به جهت استفاده در پروژه های خود شده است، استحکام و دوام بالای این تخته چوبی است. دلیل اصلی این استحکام و مقاومت، نوع قرارگیری لایه ها روی یکدیگر است که این ویژگی باعث شده، پلای وود نسبت به ام دی اف و نئوپان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

2.  مقرون به صرفه بودن

همانطور که مطلع هستید، تخته سه لایه در انواع مختلفی تولید می شود که قیمت هر یک بسته به نوع چوب استفاده شده می تواند متفاوت باشد. با این حال، قیمت تخته سه لایه نسبت به الوار چوبی بسیار به صرفه است؛ زیرا این محصول در ابعاد بزرگ تولید می شود و هنگام استفاده دور ریز کمتری دارد.

3.   ثبات تخته سه لا

دانه‌های متناوب و استفاده از چسب‌ها در تخته‌های سه لا، آن را نسبت به چوب معمولی پایدارتر کرده است. به همین خاطر، در برابر رطوبت، انبساط، انقباض و تاب برداشتن مقاوم هستند.

4.   انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا

ورقه‌های تخته سه لا به دلیل انعطاف پذیری و ساختار لایه ای که دارند در هنگام پیچ یا میخ کردن دچار ترک خوردگی نمی شوند. این محصول، در طیف وسیعی از ضخامت‌ها و روکش‌ها تولید می شود که شما می‌توانید با توجه ‌به پروژه و الویت‌های خود، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

نئوپان چیست؟

تخته نئوپان که گاهی به آن تخته خرده چوب یا تخته فیبر با چگالی کم نیز می‌گویند، از مخلوط کردن ذرات کوچک چوب (شامل براده‌ها، تراشه‌ها یا خاک اره) با رزین اپوکسی به دست می‌آید. به این صورت که تکه‌های کوچک چوب، تحت فشار و حرارت شدید به هم فشرده می‌شوند و تخته‌ای سفت و سخت، با سطح صاف تولید می گردد.

تخته نئوپان در تراکم‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود که هر یک کاربردهای متفاوتی نسبت بهم دارند؛ زیرا تراکم‌های پایین‌تر نسبتاً نرم و انعطاف‌پذیر هستند، درحالی که تخته‌های نئوپان با چگالی بالا، مقاومت بیشتری دارند و برای کاربردهای سنگین‌تر مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایا نئوپان

برخی از مهم‌ترین مزیت‌های نئوپان عبارت است از:

  • عایق صدا
  • عایق حرارتی
  • عملکرد یکسان در همه جهات
  • مقاومت دربرابر فرسودگی
  • قابل استفاده برای انواع روکش‌ها
  • استفاده از مقدار چسب کم در فرآیند تولید آن

معایب نئوپان

در کنار مزیت‌ها و کاربردهای فراوان نئوپان، بهتر است به برخی از بارزترین معایب آن نیز اشاره کنیم:

  • هنگام برش ورق، برخلاف تخته سه لایه لبه‌های نئوپان خرد و دندانه‌دار می‌شود.
  • با توجه‌ به ساختار داخلی آن جذب رطوبت توسط نئوپان ساده است.

تفاوت نئوپان و تخته سه لا 

بعد از آشنایی با تخته سه لا و نئوپان، بهتر است به تفاوت‌های مهم این دو ورق چوبی پرکاربرد بپردازیم. نئوپان و پلای وود تفاوت‌های گسترده ای دارند، اما اصلی‌ترین و بارزترین تفاوت آن‌ها شامل موارد زیر است:

1.   مقاومت

 همانطور که اشاره کردیم، تخته سه لا به دلیل ساختار و نوع قرار گیری لایه های آن روی یکدیگر مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به نئوپان دارد. همچنین، تخته‌ سه لایه به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد، می توان آن را به اشکال مختلف تبدیل کرد. درحالی که نئوپان به شکل مسطح است و این قابلیت را ندارد.

2.  نگهداری

ساختار سخت و مقاوم پلای وود باعث شده است، هنگام استفاده از آن، شاهد کمترین آسیب باشید. درحالی که نئوپان احتمال شکسته‌ شدن بیشتری دارد و باید با احتیاط از آن استفاده کرد. همچنین، تخته‌ سه لا در برابر رطوبت، مقاوم‌تر از نئوپان است و اگر با آب تماس پیدا کند، متورم نمی شود. از این رو، نگهداری از پلای وود نسبت ‌به نئوپان راحت‌تر است.

آیا تخته سه لا قوی تر از نئوپان است؟

اگر برای کار و صنعت خود، به ورق‌های چوبی مستحکم نیاز دارید، تخته‌ سه لا انتخابی مناسب می باشد؛ زیرا این محصول مقاومت بیشتری نسبت به نئوپان دارد. همچنین، تخته نئوپان به‌دلیل فرآیند ساخت آن که دانه‌بندی نشده است، نسبت‌ به تخته‌ سه لا نرم‌تر و شکننده‌تر است.

نکات خرید تخته سه لا و نئوپان

قبل از خرید نئوپان و پلای وود، توصیه می‌شود، بسته به پروژه و بودجه، نوع چوب استفاده شده و کیفیت محصول را در نظر بگیرید. نکته قابل توجه در این است که از شرکت های معتبر مانند مدحت وود که زمینه واردات انواع تیرهای چوبی، پلای وود و چوب‌های قالب بندی فعالیت دارند، خریداری کنید.

 این مجموعه موفق به اخذ نمایندگی فروش محصولات Sveza روسیه یکی از بزرگترین برندهای تولیدکننده پلای وود در دنیا و همچنین پلای وود Toro یکی از بزرگترین برندهای تولیدی ترکیه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و قیمت  تخته سه لایه برای قالب بندی و کاربردهای دیگر به سایت این مجموعه به نشانی https://medhatwood.com/ مراجعه نمایید.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید