Performancing Metrics

رنگ بورس تا پایان بهار | اتاق خبر
کد خبر: 456678
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1402 - 13:43
آن‌طور که به‌نظر می‌رسد بورس تهران می‌تواند افزایشی بیش از ۴۰‌درصدی را برای ۳ ماه نخست سال‌جاری به‌ثبت برساند. در این میان ریسک‌هایی همچون اقتصادی و سیاسی (بیشتر نشات گرفته از سیاست خارجه) می‌توانند اعداد و ارقام فوق را با تغییرات محسوسی همراه کنند.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از فرارو :بورس اوراق‌بهادار تهران نخستین ماه سال‌جاری را با رشد قابل ملاحظه نماگر‌های سهامی به اتمام رساند و توانست به لحاظ کسب بازدهی موقعیت مطلوبی را نسبت به سایر رقبا به خود اختصاص دهد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در شرایطی که عایدی اسکناس آمریکایی ۷۱/ ۷درصد و سکه ۵۳/ ۲‌درصد در مجموع ماهی که سپری شد به‌ثبت رسید، حال به روایت آمار و ارقام نماگر اصلی بازار سهام ۵۵/ ۱۸درصد رشد و شاخص هم وزن با ۳۰‌درصد بازدهی توانستند صدر فهرست بازار‌های مالی را از آن خود کنند.

درنظرسنجی پایان سال‌گذشته آینده بازار‌ها در سال۱۴۰۲ موردبررسی قرار گرفت. براساس این نظرسنجی، کارشناسان بازار سرمایه معتقد بودند که بورس در سال‌آینده در مقایسه با بازار‌هایی نظیر دلار، طلا، مسکن و خودرو بیشترین بازدهی را خواهد داشت.

به این‌ترتیب با توجه به تحقق پیش‌بینی‌های سال‌گذشته در نخستین نظرسنجی سال‌۱۴۰۲ به چشم انداز بورس تا پایان فصل بهار پرداخته ایم. در این نظرسنجی که متشکل از اجماع ۴۰ نفر از صاحب‌نظران اقتصادی است پیش‌بینی از میزان رشد بورس تا پایان فصل بهار، اینکه اساسا کدام گروه‌ها مورد استقبال جامعه سرمایه گذاران قرار خواهند گرفت، ثبات بورس در چیست، پربازده‌ترین بازار کدام است و چه متغیری می‌تواند بیشترین تاثیر را در بورس ۱۴۰۲ داشته باشد مورد ارزیابی قرار گرفته‌است. آنچه پیداست، تداوم افزایش نماگر‌های بورسی با شیب متعادل و رو به بالا همچنان دور از انتظار کارشناسان بازار سرمایه نیست، هرچند که در مسیر صعودی تا پایان بهار طبعا شاخص‌کل بورس تهران با فراز و فرود‌هایی مقطعی همراه است.

در این میان سهام صنایع و شرکت‌هایی که دلار‌محور هستند از شانس بیشتری برای رشد برخوردار خواهند بود. به‌عبارت دیگر سرمایه گذاران با توجه به وضعیت حاکم در معاملات و انتظاراتی که نسبت به روند آتی بازار سهام دارند همچنان دلاری‌ها را به‌عنوان پیشتار معاملات درنظر می‌گیرند و عمدتا معتقدند که بازار با لیدری ارز می‌تواند به لحاظ جذب نقدینگی وضعیت به‌مراتب مطلوب‌تری را به نمایش بگذرد. در این میان همچنان از قیمت‌گذاری دستوری به‌عنوان بزرگ‌ترین ریسک دادوستد‌ها از نگرش فعالان اقتصادی یاد می‌شود. دخالت در سازوکار بازار نیز می‌تواند مانع از تداوم صعود بورس به ارقام بالاتر شود.

با چنین پیش‌فرض هایی، اما بورس به لحاظ کسب عایدی از شانس به‌مراتب بالاتری نسبت به سکه و طلا، ارز و مسکن برخوردار خواهد بود. در اینجا نرخ تورم می‌تواند به‌عنوان عامل اثرگذار در پیشرانی بورس نقش ایفا کند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید