Performancing Metrics

میرکاظمی : راه‌اندازی تمام فازهای پارس جنوبی جزو اولویت‌هاست | اتاق خبر
کد خبر: 102805
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1394 - 10:12
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم تعهدات توسعه‌ای وزارت نیرو و همچنین تعطیلی برخی پروژه‌ها و فازها در پارس جنوبی گفت: راه‌اندازی تمام فازهای پار...
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم تعهدات توسعه‌ای وزارت نیرو و همچنین تعطیلی برخی پروژه‌ها و فازها در پارس جنوبی گفت: راه‌اندازی تمام فازهای پارس جنوبی جزو اولویت‌هاست.
اتاق نیوز - سید مسعود میرکاظمی با تاکید بر این که منابع انرژی نباید صرف هزینه‌های جاری شود، اظهار کرد:‌ منابعی که وجود دارد باید صرف کارهای عمرانی در بخش نفت شود. البته چنین هشداری را ابتدای کار دولت هم دادیم که طوری عمل نشود تا کسری که در یارانه‌ها وجود دارد و سازمان هدفمندی هم با آن روبرو است از منابعی که باید برای توسعه انرژی استفاده شود آنها را صرف پرداخت هزینه‌های جاری کنیم که این خطای بزرگی است که قابل جبران هم نیست. این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: چنین مشکلی را هم در نفت و هم در نیرو داریم؛ چرا که وزارت نیرو در سال گذشته نتوانست به تعهدات توسعه‌ای خود که باید 5000 مگاوات باشد آن را تحقق ببخشد و کمتر از آن اتفاق افتاد و اگر این روند ادامه پیدا کند و سرمایه‌گذاری صورت نگیرد ما خاموشی را در سال 94 خواهیم داشت. نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به این که در وزارت نفت نیز برخی از پروژه‌ها در حال تعطیلی هستند اظهار کرد: در این زمینه چندین بار تذکر جدی دادند که در پارس جنوبی نیز پروژه‌هایی در حال تعطیلی هستند. به عنوان مثال زمانی که فاز 12 راه‌اندازی شد با 92 درصد پیشرفت از دولت قبل تحویل دولت فعلی شد، اما جای سوال است که چرا یک سال و نیم برای 8 درصد معطل شد. میرکاظمی در ادامه با بیان اینکه بقیه فازها و همچنین میدان‌های مشترک تعطیل شده‌اند اظهار کرد: حتی چینی‌ها را خارج کردند؛ در حالی که پروژه‌هایشان فاینانس بود و هیچ جایگزینی هم برای آن در نظر نگرفتند. این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه همین مساله باعث می‌شود تا در آینده شاهد عقب ماندگی جدی بخصوص در میدان‌های مشترک در وزارت نفت باشیم گفت: در این زمینه به وزیر نفت در کمیسیون انرژی تذکر داده شد که معطل 1+5 نشوید؛ منابع ریالی در کشور فراوان است. وی به رشد نقدینگی دولت در طول سال 92 اشاره کرد و گفت:‌ در شروع کار دولت طی 6 ماه 20 درصد رشد نقدینگی بود اما از این 20 درصد تا چه اندازه را وزارت نفت یا نیرو توانسته اند جذب کنند. این‌ها نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به این که تمام فازهای پارس جنوبی برای ما دارای اولویت است گفت: زمانی که بنده وزیر بودم همین روزنامه‌هایی که امروز هوادار دولت هستند و متاسفانه نقد جدی ندارند که این اشکال اساسی به آنها است سوال می‌کردند چرا پارس جنوبی از قطر عقب مانده است؟ وی تصریح کرد:‌ اما سوال این است که ما چگونه می‌توانیم از قطر پیشی بگیریم؟ که پاسخ این است که تنها زمان جلو زدن راه‌اندازی تمام فازها در کوتاهترین زمان است. اما این که بخواهیم در طول 8 سال دو فاز را راه‌اندازی کنیم این مساله جواب نمی‌دهد. میرکاظمی در ادامه اظهار کرد: فازهای پارس جنوبی با پیشرفت 90 درصد، 70 درصد و 60 درصد به این دولت تحویل داده شده است و دولت باید در کوتاه‌ترین زمان آن راه‌اندازی کند. واقعا جای تاسف است که فاز 12 که از دولت قبل یکی دو تِرِین تزریق گاز انجام شده بود بعد از یک و نیم سال 8 درصد پیشرفت را اعلام کردند. وی در پایان با تاکید بر اینکه تمام فازهای جنوبی جزو اولویت است خاطر نشان کرد: برای تامین منابع حتما نباید از سازمان هدفمند کردن استفاده کرد. بایستی تلاش کرد که از منابع داخلی بتوانیم هزینه‌ها را تامین کنیم.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید