Performancing Metrics

خانه هنرمندان ، پاتوق اهل هنر | اتاق خبر
کد خبر: 105492
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1394 - 13:59

اتاق نیوز - فضاهای اداری و تجاری : خانه هنرمندان جایی است برای آرامش روح یک هنرمند. درختان سرسبز، کافه ای مملو از آرامش و هوای مطبوع باغ به شما اجازه می دهد که زمان زیادی را در این مکان فرهنگی هنری بگذرانید بدون آن که متوجه گذر زمان شوید. چشم انداز زیبای کافه باعث می شود شما ساعت های زیادی را غرق در افکارتان باشید و از زیبایی های اطرافتان لذت ببرید. اگر شما هم می خواهید با این پاتوق فرهنگی هنری بیشتر آشنا شوید با گزارشگر چیدانه همگام باشید تا با هم قدمی در خانه هنرمندان بزنیم.

نمای اصلی خانه هنرمندان تهران

مسیر خیابان طالقانی را برای رفتن به خانه هنرمندان انتخاب می‌کنم. خیابان طالقانی را مستقیم به سمت چهارراه طالقانی – ولی عصر می‌روم. برای رفتن به خانه هنرمندان باید از خیابان موسوی بگذرم. حالا پارک هنرمندان درست انتهای خیابان رو به رویم قرار دارد. کمی که جلو‌تر می‌روم ورودی خوانای ساختمان خانه هنرمندان از داخل پارک به چشم می‌خورد. از سنگ فرش پارک عبور می‌کنم. در دو طرف ساختمان نیمکت‌هایی مملو از دانشجوهایی است که یا در حال صحبت هستند، یا در حال ترسیم اسکیس بنای این خانه. برنامه‌های هر روز خانه هنرمندان بر روی یک برد الکترونیکی کنار پله‌های ورودی خانه هنرمندان مشخص است. بر روی آبنمای جلوی ورودی هم به دلیل اجرای تئاتری که قرار است در محوطه انجام شود، تخته‌ای گذاشته‌اند. اینجا همه آدم‌ها لباس‌هایی عموما رنگی و عینک‌هایی متفاوت بر چشم دارند. افرادی به اصطلاح هنری با لباس‌هایی عموما گشاد و ر‌ها. از پله‌های ساختمان بالا می‌روم و از کنار دو مجسمه‌هایی فلزی که سال‌ها است در دو طرف ورودی این خانه جا خوش کرده‌اند عبور می‌کنم.

اگر می خواهید با مکان های هنری دیگری نیز آشنا شوید حتما سری به مطلب ۶ باغ موزه در تهران برای گشت و گذار بزنید و با باغ موزه های تهران بیشترآشنا شوید.

سردر اصلی خانه هنرمندان تهران

کاربری قبلی خانه هنرمندان برای مخاطبان نسل امروز دور از ذهن به نظر می‌رسد. ساختمان خانه هنرمندان در گذشته یک پادگان نظامی بوده است! بله خانه هنرمندان ما با آن آجرهای سه سانتی و پنجره‌های دوست داشتنی‌اش قبلا یک مقر نظامی بوده. این بنای جدید که بر روی مخروبه‌های پادگان ساخته شده، توسط مهندس بیژن شافعی یکی از معمارهای معاصر ایرانی طراحی شده است. شافعی فارغ التحصیل معماری از دانشگاه تهران است. او پروژه‌های متعددی را در حوزه‌های فرهنگی، اداری، مسکونی و... طراحی کرده است که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها طراحی و بازسازی خانه هنرمندان است.

برای آشنا شدن با بناهای دیگری که قبلا نظامی بوده و درحال حاضر کاربری فرهنگی دارند به مطلب باغ موزه قصر ، باز شدن درهای زندان به روی مردم مراجعه کنید.

مجسمه هایی در باغ خانه هنرمندان تهران

اگر مفهومی از خانه را در نظر بگیریم که خانواده را در ساعت‌هایی مشخص دور هم جمع می‌کند، خانه هنرمندان ایران «خانه‌ای» است برای گردهمایی هنرمندان در روزها و ساعت‌هایی مشخص. فضای این خانه متعلق است به هنرمندان گرافیست‌ها، عکاس‌ها، معمارها، نویسنده‌ها و... . هنرمندانی که معتقداند این خانه محفلی است برای هم‌اندیشی دوست‌داران هنر. خانه هنرمندان پذیرای همه قشرهای سنی است. از اساتیدی که موی در آسیاب سپید کرده‌اند گرفته تا دانشجوهای پر از شور و اشتیاق و هنرمندان مطرح کشور.این ساختمان دوست داشتنی پاتوق اهالی هنر است. فضایی که برای مخاطبان‌اش جایگاه خاصی دارد. خانه هنرمندان یک شاهکار معماری خاص نیست. این فضا شبیه به یک خانه با چند طبقه مجزا است که اتاق‌های متعددی هم دارد. مهم‌تر از همه اینکه خوانش فضایی مناسبی دارد. فقط کافی است یک بار به این خانه سری بزنید تا با تمام سوراخ سمبه‌هایش آشنا شوید!

نمایشگاه های برگزار شده در خانه هنرمندان تهران

از ورودی که وارد خانه می‌شوید، سمت چپ و راست سالن اصلی مسئول‌های حراست خانه هنرمندان ایستاده‌اند. برای اطلاع از برنامه‌های خانه هنرمندان از راهنمای سمت راست و برای اطلاع از برنامه تئاترهای در حال برگزاری تماشاخانه ایرانشهر از راهنمای چپ سالن کمک بخواهید. با پر کردن فرم عضویت، در جریان برنامه گالری‌ها، تئاتر‌های دانشجویی و همایش‌های مختلف قرار می‌گیرید. سمت چپ سالن فروشگاه لوازم هنری باسمه است. هر آن چیز هنری‌ای که بخواهید در این فروشگاه موجود است. از کتاب گرفته تا انواع ظروف سفالی و گوشواره.

گالری شیشه ای در خانه هنرمندان تهران

در چند سال اخیر به دلیل افزایش مخاطبان این خانه، گالری‌های چهار فصل: بهار، تابستان، پاییز و زمستان هم به سایر گالری‌ها اضافه شده است.. متراژ این گالری‌ها متفاوت است و بعد از بررسی درخواست هنرمند و نوع آثارش، گالری مناسبی در اختیارش قرار داده می‌شود. در جای جای راهروی‌های این خانه پر است از آثار هنری هنرمندانی بزرگ و افرادی که قبلا در گالری‌های خانه هنرمندان نمایشگاهی از آثارشان دایر بوده است. مجسمه‌های مختلفی هم در باکس‌هایی شیشه‌ای که تا سقف امتداد دارد در لابی ورودی وراهروها قرار دارند. همچنین مجسمه عزت الله انتظامی و هفت چنار کیارستمی که درست جلوی تالار امیرخانی است، از آثار شاخص این خانه است.

تماشاخانه ایرانشهر در خانه هنرمندان تهران

بنای اصلی و در واقع‌‌ همان پادگان مذکور مربوط به دوره پهلوی اول است. بازسازی این ساختمان هم به سال ۱۳۷۷ برمی‌گردد. سال‌ها بعد از افتتاح خانه هنرمندان، تماشاخانه‌ ایرانشهر در جوار این خانه و در داخل پارک ساخته شد و از آن روز تا به حال بسیاری از تئاترهای مطرح کشور در آنجا برگزار می‌شود. یکی از رستوران‌های مطرح برای گیاه‌خوارها هم در داخل خانه هنرمندان قرار دارد. این رستوران گیاهی فروشگاهی با محصولات گیاهی هم دارد.

کافه خانه هنرمندان تهران

در بالکن‌های این خانه کافه‌ای است که آنجا هم پاتوقی برای اهالی هنر و دوست‌داران خانه هنرمندان است. همه این موارد در کنار هم در داخل پارک هنرمندان، این امکان را به شما می‌دهد که اگر خیلی هم به هنر علاقه‌ای ندارید از فضاهای دیگر خانه مثل کافه‌، فروشگاه، رستوران یا تماشاخانه ایرانشهر استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید