Performancing Metrics

کاهش قیمت سیمان در بازار داخلی و جهانی | اتاق خبر
کد خبر: 114355
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1394 - 12:46
اتاق نیوز: دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از کاهش قیمت سیمان در بازار داخلی و جهانی خبر داد و گفت: سیمان در بازار داخلی 10 درصد زیر قیمت مصوب و در بازار صارداتی نصف قی...
اتاق نیوز: دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از کاهش قیمت سیمان در بازار داخلی و جهانی خبر داد و گفت: سیمان در بازار داخلی 10 درصد زیر قیمت مصوب و در بازار صارداتی نصف قیمت جهانی فروخته می‌شود اما با این وجود میزان صادرات هم کاهش یافته است.
عبدالرضا شیخان با اشاره به دلایل کاهش صادرات سیمان اظهار کرد: با توجه به این‌که صادرات هر سال با مدت مشابه سال قبل از آن مقایسه می‌شود، صادرات این محصول در سال جاری نسبت به پارسال کاهش پیدا یافته است. وی افزود: در سال گذشته بازار صادراتی خوبی به آذربایجان داشتیم اما با توجه به این‌که آذربایجان به تولید سیمان رسید، این صادرات کمرنگ شد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به مقررات مختلف و ناامنی عراق به عنوان یکی‌دیگر از دلایل کاهش صادرات سیمان اظهار کرد: مقررات مختلف این کشور به دلایل مسائل اقتصادی درونی عراق است؛ به‌طوری که هنوز وارد مسائل عمرانی نشده‌اند و بودجه آن نیز دیر ابلاغ شده است. شیخان با بیان این‌که در سال گذشته مجموع صادرات سیمان و کلینکر 19 میلیون تن بوده است، گفت: 60 تا 67 درصد صادرات سیمان مربوط به عراق بوده است؛ بنابراین هرگونه ناامنی و تغییرات در این کشور می‌تواند روی بازار ما تاثیر‌گذار باشد. وی درباره‌ کاهش قیمت سیمان صادراتی و پایین‌ بودن این قیمت نسبت به نرخ جهانی اظهار کرد: باید این موضوع را تایید کنیم، چراکه قیمت سیمان صادراتی ما بسیار پایین است. شیخان افزود: در دهه 80 سرمایه‌گذاری زیادی در صنعت سیمان ایران صورت گرفت و با توجه به پیش‌بینی رشد اقتصادی پنج تا شش درصدی برای کشور، در این دوره توان تولید 80 میلیون تن تخمین زده شد.

کاهش میزان نیاز سیمان در کشور

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان این‌که در حال حاضر تولید سیمان سالانه حدود 66 میلیون تن است، گفت: در حال حاضر که بحث عمرانی در کشور ما نیز کمرنگ شده نمی‌توانیم کارخانجات تولیدی‌مان را تعطیل کنیم، چرا که آثار اجتماعی خواهد داشت؛ بنابراین افزایش تولیدمان را باید صرف صادرات کنیم. وی با اشاره به نیاز کشور به 54 میلیون تن سیمان در سال گذشته ادامه داد: میزان نیاز به سیمان نسبت به سال قبل از آن 3.6 درصد کاهش داشت؛ بنابراین ناچار بودیم به سمت صادرات حرکت کنیم. از سوی دیگر زمانی که تولیدمان زیاد می‌شود دلالان منطقه‌ای از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند و قیمت‌ها را پایین می‌آورند. شیخان با بیان این‌که راهکار این موضوع عمل‌ کردن به صورت کنسرسیومی و وارد‌ شدن به رینگ صادراتی در بورس کالاست، گفت: از این طریق تولید‌کنندگان بزرگ می‌توانند بازار خوبی پیدا کنند و با قیمتی مناسب کالای خود را بفروشند.

فروش سیمان 10 درصد زیر قیمت مصوب

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به پیشنهاد افزایش 17 درصدی نرخ سیمان داخلی گفت: اخیرا نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلایل پیشنهاد افزایش قیمت سیمان داده‌ایم. در حال حاضر قیمت فروش سیمان به نرخ مصوب که خرداد‌ پارسال تصویب شده است نمی رسد و از آن مقدار حدود 10 تا 12 درصد کمتر فروخته می‌شود. وی افزود: این در حالی است که تورم با همان نرخ معمول رشد کرده، برق در سال گذشته گران شد و 15 درصد افزایش هزینه‌های دستمزد داشتیم که همه اینها در قیمت تمام شده تاثیر‌گذار است. شیخان با اشاره به قیمت مصوب 100 هزار تومانی به ازای هر تن سیمان فله‌ای اظهار کرد: پیشنهاد افزایش 17 درصدی قیمت را نسبت به قیمت مصوب داده‌ایم و امیدواریم این موضوع اجرایی شود، چرا که اگر این صنعت زمین بخورد بلند‌ شدنش بسیار سخت خواهد بود. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان این‌که قیمت سیمان ایران در حال حاضر حدود 31 دلار است، ادامه داد: در هیچ جای دنیا قیمت سیمان 31 دلار نیست، بلکه قیمت جهانی این کالا حدود 60 دلار است؛ بنابراین اگر بخواهند با دنیا مقایسه کنند باید قیمت سیمان تنی 200 هزار تومان باشد. از سوی دیگر انتظار داریم نظارت بر بازار توزیع را به انجمن بدهند تا بتوانیم در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید