Performancing Metrics

مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال تمدید روند بررسی «برجام» است | اتاق خبر
کد خبر: 139283
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1394 - 09:38
خیال کاخ سفید از بابت تضمین حق وتوی رئیس جمهور و حتی عدم تصویب قطعنامه ضد «برجام» راحت است با این حال جمهوری خواهان مجلس به دنبال راهی برای تمدید روند بررسی توافق هست
خیال کاخ سفید از بابت تضمین حق وتوی رئیس جمهور و حتی عدم تصویب قطعنامه ضد «برجام» راحت است با این حال جمهوری خواهان مجلس به دنبال راهی برای تمدید روند بررسی توافق هسته ای و افزایش مخالفین هستند.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از رویترز، افزایش شمار موافقین توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا و موفقیت کاخ سفید در جلب حمایت ۴۲ سناتور دموکرات این گمانه زنی را به همراه داشته که مبادا جمهوری خواهانی که بانی ارائه قطعنامه ضد «برجام» شدند، حالا که تیرشان به سنگ خورده و با احتمال عدم تصویب آن مواجه هستند به حربه دیگری روی بیاورند و بخواهند با تمدید فرصت بررسی توافق، زمان بیشتری را برای جلب آراء مخالف بخرند.

زمزمه امکان طرح چنین درخواستی دیروز چهارشنبه در پی آن بالا گرفت که برخی از محافظه کاران تند روی مجلس نمایندگان آمریکا رای گیری مقدماتی برای آغاز روند بررسی برجام را به بهانه اینکه توضیحات «باراک اوباما» در زمینه توافق کامل نبوده و نمایندگان نیازمند کسب اطلاعات بیشتری هستند، به تعویق انداختند.

بلافاصله پس از طرح چنین ادعایی، مجلس نمایندگان برنامه ای را در دستور کار خود قرار داد که شامل رای گیری درباره سه قطعنامه ضد «برجام» می شود.

نخستین قطعنامه اوباما را ملزم به ارائه اطلاعات بیشتر درباره توافق می کند، دومی با هدف شکست قطعنامه تایید این توافق تدوین خواهد شد و سومین قطعنامه نیز تلاشی برای لغو اختیارات اوباما به چشم پوشی از اجرای تحریم‌هاست.

ناگفته نماند که فرصت ۶۰ روزه کنگره برای بررسی توافق هسته ای ایران در تاریخ ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) به پایان می رسد.

 اعضای محافظه کار مجلس نمایندگان بار دیگر با پیش کشیدن «توافق ها جانبی» که به ادعای آنها به صورت محرمانه بین آژانس و ایران حاصل شده، پاسخگویی اوباما را خواستار شدند.

به گفته «پیتر راسکام» که از قرار سردسته مخالفین است، اوباما از قانون تبعیت نکرده و شفاف سازی های لازم را در زمینه توافق هسته ای ایران انجام نداده است.

اما کاخ سفید این ادعا را رد کرده و تاکید کرد: اگر کنگره رای گیری نکند، توافق اجرایی خواهد شد. به همین سادگی.

در عین حال، برخی جمهوری خواهان از امکان طرح شکایت علیه اوباما سخن گفته اند چرا که به زعم این گروه، وی از ارائه اسناد لازم خودداری کرده است.

 با این حال، نمایندگان جمهوری‌خواه سنا گفتند تحولات مجلس نمایندگان تاثیری بر برنامه‌های آنها نخواهد داشت. آنها اکنون در حال بررسی توافق هسته‌ای هستند و قرار است طی هفته آینده درباره آن رای‌گیری کنند.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید