Performancing Metrics

برنامه ششم توسعه باید مقدم بر بودجه 95 نوشته شود | اتاق خبر
کد خبر: 142568
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1394 - 12:13
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه باید حتما مقدم بر لایحه بودجه 95 باشد و بودجه سال آینده باید براساس برنامه ششم نوشته شو
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه باید حتما مقدم بر لایحه بودجه 95 باشد و بودجه سال آینده باید براساس برنامه ششم نوشته شود.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا، موسی الرضا ثروتی گفت: متاسفانه در کشورمان برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی فاقد جایگاه مناسبی است و به تعبیری می‌توان گفت بیشتر برنامه‌ریزی‌ها «دیمی» و غیرعلمی است. نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه متاسفانه هنوز فرهنگ اجرای برنامه و بودجه توسط دولت‌های جمهوری اسلامی هنوز متداول نشده است،‌ گفت: بررسی عملکرد برنامه‌های دوم تا پنجم حکایت از اختصاص وقت زیاد دولت‌ها و مجالس برای نوشتن این برنامه‌ها دارد اما وقتی عملکرد این برنامه‌ها بررسی می‌شود، مشخص می‌شود گویا نوشتن این برنامه‌ها با ننوشتن آنها هیچ فرقی نداشته است. وی افزود: بطور مثال در برنامه چهارم توسعه مقرر شد با سرمایه‌گذاری 83 میلیارد دلار نرخ بیکاری به هفت درصد و رشد اقتصادی به هشت درصد برسد اما در عمل این اتفاق نیفتاد به بیان روشن‌تر سه برابر مبلغ مذکور هزینه شد ولی حتی یک سوم اهداف این برنامه هم تحقق نیافت. این مسئله حکایت از توانمند نبودن مدیران دستگاه‌های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ندارد به بیان روشن‌تر مدیران این دستگاه‌ها علم دارند اما به دلیل ویژگی‌های شخصیتی تجربه و توان اجرای برنامه‌ها را ندارند. به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هنوز بیش از 50 درصد آیین‌نامه‌های برنامه پنجم توسعه نوشته نشده است. ثروتی افزود: تا فرهنگ برنامه‌نویسی و اجرای آنها در دولت‌ها به یک فرهنگ مبدل نشده است،‌ نوشتن آنها کاری بیهوده است و البته این وضعیت فقط و فقط در کشوری جهان سومی قابل مشاهده است. پس از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز توازن منطقه‌ای اجرا نشده است. چند سال دیگر لازم است تا اعمال قانون و نظارت‌ها درست و دقیق انجام شود؟ امیدی به اجرای اصل 48 قانون اساسی یا همان توسعه متوازن استان‌ها تا سه دهه آینده را هم ندارم. نماینده مردم بجنورد در مجلس با انتقاد از اجرای سلیقه‌ای و خارج از قانون روسای جمهور، گفت: روسای جمهور شعار زیاد داده‌اند اما در عمل به جای قانون، سلیقه را ملاک عمل قرار داده‌اند. معنا ندارد در سفرهای استانی بذل و بخشش‌ها و ریخت و پاش‌هایی انجام می‌شود که هیچ همخوانی با قوانین ندارد. هزینه زیادی برای سفرهای استانی انجام می‌شود اما این سفرها خروجی مناسبی ندارد. وی با تاکید بر اینکه بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه باید حتما مقدم بر لایحه بودجه 95 باشد، گفت: بودجه سال آینده حتما باید براساس برنامه ششم نوشته شود. معتقدم دولت یازدهم نیز همچون دولت دهم برنامه پنجم توسعه را تمدید خواهد کرد و البته باید بگویم که ظرفیت‌های بسیار زیادی در برنامه پنجم توسعه وجود دارد که حتی می‌توان طی 10 سال آنها را اجرا کرد و احتیاجی به نوشتن برنامه ششم نیست. برنامه پنجم توسعه در حد 40 درصد هم پیاده نشده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ابراز تاسف کرد: دولت‌ها شعارهای طلایی می‌دهند اما به دلیل عمل نکردن به این شعارها مجبور به دروغ گفتن به مردم می‌شوند. متاسفانه دروغ‌گویی به یک رسم نادرست در جامعه ایران مبدل شده است.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید