Performancing Metrics

اراده حاکمیت جمهوری اسلامی تحقق حقوق مردم است | اتاق خبر
کد خبر: 301419
تاریخ انتشار: 20 آذر 1394 - 01:39
معاون ستاد حقوق بشر:
معاون ستاد حقوق بشر با تامل برانگیز خواندن سکوت کشورهای غربی در برابر احقاق حقوق مردم برخی کشورهای منطقه بر اراده حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در تحقق حقوق بشر و حقوق شهروندی تاکید کرد.

کاظم غریب آبادی روز پنجشنبه در گفتگویی به مناسبت دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر، افزود: نکته کلیدی این است که وقتی جامعه جهانی اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل را تصویب کرد به دو اصل کرامت انسانی و حیثیت ذاتی انسان توجه داشت.
وی ادامه داد: حقوق بشر، البته از منظر غربی ها توجه به انسان و فردگرایی است و قبل از اعلامیه جهانی حقوق بشر توجه غربی ها عمدتا به دولت ها بود.

** سکوت کشورهای غربی دربرابر احقاق حقوق مردم منطقه
این مقام در ستاد حقوق بشر با بیان اینکه در منطقه خودمان متاسفانه با بحران ها و چالش هایی مواجه ایم، تصریح کرد: مفادی که اعلامیه جهانی حقوق بشر برای احقاق حقوق انسان ها در نظر گرفته است برای این عده از مردم نادیده گرفته می شود؛ طوری که با نوع رفتار گروه های تروریستی داعش وضعیتی برای مردم مظلوم یمن ، بحرین، عراق، سوریه و افغانستان ایجاد شده است و احقاق حقوق برای این مردم معنای متفاوتی دارد.
غریب آبادی ادامه داد: کشورهای غربی در برابر این رفتارها سکوت کرده اند در حالی که حقوق این افراد باید لحاظ و کرامت و حیثیت ذاتی آنان باید رعایت شود.
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر سپس به رویکرد دوگانه و نگاه سیاسی نسبت به پدیده حقوق بشر اشاره کرد و گفت: نگاه های سیاسی توسط همان کشورهایی که بانی اعلامیه حقوق بشر بوده اند، بسیار برجسته است و اعتقاد بنیادین و راسخ در کشورهای مدعی حقوق بشر وجود ندارد.
وی افزود: ابزار سیاسی برای اعمال فشار به کشورهای مستقل از سوی کشورهای غربی نیز یکی از چالش های جدی در این زمینه است و از سویی دیگر رویکرد دوگانه برخی کشورها را شاهدهستیم؛ طوری که با تهاجم به سایر کشورها به طور گسترده حقوق مردم آن کشور را نقض می کنند و کشورهای دیگر در عین حال ساکت می مانند.

**تلاش کشورهای غربی برای تحمیل سبک زندگی خود به دیگر کشورها
غریب آبادی افزود: نکته مهم دیگر حقوق بشر که نباید از آن غافل شد، تلاش کشورهای غربی برای تحمیل سبک و استانداردهای زندگی خود به دیگر کشورها است.
وی تصریح کرد: کشورهای بسیاری با فرهنگ های متعددی در دنیا وجود دارند که ممکن است به علت فرهنگ های مختلف، نوع نگاه هایشان به چگونگی حقوق بشر متفاوت باشد اما غربی ها این فرهنگ های مختلف را نادیده می گیرند و نسبت به تنوع فرهنگی بی تفاوت هستند و نوع نگاه خود نسبت به حقوق بشر را به فرهنگ های مختلف تحمیل می کنند.

** پدیده اسلام هراسی مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر است
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر، موضوع بعدی را پدیده اسلام هراسی و برخورد با مسلمانان عنوان کرد و گفت: متاسفانه شاهد پدیده اسلام هراسی و برخورد با مسلمانان در دنیا هستیم ؛ در حالی که این امر با اعلامیه جهانی حقوق بشر مغایرت دارد.
وی افزود: در اثر حملات برخی کشورها و گروه های تروریستی داعش، آوارگان مسلمان زیادی به کشورهای اروپایی گسیل شده اند که نسبت به آنان بی توجهی شده است.
این مقام مسئول در ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: اسکان ندادن به این آوارگان و بی توجهی به حقوق آنان در حقیقت، نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

** میثاق و مفاد بین المللی حقوق بشر باید اجرا شود
غریب آبادی با بیان اینکه این موارد نقض حقوق بشر باعث نمی شود، حقوق بشر را کنار بگذاریم، گفت: این استانداردها باید وجود داشته باشد اما مهم تر از استانداردها، اجرای این میثاق ها و مفاد بین المللی است.
وی تاکید کرد: کشورها باید نسبت به اجرای این مفاد و میثاق های بین المللی اعتقاد راسخ داشته باشند.

** ادعاهای نقض حقوق بشر در ایران، سیاسی است
معاون اموربین الملل ستاد حقوق بشر در پاسخ به این سئوال که آیا حقوق بشر و توجه به حقوق شهروندی در ایران رعایت می شود یا نه، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بعد از پیروزی انقلاب به حقوق شهروندی و حقوق بشر توجه بیشتری داشته است و اگر بخواهیم حقوق بشر قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را باهم مقایسه کنیم در می یابیم که اصلا قابل قیاس نیست.
وی یکی از موارد حقوق بشر در کشور بعد از انقلاب را انتخابات و مشارکت مردم در امور کشور عنوان و اظهار کرد: مردم، قبل از انقلاب از حق انتخابات برخوردار نبودند و اگر هم این حق در کشور وجود داشت بیشتر به صورت فرمایشی بود اما بعد از انقلاب همه مسئولان به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می شوند و سهم مردم در نظام جمهوری اسلامی بسیار بالا است.
این مقام در حقوق بشر با استناد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: فصل سوم قانون اساسی مربوط به حقوق ملت است و 24 اصل در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی احصا شده است که در مقایسه با قوانین دیگر کشورها بی نظیر است.
وی ادامه داد: این موضوع ، اراده حاکمیت و نظام در توجه ویژه به حقوق بشر و حقوق شهروندی را نشان می دهد.
غریب آبادی با سیاسی خواندن ادعاهای نقض حقوق بشر در ایران، گفت: توجه ایران به حقوق بشر، برگرفته از الزامات دینی و حقوقی است و اراده حاکمیت جمهوری اسلامی زیر پا گذاشتن حقوق مردم نیست بلکه تحقق حقوق آنان است.
به گزارش ایرنا، 67 سال پیش در چنین روزی ، دهم دسامبر 1948، النور روزولت، بیوه رئیس جمهور سابق آمریکا، فرانکلین روزولت، اعلامیه جهانی حقوق بشر را در محل سازمان ملل در پاریس خواند و مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را تصویب کرد. برای نخستین بار در تاریخ بشریت 46 عضو سازمان ملل متحد اعلام کردند که بر سر حقوقی با هم به توافق رسیده اند که همه انسان ها بایست از آن برخوردار باشند.

منبع:ایرنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید