Performancing Metrics

واکنش هلال احمر به ادعای نشت داروهایش به ناصر خسرو | اتاق خبر
کد خبر: 304568
تاریخ انتشار: 5 دی 1394 - 02:43
معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر با تأکید بر اینکه داروخانه‌های هلال‌احمر بر اساس قوانین و ضوابط وزارت بهداشت و بسترهای قانونی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: اگر مسئولان محلی تقاضای زیادی برای تأسیس داروخانه از سوی هلال‌احمر دارند، قاعدتا خواسته مردم

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر ضمن اشاره به تقاضای مردم در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برای تاسیس داروخانه‌های هلال احمر جهت تامین داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج، ادعای وجود داروهای هلال‌احمر در ناصرخسرو را اتهامی دانست که قطعا از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری خواهد شد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا دکتر سیدرضا رئیس کرمی با اشاره به مفاد اساسنامه جمعیت هلال‌احمر گفت: طبق بند ۸ ماده ۳ اساسنامه جمعیت هلال‌احمر، این جمعیت می‌تواند در بحث تأمین و توزیع دارو ورود کند.

وی افزود: با توجه به نیاز اساسی بیماران خاص به داروهای کمیاب و ضرورت تامین نیازهای مردم، بسیاری از مسئولان استان‌ها و مردم تقاضای تاسیس داروخانه هلال‌احمر در شهرها را داشته‌اند تا از این طریق داروهای بیماران خاص تامین شود.

رئیس‌کرمی با تاکید بر اینکه مردم باید بتوانند در زمان کمبودها، بحران یا گرانی بی‌رویه داروها به‌ جایی امید داشته باشند و بهترین مکان برای اتکای مردم داروخانه‌های هلال‌احمر است، افزود: اگر مردم مشکل تأمین دارو نداشتند، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها با این‌همه مشغله کاری، پیگیر مکرر تأسیس داروخانه‌های هلال‌احمر در استان یا شهرستان خود نبودند.

فعالیت داروخانه‌های هلال بر اساس مجوزهای وزارت بهداشت

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر با تأکید بر اینکه داروخانه‌های هلال‌احمر بر اساس قوانین و ضوابط وزارت بهداشت و بسترهای قانونی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: اگر مسئولان محلی تقاضای زیادی برای تأسیس داروخانه از سوی هلال‌احمر دارند، قاعدتا خواسته مردم است که هلال‌احمر داروخانه تاسیس کند.

وی افزود: در همه این داروخانه‌ها، فعالیت‌ها تحت نظر داروسازان، به‌عنوان مسئول فنی انجام می‌شود؛ بنابراین وجود این داروخانه‌ها هیچ تداخلی با اشتغال داروسازان ندارد؛ چراکه آنها به‌صورت گسترده و بسته به حجم فعالیت به‌عنوان مسئول فنی مشغول به کارند.

نقش داروخانه‌های هلال‌احمر در زمان جنگ قابل کتمان نیست

رئیس کرمی با اشاره به اینکه تعداد داروخانه‌های هلال‌احمر بسیار اندک است و تقریبا در هر مرکز استان یک داروخانه وجود دارد، افزود: داروخانه‌های هلال‌احمر بسیار کمتر از داروخانه‌های دولتی است و عمدتا با تقاضای مردمی ایجاد شده‌اند؛ این در حالی است که سابقه تاسیس داروخانه‌های هلال‌احمر به زمان جنگ و تأمین داروهای حیاتی در زمان کمبودهای دارویی گسترده برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه داروخانه‌های هلال‌احمر همیشه بازویی قوی برای اجرای سیاست‌های وزارت بهداشت بوده و هیچ‌گاه دنبال سودجویی نبودند، افزود: نقش این داروخانه‌ها در زمان جنگ و تأمین کمبودهای دارویی قابل کتمان نیست.

تأمین داروهای خاص برای بخش خصوصی هزینه‌بر است

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: هلال‌احمر با صرف هزینه و ایجاد سیستم‌های کنترلی مختلف همچون مکانیزاسیون کلیه فعالیت‌ها، ایجاد سیستم انبار و...بستر امن و مطمئنی را جهت تأمین داروهای حیاتی مورد نیاز مردم ایجاد کرده است. در حالی‌ که در خصوص داروهای حیاتی که حاشیه سود چهار تا پنج درصد دارند انجام این‌گونه امور هزینه‌بر برای بخش خصوصی، توجیه اقتصادی ندارد.

مخالف فعالیت خارج از ضوابط قانونی هستیم

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه هلال‌احمر در دو سال اخیر هیچ داروخانه‌ای تأسیس نکرده است، افزود: جمعیت هلال‌احمر سیاست توسعه داروخانه ندارد و مخالف این هستیم که خارج از ضوابط قانونی داروخانه تأسیس کنیم، بلکه این مردم و مسئولان شهرهای مختلف هستند که به دلیل مشکلات دارویی خود تقاضای تأسیس داروخانه‌ هلال‌احمر را دارند.

وی در خصوص «وجود داروهای هلال‌احمر در ناصرخسرو» گفت: ادعای وجود داروهای هلال‌احمر در ناصرخسرو یک اتهام است و درصورتی‌که مدعی نتواند ثابت کند قطعا از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری خواهیم کرد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر با رد وجود داروی اختصاصی داروخانه هلال‌احمر افزود: داروهای خاص در داروخانه‌های خصوصی مورد وثوق دانشگاه یا داروخانه‌های دانشگاهی نیز توزیع می‌شود. پس نمی‌توان داروهای موجود در بازار آزاد را به داروخانه خاصی نسبت داد چون در سایر داروخانه‌ها نیز امکان‌پذیر است.

تأمین نیازهای دارویی مردم؛ مصداق فعالیت امدادگران در زمان حوادث

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، وی با تأکید بر این‌که نگاه جمعیت هلال‌احمر به تأمین نیازهای دارویی مردم شبیه ارائه خدمات امدادگران در زمان حوادث و سوانح است، تصریح کرد: تسکین آلام مردم از وظایف اصلی جمعیت است و تامین دارو بویژه برای بیماران خاص از مصادیق بارز این وظیفه است.

رئیس کرمی در پایان گفت: از مسئولان سازمان دارو و غذا توقع توجه بیشتر به مصالح و حل مشکلات مردم و همراهی با جمعیت هلال‌احمر در این زمینه را داریم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید