Performancing Metrics

تعطیلی 165واحد سنگ‌بری در استان لرستان | اتاق خبر
کد خبر: 305360
تاریخ انتشار: 8 دی 1394 - 09:20
رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ‌بران استان لرستان گفت: ۱۶۵ واحد تولیدی سنگ‌بری در استان لرستان تعطیل شده است.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ‌بران استان لرستان گفت: ۱۶۵ واحد تولیدی سنگ‌بری در استان لرستان تعطیل شده است.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از تسنیم، صفر زارع  اظهار داشت: در استان لرستان بیش از 370 واحد سنگبری مشغول فعالیت بوده که تا ابتدای پائیز امسال 165 واحد به دلیل مشکلات موجود به تعطیلی کشیده شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع 120 واحد سنگبری بروجرد بیش از 35 واحد آن تعطیل شده است، اظهار داشت: بیشتر واحدهای فعال سنگ‌بری استان لرستان و شهرستان بروجرد هم اینک با کمتر از نیمی از توان و ظرفیت خود با حداکثر 6 ساعت کاری در روز فعالیت می‌کنند که این میزان ساعت کاری در گذشته بیش از 12 ساعت در طول روز بوده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ‌بران استان لرستان تشدید رقابت منفی میان سنگبری‌های استان لرستان و این شهرستان را از عوامل رکود در فروش تولیدات این واحدها برشمرد و افزود: در واحدهای سنگ‌بری استان لرستان تنها یک نوع سنگ فرآوری و تولید می‌شود که این موضوع رقابتی منفی میان سنگبری‌ها در تصاحب بازار فروش به وجود آورده به گونه‌ای که هیچگاه سنگ‌های تولیدی به قیمت واقعی به فروش نرسیده و همواره زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه عرضه تولیدات سنگ در واحدهای سنگبری استان بیش از نیاز بازار و تقاضای مشتری است، عنوان کرد: تنها یک دهم از تولیدات فعلی سنگ استان نیاز بازار را تأمین می‌کند و 9 دهم باقی مانده نیز در انبارها انباشت شده و روی دست تولیدکنندگان می‌ماند که این امر در نهایت به فروش زیر قیمت سنگ در بازار توسط تولیدکنندگان می‌انجامد.

زارع با اشاره به کیفیت بالای سنگ معادن این استان بیان کرد: هیچ استانی در کشور سنگ استان لرستان را از لحاظ کیفیت و مرغوبیت ندارد با این حال نبود یک مرکز و یا شرکت فروش واحد برای فروش سنگ به قیمت واقعی و عرضه آن در بازارهای خارجی قیمت تولیدات را به پایین ترین حد خود رسانده که در این رقابت تنها تولیدکنندگان سنگ متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه مهم ترین بازار فروش خارجی سنگ استان لرستان در کشور عراق است، تصریح کرد: در گذشته این بازار سود خوبی را برای تولیدکنندگان به ارمغان آورده بود اما هم اینک با کاهش قیمت تمام شده و وقوع رقابت منفی در فروش تولیدات این بازار هم عایده ای برای تولید کنندگان لرستانی ندارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن سنگ‌بران استان لرستان خاطرنشان کرد: انباشت انواع سنگ در انبارهای واحدهای تولیدی استان و شهرستان بروجرد قیمت این محصول را به شدت پایین آورده و تعطیلی واحدهای تولیدی یا کاهش ظرفیت تولید آن‌ها را به دنبال داشته است که این امر سبب شده معادن سنگ به ناچار به خام فروشی تولیدات خود روی آورند چراکه واحدهای سنگبری توان خرید تولیدات معادن را ندارند.

وی کمبود و یا نبود نقدینگی کافی را از عمده‌ترین مشکل واحدهای سنگبری استان دانست و گفت: اکنون 50 درصد واحدهای سنگبری استان لرستان با کمبود و نبود نقدینگی مواجه هستند به گونه‌ای که این واحدها توان پرداخت بیمه و حقوق کارگران و هزینه قبوض خدماتی و دارایی را ندارند چراکه فروش محصولات آنها نیز به صورت غیرنقدی و اعتباری توسط چک انجام می‌شود اما هزینه‌های جانبی باید به صورت نقدی پرداخت شود که مشکلات فراوانی را برای این واحدها به وجود آورده است.

زارع دیگر مشکل اصلی واحدهای سنگبری استان لرستان را عدم وجود نیروی کار ماهر بیان کرد و اظهار داشت: استان لرستان به دلیل اینکه خود کارگر خیز است امکان استخدام نیروی کار خارجی که توان کاری و مهارت بالایی داشته و می‌تواند ساعت‌ها در کارگاه  مشغول فعالیت باشد، ندارد اما در استان‌هایی مانند تهران، شیراز، اصفهان و مشهد این امکان وجود دارد بنابراین تولیدات آنها به دلیل فرآوری مناسب به سرعت در بازار به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه نیروهای کار جوان لرستانی تمایلی به کار در کارگاه‌های سنگبری ندارند، افزود: در سال‌های گذشته فراخوان جذب یک‌هزار نیرو برای سنگبری‌های استان به ادارات کار و کاریابی‌های ابلاغ شد اما تنها 300 نیروی کار به سنگبری‌ها برای کار مراجعه کردند که آنها نیز نتوانستند بیش از 2 ساعت در کارگاه کار کنند چراکه توقع شغلی آنها با تحصیلات دانشگاهی بالا رفته و تمایلی به انجام اینگونه مشاغل ندارند.

منبع: تسنیم

نظرات
ADS
ADS
پربازدید