Performancing Metrics

ماهواره مصباح را از ایتالیا پس می‌گیریم | اتاق خبر
کد خبر: 305697
تاریخ انتشار: 10 دی 1394 - 10:23
وزیر ارتباطات:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش نقاط مداری ایران از دو نقطه به ۱۵ نقطه، از مذاکرات با ایتالیایی‌ها برای بازگرداندن ماهواره مصباح به ایران خبر داد.

اتاق خبر - امروز پژوهشگاه فضایی ایران شاهد تغییر مدیریت بود. در مراسم تودیع حسن کریمی مزرعه شاهی و معارفه حسن حدادپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مذاکره با کمپانی‌های خارجی برای طراحی و ساخت ماهواره ملی مخابراتی و ماهواره سنجش از دور تا سال آینده اطلاع داد و اعلام کرد که ماهواره مصباح را پس می‌گیریم.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این مراسم با اشاره به برنامه های مدنظر دولت برای بخش فضایی کشور توضیخ داد:

ما دو برنامه در حوزه فضا را به صورت موازی برای سال های آینده مدنظر قرار داده‌ایم که یکی از این برنامه ها داشتن ماهواره ملی مخابراتی و نیز ماهواره سنجش از دور است که در حال مذاکره با چندین کشور برای طراحی و ساخت آن هستیم و پیش بینی می کنیم سال آینده قرارداد آن را نهایی کنیم. اما از سوی دیگر برای آنکه خودمان بتوانیم ماهواره ملی و سنجش از دور را طراحی کنیم و بسازیم برنامه هایی در دست انجام داریم. بر این اساس پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۴ ماهواره ملی مخابراتی ساخت داخل را در مدار قرار دهیم و همچنین تا پایان برنامه ششم توسعه ماهواره بومی سنجش از دور را طراحی و تولید کنیم.

کمک‌گیری از خارجی‌ها برای اجرای ماهواره ملی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در حوزه پخش تصویر، صدا، مخابرات، اینترنت و رصد کردن زمین از فضا نیازمند ماهواره هستیم، اضافه کرد که تا هنگام به نتیجه رسیدن طراحی و ساخت ماهواره ملی، باید این ماهواره را با همکاری کمپانی های مطرح جهانی به اجرا برسانیم.

مصباح را پس می‌گیریم

او از ادامه مذاکرات برای بازپس‌گیری ماهواره بلوکه شده مصباح اطلاع داد و بیان کردکه بعد از رفع تحریم ها مذاکرات خود را با کشور ایتالیا برای بازپس گیری مصباح آغاز خواهیم کرد.

نقاط مداری ایران ۱۵ نقطه می‌شود

محمود واعظی با اشاره به مذاکره برای ثبت نقاط مداری مختص ایران گفت:

برای اداره نقاط مداری مراحل طولانی را طی کرده‌ایم و هم اکنون نیز بعضی از این نقاط مداری متعلق به ایران در فضا به ثبت رسیده است. دو نقطه ۱۹ و ۲۴ مداری هم اکنون به نام ایران ثبت شده است. علاوه بر این دو نقطه مداری دیگر نیز در فضا متعلق به ایران است. همچنین در حال ثبت ۱۳ نقطه مداری در مدار زمین به نام ایران هستیم.

بودجه فضا پنج برابر شد

وی با بیان اینکه بودجه بخش فضایی کشور برای سال ۹۵ پنج برابر می‌شود تصریح کرد که معتقدیم با ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان بودجه نمی توان کار اساسی در حوزه فضا انجام داد. بر این اساس برای سال ۹۵ پیشنهاد ۵ برابر شدن بودجه این بخش را ارائه دادیم و دولت و سازمان مدیریت را در این زمینه متقاعد کرده ایم. همچنین امیدواریم مجلس نیز با این موضوع موافقت کند تا اقدامات فضایی در سال آینده با توسعه بهتری مواجه شود.

بازگشت شورای عالی فضایی به وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در مورد شورای عالی فضایی و انتقال آن به این وزارت‌خانه گفت:

پیش از این بر خلاف قانون دبیرخانه شورای عالی فضایی و دبیر آن با تصمیماتی به معاونت علمی سپرده شده بود که سعی کردیم این مساله را حل کنیم و خوشحالیم که دبیرخانه شورای عالی فضایی و دبیر این شورا به مجموعه سازمان فضایی ایران بازگشته اند. هم اکنون کمیته های ده گانه در ذیل این دبیرخانه طراحی شده و امیدواریم برنامه های کلان در این بخش با پشتوانه های ایجاد شده محقق شود.

منبع: زومیت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید