Performancing Metrics

لزوم الویت منافع ملی بر منافع فردی برای عبور از بحران | اتاق خبر
کد خبر: 306019
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 17:20
رئیس اتاق بازرگانی البرز در گفت و گو با اتاق خبر مطرح کرد:
رحیم بنامولایی: بخش خصوصی نیز اگر در این دوره منافع ملی را بر منافع فردی اولویت دهد؛ می توانیم از بحران عبور کنیم. اگر بخش خصوصی تنها به رانت بازی فکر کند با شکست مواجه می شویم.

اتاق خبر: یکی از دغدغه های بخش خصوصی این است که در دوران پساتحریم شرایط و بستر به گونه ای باشد که مجال برای نقش آفرینی این بخش در اقتصاد کشور بیش از پیش فراهم شده و از فرصت های به دست آمده به نحو احسن استفاده شود. اما اینکه چه سیاست هایی باید اعمال شود که بستر برای این هدف آماده شود؛ سوالی است که ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی را به خود مشغول کرده است. برای بررسی این موضوع و سایر مسائل روز گفت و گویی را  با رحیم بنامولایی رئیس اتاق بازرگانی البرز ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.  

به نظر شما در دوران پساتحریم چه سیاست هایی باید اعمال شود تا بخش خصوصی بیش از گذشته در ارکان اقتصادی کشور مشارکت داشته باشد؟

اگر قرار است که در دوران پساتحریم به سمت پیشرفت و توسعه اقتصادی حرکت کنیم؛ لازم است که شرایط و بستر برای ورود سرمایه گذاران خارجی آماده شود تا دانش فنی و تکنولوژی خود را به کشور وارد کنند و بازارهای خود را برای فروش کالاهای داخلی ما باز کنند تا به سمت تولید صادرات محور حرکت کنیم. اگر دولت پای این قضیه به طور محکمی بایستد و ابزارهای خود را از لحاظ امنیتی و اقتصادی فراهم کند؛ بخشی از اقتصاد مقاومتی محقق می شود.

نباید به گونه ای عمل کرد که سرمایه گذاران تنها به قصد فروش کالاهای خود وارد کشور شوند و فقط به فکر رفاه مردم در ظاهر امر باشیم. 

امروز در دوران پساتحریم دولت در حال پس دادن امتحان است و باید در برنامه ششم توسعه از حجم خود بکاهد. بخش خصوصی نیز اگر در این دوره منافع ملی را بر منافع فردی اولویت دهد؛ می توانیم از بحران عبور کنیم. اگر بخش خصوصی تنها به رانت بازی فکر کند با شکست مواجه می شویم.

 گفته می شود اقتصاد مقاومتی می تواند کمک شایانی به پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور کند، در این شرایط بخش خصوصی چه نقشی را می تواند دراجرای این برنامه ایفا کند؟

بخش خصوصی نیاز به حمایت جدی دارد. الان به مدت 5 سال است که دولت یارانه ای به بخش صنعت اختصاص نداده است. البته ضروری است که دولت به جای اختصاص یارانه، 10 درصد از سهم کارفرمای تامین اجتماعی را بدهد؛ در این صورت می تواند به صنعت کمک شایانی کند. علاوه براین معافیت های مالیاتی و عوارض ناهمگون در رابطه با صادرات قطع شود و دولت به افرادی که با ارائه برگ سبز به امر صادرات مشغول هستند در حدود 10 درصد جایزه صادراتی اعطا کننو و از بدهی های معوقه کسر نمایند.  

برای حرکت از سمت اقتصاد درون زا به اقتصاد برونگرا نیاز شدیدی به اعمال یکسری برنامه ریزی های حساب شده داریم و برای تحقق شعار عدالت محوری باید امتیازاتی به کسانی که واقعا نیازمند هستند داده شود. عده ای از افراد همیشه در تمام دوران شکارچی های خوب و حرفه ای بودند و از فرصت ها و رانت های موجود استفاده کرده اند. امروز اگر قرار است که دولت از دوران پساتحریم به درستی عبور کند باید حقوق افرادی که پایبند به این انقلاب هستند را محترم شمارد و به طور محکم در مقابل رانت خواری بایستد تا افراد دلسوز وارد این عرصه شوند.

در حال حاضر ایرانیان خارج از کشور در حدود 2 هزار میلیارد دلار سرمایه دارند که اگر در کشور امنیت سرمایه گذاری به وجود آید می توان همین سرمایه ها را وارد کشور کرد و دیگر نیازی به کمک های خارجی نیست. لازم است که دولت در تعرفه های گمرکی و نرخ های بانکی تجدید نظر کند و از سرمایه گذاری داخلی حمایت جدی به عمل آورد.

همچنین باید گفت که حمایت از نیروی انسانی و افزایش رشته های دانشگاهی و بهینه سازی صنایع باید در دستور کار قرار گیرد.

اکنون که در فصل بودجه هستیم شما چه توصیه ای به مجلس دارید که تدوین بودجه سنواتی 95 به مشارکت بیشتر بخش خصوصی منجر شود؟

لازم است که بودجه فدراتیو شود و درآمدهای استانی صرف هر استان شود و از درآمدهای ملی به میزان 2 تا 3 درصد به بخش استانی اختصاص پیدا کند. مزایای این کار این است که مافیای بزرگ شکسته می شود و رقابت افزایش می یابد. در این شرایط مالیات گریزی از بین می رود و شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود. علاوه براین منابع و مصارف در هر استانی مدیریت می شود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید