Performancing Metrics

ماجراجویی برخی کشورها به ضررشان است | اتاق خبر
کد خبر: 306659
تاریخ انتشار: 15 دی 1394 - 14:15
نهاوندیان:
رئیس دفتر رئیس جمهوری قطع ارتباط برخی کشورها با جمهوری اسلامی ایران را به ضرر خودشان دانست و گفت: این ماجراجویی ها حاصلی نخواهد داشت و حضور ایران در صحنه بین المللی موثرتر از گذشته خواهد بود.

 

 

به گزارش اتاق خبر، محمد نهاوندیان صبح سه شنبه در حاشیه همایش سراسری ائمه جمعه در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.
وی درباره مواضع عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی در قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران، این ماجراسازی ها و ماجراجویی ها را به ضرر این کشورها دانست.
رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: با لغو تحریم ها حضور اقتصادی ایران در اقتصاد جهانی قوی تر و شکوفاتر از گذشته خواهد شد.
نهاوندیان تصریح کرد: اقداماتی از این قبیل بیش از هرکسی به ضرر کشورهایی است که خود را از فرصت ارتباط با ایران محروم می کنند و این اقدامات به هیچ وجه آنها را به هدف تغییر توجه افکار عمومی جهان از جنایتی که در اعدام یک رهبر روحانی، مجاهد و دلسوز صورت گرفته و انحراف افکار عمومی جهان نخواهد رساند.
وی اضافه کرد: در سراسر جهان ، چه جهان اسلام و چه کشورهای دیگر این اقدام مورد اعتراض قرار گرفته و آن را محکوم کردند. این ماجراسازی ها و ماجراجویی ها به ضرر این کشورها خواهد بود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری یادآور شد: ایران مورد توجه و اقبال جهانی است و تمام کشورها مایلند با ایران گسترش روابط داشته باشند.
نهاوندیان اظهار کرد: برخی کشورها در منطقه از این توسعه ارتباطات و حضور ایران در صحنه جهانی ناراحت بودند.
وی افزود: همان کسانی که بر سر راه حصول این توافق سنگ اندازی می کردند و هزینه های فراوانی برای مانع تراشی در توافق برجام داشتند، اکنون تلاش می کنند مانع اجرای برجام شوند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: مطمئن باشند ضرر و زیان نصیب کسانی است که خود را از این فرصت محروم کردند.

**مراحل پایانی برنامه ششم در دولت
نهاوندیان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه ششم توسعه گفت: سیاست های اصولی برنامه ششم بر مبنای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در حال برنامه ریزی است و آخرین مراحلش را در دولت می گذراند.
وی افزود: مسلما با واقع بینی سیاست ها و تصمیم های اجرایی تصمیم گیری می شود اما روندها و اصول کلی برنامه همان اصول ثابت نظام است.
وی ادامه داد: مطمئنا با لغو تحریم ها که با اجرایی شدن برجام خواهیم داشت شاهد حضور گسترده تر ایران در صحنه اقتصاد بین المللی خواهیم بود و حتما جهت گیری درونزا و برونگرا بودن که در سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته در برنامه ششم تجلی پیدا خواهد کرد.
نهاوندیان گفت: ممکن است برخی کشورها از این که ایران روزبه روز حضور موثرتر و درخشان تر در صحنه و اقتصاد جهانی ایفا می کند ناراحت بوده و بخواهند مانع تراشی هایی کنند اما این مانع تراشی ها نه به عزم جمهوری اسلامی ایران آسیب می زند و نه در مسیر پیش رو در برنامه های ما اثری خواهد داشت.
رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: با دسترسی به سرمایه های داخلی و خارجی و بازارهای گسترده تر خارجی مطمئنا یک آینده شکوفاتری خواهیم داشت همچنان که موسسات تحقیقاتی بین المللی و تمام مراکز اقتصادی بین المللی برای اقتصاد سال 95 ایران رشد بالای پنج درصد را پیش بینی کرده اند که با همه محاسبات از متوسط رشد اقتصادی منطقه بالاتر است.
نهاوندیان یادآور شد: دوستان ایران از این پیش بینی خوشحالند اما آنهایی که خیلی به مصالح ایران علاقمند نیستند قدری ناراحتند.

**قیمت نفت متعادل می شود
وی در پاسخ به سوال دیگری در پیش بینی قیمت نفت با توجه به تحولات منطقه و جهان گفت: به طور کلی روند بازار جهانی نفت با توجه به این که قیمت های پایین قسمتی از عرضه کنندگان را بالتبع خارج کرده و می کند و با بهتر شدن وضع رشد اقتصادی جهانی طرف تقاضا هم رشد خواهد کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: وضعیت موجود نمی تواند به طور بلندمدت ادامه یابد و باید روند آتی به سمت متعادل شدن قیمت نفت در بازار جهانی برود.

**اظهارات نمایندگان کنگره ملاک عمل ما نیست
نهاوندیان در پاسخ به سوالی در خصوص قانون جدید مصوب در کنگره آمریکا و این که آن را نقض برجام می دانید یا خیر؟ گفت: آنچه را که از نظر ایران در مناسبات بین المللی ملاکیت دارد اعلام و اقدام دولت ایالات متحده آمریکاست.
وی با بیان اینکه اظهارات برخی نمایندگان در کنگره برای ما ملاک عمل نیست، ادامه داد: به سبب اظهار رسمی که وزیر خارجه آمریکا به طور مکتوب به وزیر خارجه ما اعلام کرد که به هیچ وجه به نحوی اقدام نخواهند کرد که نقض تعهداتشان در برجام شود، از این رو باید به یک توافق بین المللی که به امضای قدرت های جهانی و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده، اتکا کنیم.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید