Performancing Metrics

کره شمالی انجام نخستین آزمایش بمب هیدروژنی خود را تایید کرد | اتاق خبر
کد خبر: 306831
تاریخ انتشار: 16 دی 1394 - 12:42
با صدور بیانیه ای
کره شمالی دقایقی پیش با انتشار اطلاعیه ویژه ای اعلام کرد که برای نخستین بار یک آزمایش هیدروژنی انجام داده که به مراتب قوی تر از انجام آزمایش توسط یک بمب اتمی است.

اتاق خبر - در این بیانیه که از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد، خاطرنشان می کند که این کشور توانسته است با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کند و دنیا باید از این پس کره شمالی را به عنوان یک کشور «هسته ای» که چنین سلاحی در اختیار دارد، بپذیرد.
تلویزیون این کشور نیز این اطلاعیه را قرائت کرده یادآور شد که کره شمالی آزمایش بمب هیدروژنی موسوم به «اچ بامب» را پیش از ظهر امروز و قبل از ساعت 10 صبح (به وقت محلی) با موفقیت انجام داده است.
این نخستین بار است که کره شمالی پس از آنکه در سال گذشته میلادی اعلام کرد به فن آوری ساخت بمب هیدروژنی که به مراتب قوی تر از بمب اتمی می باشد، دست یافته است، دست به چنین اقدامی می زند.
این کشور پیشتر آزمایش بمب های اتمی را در سه دوره انجام داد و امروز پیش بینی می شد که دست به آزمایش چهارم هسته ای زده است.
بمب هیدروژنی در واقع سلاحی است که قدرت تخریبی بیشتری نسبت به بمب اتمی دارد و انرژی که در چنین بمب هایی رها می شود ناشی از گداخت ایزوتوپهای هیدروژنی است. در صورتیکه در بمب اتمی، اورانیونم و پلوتونیوم است که به ذرات و عناصر کوچکتر تشکیل می شود و آنگاه انفجار رخ می دهد.
ساعتی قبل نیز سازمان لرزه نگاری کره در بیانیه ای از انجام آزمایش اتمی جدید توسط کره شمالی خبر داده بود.
این سازمان در بیانیه خود آورده بود که چهارمین آزمایش اتمی این کشور روز چهارشنبه به احتمال قوی انجام شده است و دلایلی برای این پیش فرض وجود دارد.
بیانیه خاطر نشان می کند که درپی این آزمایش یک زمین لرزه مصنوعی شکل گرفته که قدرت آن از 4.2 تا 4.3 ریشتر متفاوت بوده است.
بیانیه می افزاید که زمین لرزه امروز در کره شمالی پس لرزه خاصی نداشته و بعد از تکان های اولیه موج دیگری شکل نگرفته است.
سازمان لرزه نگاری کره افزوده است که شکل این زمین لرزه و نوع امواج آن که پیوسته نبوده و ادامه نیافته و همین مسئله انجام یک آزمایش هسته ای از سوی همسایه شمالی را تایید می کند.
این موضوع باعث شد تا بلافاصله در کره جنوبی و آمریکا نشست هایی فوق العاده ای در این باره تشکیل شود.
سازمان لرزه نگاری کره جنوبی محل زمین لرزه را منطقه «کیلجو» در 49 کیلومتری سایت آزمایش های هسته ای «پونگ گیه ری» کره شمالی و قدرت آن را 4.2 ریشتر اعلام کرده است.
مرکز لرزه نگاری آمریکا قدرت زمین لرزه امروز در کره شمالی را 5.1 ریشتر اعلام کرده بود.
کره شمالی سال های 2006 و 2009 دو بار آزمایش اتمی انجام داد و آزمایش سوم این کشور فوریه سال 2013 صورت گرفت.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید