Performancing Metrics

واردات بنزین متوقف می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 306866
تاریخ انتشار: 16 دی 1394 - 14:50
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که ایران برای افزایش صادرات نفت خود سهام پالایشگاههای خارجی را خریداری خواهد کرد و در مورد قیمت به خریداران تخفیف نمی‌دهد.

اتاق خبر: محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با رویترز خاطرنشان کرد: ایران پس از لغو تحریم‌ها برای اجتناب از فشار بیشتر روی قیمت‌ها عرضه و صادرات نفت خود را متعادل خواهد کرد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ مقامات ایران بارها از اوپک خواسته اند که فضا را برای افزایش صادرات نفت ایران باز کنند و متعهد شده‌اند که صادرات نفت خود را به محض لغو تحریم‌ها افزایش خواهند داد.

اکنون وعده ایران برای صادرات متعادل و متناسب یک تغییر بزرگ در سیاست‌های این کشور در شرایطی است که بیشتر تولید‌کنندگان اوپک و غیراوپک به رغم اشباع روز‌افزون بازار جهانی نفت برای سهم بازار می‌جنگند.

قمصری اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم یک نوع جنگ بر سر قیمت را شروع کنیم.

قمصری افزود: ما در رویکردمان نرمش بیشتری خواهیم داشت و احتمالا عرضه نفت خود را به‌طور تدریجی افزایش خواهیم داد. باید بگویم با توجه به سطوح کنونی قیمت نفت هیچ امکانی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد.

وی به جزییات یا میزان آمادگی ایران برای متعادل‌کردن صادرات نفت خود اشاره نکرد.

ایران بارها اعلام کرده که قصد دارد صادرات نفت خود را پس از تحریم‌ها روزانه 500 هزار بشکه و کمی بعد 500 هزار بشکه دیگر افزایش دهد تا جایگاه خود به عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک را پس بگیرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران چند روز پیش اعلام کرد که ایران به دنبال منحرف کردن بازار نخواهد بود و فقط به دنبال پس گرفتن سهم بازار خود است.

نفت در حال حاضر دلیل اشباع عرضه و کاهش تقاضا به میزان دو سوم کمتر از سطوح قیمتی بالای اواسط 2014 معامله می‌شود و تولید‌کنندگان را از میلیارد‌ها دلار درآمد نفتی محروم کرده است.

قمصری خاطرنشان کرد که انتظار دارد بهای نفت در سال جاری در سطوح کنونی باقی بماند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: این شرکت برای فروش نفت بیشتر به بازار‌های جهانی به دنبال خرید سهام در پالایشگاه‌های موجود و جدید در کشورهای خارجی است. وی به نام کشور یا شرکت خاصی اشاره نکرد.

این استراتژی به نوعی شبیه استراتژی تولید‌کنندگان خلیج فارس همچون عربستان و کویت است، اگرچه چالش برای ایران بالا بردن داراییها به منظور خرید سهام خواهد بود.

تحریم‌های غرب علیه ایران صادرات نفت این کشور را نصف کرده و به حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسانده و باعث انسداد درآمد نفتی ایران در کشورهای خارجی شده است.

قمصری که ماه گذشته سفری به هند داشت، گفت: پالایشگاه‌های هندی از جمله صنایع ریلاینس علاقه‌مند به واردات نفت بیشتر از شرکت ملی نفت ایران هستند.

صنایع ریلاینس که بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاهی جهان را در هند اداره می‌کند، در سال 2010 تحت فشار تحریمهای غرب واردات نفت ایران را متوقف کرد.

قمصری همچنین اظهار کرد: ایران برای جذب مشتری تخفیف نخواهد داد. در حال حاضر ایران نفت خود را با دوره بازپرداخت 90روزه، حمل‌ونقل رایگان و یک سری تخفیف‌ها در زمینه قیمت به خریداران هندی می‌فروشد.

قمصری گفت: پالایشگاه‌های هندی علاقه‌مند به خرید نفت کارون غربی هستند. پالایشگاه‌های هندی دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین حدود شش میلیارد دلار بدهی به ایران دارد.

قمصری خاطرنشان کرد: ایران خواهان دریافت طلب نفتی خود به ارزهای خارجی و ترجیحا یورو است اگرچه مکانیسم دریافت این طلبها هنوز تعیین نشده است.

تحریم‌ها به اقتصاد ایران لطمه زده و ایران را به واردات بنزین مجبور کرده است. ایران سال گذشته روزانه حدود پنج میلیون لیتر بنزین اوکتان بالا وارد کرد تا آن را با بنزین تولیدی در داخل ترکیب کند.

قمصری گفت: ایران سرمایه‌گذاری‌هایی را در بخش پالایشگاهی انجام داده و امیدوار است ظرف یکسال آینده واردات بنزین را متوقف کند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید