Performancing Metrics

فروش آرامکو و ارتباط آن با پایان دوران نفت | اتاق خبر
کد خبر: 309420
تاریخ انتشار: 26 دی 1394 - 17:42
یک کارشناس اقتصادی گفت مشخص ترین تحلیل در مورد فروش شرکت آرامکو توسط عربستان این است که سعودی ها فکر می کنند دوران نفت دارد به اتمام می رسد و آنها سعی دارند تا جایی که می توانند پول هایشان را از این صنعت خارج می کنند.

اتاق خبر: در حالی که گفته می شود، اگر شرکت آرامکوی عربستان در بازار بورس عرضه شود، اولین شرکت چند تریلیون دلاری است که سهام آن برای عموم عرضه می گردد، برخی این اقدام را به منزله نشانه ای از تضعیف صنعت نفت می دانند. تحلیلگران می گویند سعودی ها قصد دارند با این کار از بخشی از زیان های خود در زمینه سوخت های فسیلی بکاهند.
بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ در حالی که این غول عظیم نفتی روی گنجینه ای از 260 میلیارد بشکه نفت خام نشسته است، صحبت کردن ریاض از عرضه سهام این شرکت در شرایطی که قیمت نفت به شدت سقوط کرده انگیزه ای دیگر برای آنهایی است که در مورد ریسک های مالی تغییرات آب و هوایی موعظه می کنند. آنها می گویند اگر نگرانی دنیا در مورد گرم شدن زمین جدی شود، ممکن است سرمایه گذاری سعودی ها در صنعت نفت به سمت زیان ده شدن پیش برود.
اندرو لوگان از کارشناسان اقتصادی و عضو ائتلاف سرمایه گذاران و طرفداران محیط زیست (کرس) در بوستون گفت: «زمانی که قیمت نفت به پایین ترین رقم خود از سال 2003 رسیده، چرا شما تنها دارایی با ارزشتان را در بازار بورس عرضه عمومی می کنید؟» وی افزود: «مشخص ترین تحلیل این است که آنها دارند متوجه این مسئله می شوند که دوران نفت دارد به اتمام می رسد و آنها دارند تا جایی که می توانند پول هایشان را از این صنعت خارج می کنند.»
در کوتاه مدت، عربستان نسبت به سایر تولید کنندگان از مزیت برخوردار است، زیرا کم هزینه ترین تولید کنندگان نفت جهان است. احتمالا سایر تولید کنندگان که هزینه بالاتری بابت تولید می پردازند، زودتر از بازار خارج خواهند شد. اما ذخایر نفتی موجود در زیر صحرای عربستان برای دهه ها قابل برداشت خواهند بود، حتی اگر رهبران دنیا توافق کنند که برای محدود کردن گرمایش زمین دیگر از سوخت های فسیلی اسفاده نکنند.
فادل گیت، تحلیلگر نفتی می گوید، رقابت نفتی از سوی تولید کنندگان نفت شیل آمریکا ممکن است یک نگرانی مهم باشد، اما سعودی ها در بررسی آینده شرکت آرامکو «مطلقا» دارند به محدودیت های نفتی ناشی از تغییرات آب و هوایی فکر می کنند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید