Performancing Metrics

84 درصد نخبگان عرب خواستار روابط اقتصادی قوی جهان عرب با ایران شدند | اتاق خبر
کد خبر: 310284
تاریخ انتشار: 29 دی 1394 - 09:27
نظرسنجی شبکه الجزیره:
نتایج نظرسنجی شبکه الجزیره نشان می دهد که اکثریت نخبگان عرب شرکت کننده در نظرسنجی اختلاف ایران و دولت های عربی را به سود اسرائیل می دانند و 84 درصد این شخصیت ها بر ضرورت برقراری روابط اقتصادی قوی با ایران تاکید کردند.

 

 

به گزارش اتاق خبر ،نتایج نظرسنجی پایگاه خبری شبکه الجزیره با موضوع رویکردهای نخبگان عرب درباره نقش ایران و روابط آن با منطقه در سال 2015 نمایانگر ناخرسندی این نخبگان از سطح روابط ایران و جهان عرب و تمایل برای بهبود روابط تهران و پایتخت های عربی است.
78 درصد نخبگان شرکت کننده در این نظرسنجی گفته اند که اثر اختلافات ایرانی-عربی به سود اسرائیل است. 62 درصد اسراییل را دشمن شماره یک جهان عرب می دانند.
در عین حال 59 درصد این افراد تشکیل نیروی مشترک عربی برای مقابله با نفوذ ایران را لازم می دانند.
اکثریت قاطع نخبگان عرب از سطح فعلی روابط و تنش های ایران و کشورهای عربی ناخرسندند و 84 درصد شخصیت های نخبه عرب گفته اند برقراری روابط قوی اقتصادی جهان عرب با ایران را تایید می کنند.
82 درصد تصریح کردند که تصویر غالب ایرانی ها از اعراب منفی شده است. همچنین سیاست ایران در قبال انقلاب های عربی تاثیر منفی در نگاه نخبگان عرب از ایران به جا گذاشته است. اکثریت مشارکت کنندگان در نظرسنجی الجزیره، جنگ بر سر نقش سیاسی و نفوذ را مهمترین محورهای اختلاف ایران و کشورهای عربی می دانند.
این نظرسنجی در نوع خود با توجه به تنش های اخیر ایران در قطع روابط با عربستان سعودی و واکنش های مترتب بر آن منحصر بفرد است.
این نظرسنجی در حالی منتشر می شود که روز دوشنبه برای اولین بار بعد از سال ها تحریم ایران و استفاده برخی کشورها مانند عربستان از این موقعیت برای ضربه زدن بیشتر به اقتصاد ایران، در دومین روز اجرایی شدن برجام (لغو تحریم ها) اخباری درباره افزایش 500 هزار بشکه ای تولید نفت ایران و کاهش بیش از پیش قیمت نفت در بازارهای جهانی منتشر شد؛ امری که در اظهاری بی سابقه سهیل بن محمد المزروعی وزیر انرژی امارات را به واکنش واداشت.
المزروعی در حاشیه کنفرانسی در ابوظبی گفت: ایران حق افزایش تولید را دارد ...این کشور عضو اوپک است اما آیا این اقدام ایران مفید خواهد بود؟ نه ...
برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به کسری بودجه شدید عربستان، شورای همکاری های خلیج فارس با افزایش بیشتر نفت ایران به فکر تغییر سیاست های خصمانه اخیر در قبال ایران و کاهش تنش ها خواهد افتاد. از این منظر شاید بتوان انتشار نظرسنجی مصالحه جویانه الجزیره را در این چارچوب تحلیل کرد.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید