Performancing Metrics

از پروژه نفتکش‌سازی ایران و ونزوئلا در دولت قبل چه‌خبر؟ | اتاق خبر
کد خبر: 310364
تاریخ انتشار: 29 دی 1394 - 19:22
منابع آگاه اعلام کردند که توافق بین ایران و ونزوئلا برای ساخت نفتکش در ایران برای این کشور با گذشت چند سال از زمان اعلام بدلیل تحریمها و همچنین اختلاف دو طرف بر سر پرداختها و شرایط تحویل، بلاتکلیف مانده است.

اتاق خبر: این قرارداد در سال 2006 با پوشش گسترده دولت وقت ایران و دولت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا برای ساخت چهار نفتکش در ایران برای شرکت ملی نفت ونزوئلا امضا شد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ به گفته منابع آگاه و براساس آمار کشتیرانی سفارش ونزوئلا به ایران هیچ گاه اجرایی نشده است.

به مشاور سابق یکی از شرکتهای دریایی تابعه شرکت ملی نفت ونزوئلا در قرارداد گفت: تشدید تحریمهای ایران در سال 2012 از جمله تحریمهای بانکی، بیمه و محدودیت های کشتیرانی باعث فشار روی این قرارداد شد و تامین پوشش بیمه برای آن را سخت کرد.

پیدا کردن پوشش طبقه‌بندی که ایمنی و استانداردهای زیست محیطی کشتیها را تایید کند و برای بیمه آنها و همچنین دسترسی به بنادر حیاتی است تقریبا غیرممکن شده است.

این مشاور سابق افزود: ما با مشکلاتی در ارتباط با تحریمهای آمریکا و اروپا علیه ایران مواجه شدیم که حل آنها بسیار سخت بود. ما به چندین مجمع طبقه بندی مراجعه کردیم و همه آنها گفتند که این نفتکش نمیتواند طبقه بندی شود.

مقامات ایران و شرکت ملی نفت ونزوئلا درباره این گزارش اظهارنظر نکرده اند. شرکت ملی نفت ونزوئلا در سال 2011 پس از تحویل دستکم دو محموله فراورده پالایش شده به ایران هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفت.

به رغم توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی که به لغو تمام تحریمهای نفتی، کشتیرانی و بانکی منتهی شده، از سرگیری قرارداد ساخت نفتکش بین ایران و ونزوئلا به دلیل عدم علاقه شرکت فقیر ونزوئلایی بعید به نظر می‌رسد.

اطلاعات شرکت فن آوریهای دریایی پل استار مستقر در انگلیس نشان می‌دهد، ساخت سه فروند از چهار نفتکش کلاس افرامکس که هر یک توان حمل 700 هزار بشکه نفت را دارند لغو شده است.

تنها یک نفتکش ساخته شده و نام آن سه بار تغییر کرده و آخرین بار آریتا نامگذاری شده است.

آمار رهگیری نفتکشها نشان میدهد که این نفتکش از زمان تکمیل ساخت در سال 2014 با پرچم ایران در نزدیکی بندر بوشهر لنگر انداخته است.

منابع کشتیرانی میگویند به دلیل تحریمهای سابق و اختلافات بین شرکت نفت ونزوئلا و شرکت کشتی سازی صدرا بر سر پرداختها و شرایط تحویل، نفتکش آریتا هیچ وقت به حرکت در نیامده است.

یک منبع صنعت کشتیرانی گفت: این احتمال وجود دارد که ایران از نفتکش آریتا برای انبار کردن نفت فروخته نشده خود استفاده می‌کند.

براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی حدود 18 نفتکش ایرانی 12 میلیون بشکه نفت خام و 24 میلیون بشکه میعانات را در دریا ذخیره کرده‌اند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید