Performancing Metrics

مهمترین رویداد تاریخی در روابط تهران - پکن | اتاق خبر
کد خبر: 310684
تاریخ انتشار: 30 دی 1394 - 16:10
ایرنا نوشت: سفیر سابق چین در ایران از سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور به تهران به عنوان مهمترین رویداد تاریخی در روابط دو کشور نام برد.

اتاق خبر -  «خو الی مینگ» در سخنانی اظهار داشت: چین و ایران به عنوان بزرگترین کشورهای شرق و غرب قاره آسیا از موقعیت مناسبی به لحاظ ژئوپلتیکی برخوردارند و این سفر از جهات بسیاری برای هر دو کشور دارای اهمیت است.
وی یادآور شد، رابطه تجاری و اقتصادی دو کشور طی سالهای اخیر به طور وسیع گسترش یافته و هر سال نیز بر دامنه این همکاریهای افزوده شده است.


او که با رادیو بین المللی چین گفت وگو می کرد، همچنین یادآور شد: در تاریخ روابط چین و ایران، این نخستین سفر رئیس جمهوری این کشور پس از 12 سال به تهران است که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران سیاسی و اقتصادی به عنوان یک سفر تاریخی معرفی شده است.
دیپلمات کهنه کار چینی با بیان اینکه چین در این مقطع زمانی به عنوان یک قدرت بزرگ در آسیا و دنیا ظاهر شده و همچنین ایران نیز از نفوذ و قدرت سیاسی قابل توجهی در منطقه خاورمیانه برخوردار است؛ همکاری دو کشور در این مقطع و دوره تاریخی را با اهمیت توصیف کرد.
«خو الی مینگ» در عین حال یادآور شد که این همکاری می تواند به صورت پایدار و مستحکم روابط دو کشور را که در بر دارنده منافع ملت هایشان است، بیش از پیش توسعه دهد.
«خو الی مینگ» علاوه بر ایران، سفیر چین در امارات متحده عربی و هلند نیز بود.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین دوم و سوم بهمن ماه سال جاری در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می کند. این سفر در پاسخ به سفر رسمی سال گذشته حسن روحانی به چین انجام می گیرد.
رئیس جمهوری چین را در این سفر علاوه بر سه معاون نخست وزیر و شش وزیر، هیات بزرگی از بازرگانان و رسانه های چینی همراهی می کنند.
این نخستین سفر «شی» به کشورمان پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری است.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید