Performancing Metrics

تفاهم‌نامه وزارت نفت و بانک توسعه صادرات امروز امضا می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 313978
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 22:30
صالح‌آبادی گفت: براساس مصوبه دولت مقرر شد 200 میلیون دلار بانک مرکزی نزد بانک توسعه صادرات سپرده ارزی داشته باشد تا شرکت‌هایی که در پروژه های عراق فعال هستند بتوانند از آن استفاده کنند و کمکی به صادرات بخشی فنی و مهندسی به عراق شود.

اتاق خبر: علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با اشاره به تسهیلات این بانک گفت: تا پایان دی ماه سال جاری30/10 مانده تسهیلات بانک 106 هزار و 194 میلیارد ریال بوده که اگر مانده تسهیلات دی‌ماه را تا 1/1/94 محاسبه کنیم 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایلنا، وی افزود: تسهیلاتی که در سال 94 پرداخت شده از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه 4 هزار و 68 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

صالح‌آبادی ادامه داد: از این میزان 70 درصد سرمایه در گردش بوده و 1154 میلیاردتومان هم در غالب طرح بوده است که 20 درصد آن ریالی و 80 درصد آن ارزی است.

وی افزود در بخش ال‌سی و بروات از ابتدای سال مجموع ال‌سی‌های بانک 2 میلیارد 536 میلیون دلار بوده که مبلغ آن در سال گذشته تا پایان دی‌ماه 700 میلیون دلار بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به همکاری ایران و روسیه گفت: در حال حاضر شرکت‌های روسی بشدت علاقه‌مند به واردات از ایران هستند و در بخش‌های مختلف بویژه محصولات غذایی و فراورده‌های لبنی ابراز علاقه کردند در این مدت ما فعالیت‌های خود را در روسیه گسترش داده و 20 میلیون یورو به عنوان خط ارتباطی برای بانکی در روسیه در نظر گرفته‌ایم تا صادرکنندگان روسی بتوانند از این کانال استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در خصوص واردات گاز از ترکمنستان (سالانه بالغ بر 2 تا 3 میلیارد دلار) برآورد می‌شود مذاکرات متعددی در وزارت نفت انجام شد تا به ازای این پول بتوانیم پروژه صادر کنیم و منابع آن در  اختیار بانک توسعه صادرات قرار گیرد. در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نفت و شرکت ملی گاز بعدازظهر امروز به امضا خواهد رسید تا واردات اهرمی برای صادرات تبدیل شود.

وی ادامه داد: همچنین درخصوص تجارت ایران و ارمنستان برای انتقال برق قراردادی بالغ بر 83 میلیون یورو به امضا رسید عملیاتی اجرایی آن آغاز شده است که ظرف 24 ماه آینده تکمیل خواهد شد.همچنین در بانک ملت ارمنستان خط ارتباطی 10 میلیون یورویی تعریف شده که شنبه آینده قرارداد آن برای صادرات کالا به امضا می‌رسد.

صالح‌آبادی در مورد شرکت‌های پیمانکاری در عراق افزود: پروژه‌های متعددی در عراق در حال اجراست و براساس مصوبه دولت مقرر شد 200 میلیون دلار بانک مرکزی نزد بانک توسعه صادرات سپرده ارزی داشته باشد تا شرکت‌هایی که در پروژه های عراق فعال هستند بتوانند از آن استفاده کنند و کمکی به صادرات بخشی فنی و مهندسی به عراق شود.

وی گفت: رتبه اعتباری بانک توسعه صادرات از B به B+ ارتقا یافته است و همچنین بانک توسعه صادرات قراردادی با صندوق توسعه ملی در سه قالب به امضا رسانده که میزان ریالی آن 100 میلیارد تومان بوده که در قالب تسهیلات به شرکت‌ها پرداخت می‌شود و 100 میلیون یورو نیز سپرده‌گذاری ارزی صورت گرفته است البته 800 میلیون دلار سپرده ارزی برای پروژه های نفت و گاز به امضا رسیده است.

وی تصریح کرد: بانک توسعه صادرات درخصوص بانکداری شرکتی و باشگاه مشتریان بانک تا پایان بهمن‌ماه اقدامات خود را انجام می‌دهد.

وی درخصوص برنامه‌های این بانک در پساتحریم گفت: فعال کردن کارگزاری‌های خارجی، آزادسازی ال‌سی، استفاده از اعتبارات اسنادی و خطوط اعتباری خارجی ازجمله برنامه‌های این بانک است.

وی در مورد دستاورد بانکی سفر هیات دولت و بخش خصوصی به ایتالیا و فرانسه افزود: مذاکرات خوبی در این سفر انجام شد و مقرر شد شرکت ECA که مشابه صندوق ضمانت صادرات است و بیمه ساچه مدیوبانک در ایتالیا همکاری‌های خود را با ما آغاز کند و در فرانسه نیز مذاکرات اولیه برای تبادلات مالی انجام شده و مقرر شد ما صورت‌های مالی سه سال اخیر خود را به زبان انگلیسی در اختیارشان قرار دهیم.

وی در مورد برقراری سوئیفت نیز گفت: تاریخ دقیق آن از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد . ما نیز مدارک و مستندات خود را در اختیار بانک مرکزی قرار داده و آنها نیز یکجا به سوئیفت ارائه کرده‌اند اما به لحاظ اطلاعات به لحاظ فنی شب گذشته سوئیفت نصب شده و مراحل پایانی آن در حال دنبال شدن است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید