Performancing Metrics

کاهش نرخ سود بانکی راه حل رفع مشکلات نیست | اتاق خبر
کد خبر: 318360
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1394 - 17:21
مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفت و گو با اتاق خبر
احمد حاتمی یزد: فضای کسب و کار در حال حاضر نامناسب برای تولید است و کاهش نرخ بهره مشکل چندانی را حل نخواهد کرد.

اتاق خبر- مدیرعامل سابق بانک صادرات در مورد تصمیم دولت در مورد کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، با بیان اینکه بانک مرکزی همواره در پی کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بوده علت اصرار بانک مرکزی در مورد کاهش سود سپرده های بانکی را کاهش نرخ تورم دانست.
احمد حاتمی یزد مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر این اقدام دولت و بانک مرکزی گفت: کاهش نرخ سود بانکی و تسهیلات می تواند کمکی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور باشد اما تمام مشکلات صنعت و تولید با این اقدام برطرف نخواهد شد.
حاتمی یزد با تاکید بر اینکه مشکل تولید کنندگان تنها بالا بودن نرخ بهره بانکی نیست، ادامه داد: فضای کسب و کار در حال حاضر نامناسب برای تولید است و کاهش نرخ بهره مشکل چندانی را حل نخواهد کرد. اگر دولت اراده رفع موانع تولید و اشتغال را دارد باید برنامه ریزی مناسب و جامعی برای این کار داشته باشد.
مدیرعامل سابق بانک صادرات با رد این مسئله که مردم در صورت کم شدن نرخ سود بانکی سرمایه های خود را از بانک ها بیرون خواهند کشید، گفت: مردم نمی توانند پول خود را در خانه نگه دارند. اما باید به این نکته توجه کرد که به دلیل بوروکراسی و فساد اداری و مقررات دست و پاگیری که در کشور وجود دارد امکان ورود سرمایه های خارج شده در بانک به بخش تولید وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: مردم ترجیج می دهند سرمایه خود را در صورت خروج از بانک در بازارهایی مانند مسکن، ارز و طلا سرمایه گذاری کنند که امنیت بیشتری نسبت به تولید دارد. در حقیقت این تصمیم تاثیری در تولید کشور نخواهد داشت.
حاتمی یزد با تاکید بر گسترش خصوصی سازی و رفع موانع تولید، گفت: براساس قانون اساسی اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اما امروز ما شاهد وجود بخش چهارمی هستیم که از نهاد های عمومی غیر دولتی تشکیل شده اند که نه مانند بخش خصوصی مالیات می دهند و نه مانند بخش دولتی تحت نظارت، و تا حد زیادی از مقررات مالی کشور نیز مبرا هستند.
مدیرعامل سابق بانک صادرات در پایان مطالبات معوق را بزرگترین مشکل سیستم بانکی خواند و گفت: در حال حاضر به دلیل بدهی دولت و برخی از افراد و موسسات به بانک ها، سیستم بانکی با کمبود منابع اعتباری رو به رو هستند و پولی برای دادن تسهیلات ندارند. این در حالی است که در صورتی که بانک های کشور براساس استاندارد های حسابداری بین المللی حسابرسی شوند ورشکسته به حساب خواهند آمد.
94105.ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید