Performancing Metrics

کاهش اقبال به «لاریجانی» و «روحانی» | اتاق خبر
کد خبر: 322689
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1394 - 09:16
انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی درحالی برگزار شد که آراء سران قوا در سه حوزه انتخابیه تهران، قم و مازندران نسبت به انتخابات‌های گذشته با کاهش و افزایش‌ همراه بود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حالی برگزار شد که سران سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در این دو انتخابات در معرض رای مردم در سه حوزه انتخابیه تهران، قم و مازنداران قرار گرفتند و کاهش و افزایش رای هرکدام از آنها قابل تامل است.

در این میان اگر آراء حجت‌الاسلام «حسن روحانی» در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان تهران را با میزان آراء تهرانی‌ها به وی در آخرین انتخاباتی که شرکت کرده است یعنی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مقایسه کنیم، با کاهش اقبال مردم استان تهران به روحانی مواجه خواهیم شد. روحانی در انتخابات سال ۹۲ دو میلیون و سیصد و ۵۸ هزار و ۸۹۰ رای از مردم استان تهران کسب کرد ولی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۴ وی با کاهش «۱۲۰ هزار و هفتصد و ۲۴» رای مواجه شد و آرای وی به دو میلیون و ۲۳۸هزار و ۱۶۶رسید. به ویژه که این کاهش همراه با افزایش میزان واجدین شرایط صورت گرفته است.

از سوی دیگر با بررسی میزان آراء «علی لاریجانی» در دوره انتخابات نهم مجلس از حوزه انتخابیه قم و مقایسه آن با تعداد آراء مردم این شهر در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، شاهد کاهش اقبال مردم قم به وی و همچنین نزول لاریجانی به جایگاه دوم این شهر بعد از احمد امیرآبادی می‌شویم. علی لاریجانی در انتخابات سال ۹۰ دویست و هفتاد هزار و ۱۳۸ رای از مردم قم کسب کرد ولی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ آرء وی با کاهش «هفتاد و هشت هزار و ۸۰۹» رای مواجه شد و به صد و ۹۱ هزار و ۳۲۹ رای رسید.

آنچه در این میان قابل توجه و تامل است افزایش تعداد آراء «آیت الله آملی لاریجانی» در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان مازندران است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه مازندران، با کسب چهارصد و ۸۸ هزار و ۹۴۰ رای حائز اکثریت نسبی آراء شد ولی در دوره پنجم انتخابات خبرگان میزان اقبال مردم استان مازندران به وی «۱۹۰ هزار و ۸۷۷» رای افزایش یافت و تعداد آراء وی به ششصد و هشتاد و دو هزار و ۸۱۷ رای رسید و بعنوان نفر اول استان، وارد مجلس خبرگان رهبری شد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید