Performancing Metrics

حیات سیاسی طلبکارانه | اتاق خبر
کد خبر: 322888
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1394 - 13:05
دکتر صادق زیبا کلام:
صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای وبسایت اتاق خبر به تحلیل چرایی شکست اصولگرایان، مشخصات و اولویت های مجلس دهم و سرنوست و وضعیت اصولگرایان شکست خورده پرداخته است

اتاق خبر سرویس سیاسی: انتخابات هفتم اسفند نتایج شگفت انگیزی داشت بخصوص آنچه که در تهران به وقوع پیوست برای بسیاری قابل پیش بینی نبود مردم نشان دادند گوششان بدهکار تبلیغات گسترده رسانه ای سالهای اخیر اصولگرایان افراطی نبوده و نیست و مسیری دیگر را انتخاب کردند اینکه چرا اصلاح طلبان پیروز شدند، مهمترین اولویت های مجلس دهم چه خواهد بود و اصولگرایان بازنده چه راهی را در پیش خواهند گرفت را در نوشتار پیش رو مورد بحث قرار می دهم.

چرایی پیروزی ائتلاف اصلاح طلبان

به باور من یکی از مهمترین عوامل پیروزی به ترکیب لیست امید و حامیان دولت باز می گردد لیستی فراجناحی و متشکل از سه طیف گسترده که دراین مقطع زمانی دغدغه ها و نگرانی های مشترک داشتند که بیشتر آنها به نوعی از چهره های نزدیک به دولت محسوب می شدند البته برخی دیگر از این چهره ها چندان با دولت ارتباط نداشتند بطور مثال آقای کاظم جلالی یا آقای علی مطهری نزدیکان دولت نبودند. بنابراین می توان گفت این سه جریان اصلاح طلبی، اعتدالی و اصولگرایان میانه رو توانستند تحت عنوان ائتلاف شورای هماهنگی اصلاح طلبان تمامی آرای تهران و برخی شهرهای مهم را از آن خود کنند و با یک پیروزی شگفت انگیز راهی مجلس شوند.

جدای از مساله ائتلاف، از نظر کارنامه و رزومه هم باید گفت علت اینکه این طیف توانستند به این پیروزی دست پیدا کنند و اصولگرایان شکست سنگینی بخورند به این بر می گردد که این کارنامه اصولگرایان بود که عامل موثر در انتخاب مردم بود یعنی مردم به گفتمانی که به مدت 6 سال بصورت شبانه روزی بجای پرداختن به مسائل مهم عمدتاً وقت خود را صرف فتنه و 9 دی کردند یک نه بزرگ گفتند به عبارتی دیگر مردم حرف اصولگرایان در خصوص این مسائل را باور نکردند و لذا رای خود را به رقیب آنها دادند.

 

تاثیر انتخابات بر سیاست داخلی

با توجه به ترکیبی که راهی بهارستان شده است فکر می کنم در مجلس آتی تعداد نمایندگان مستقل و قوی بیشتر خواهد شد وزن پارلمان هم افزایش پیدا می کند و در کل مجلس از یک روند و وضعیت بله قربان گویی مطلق فاصله خواهد گرفت و خود این امر یک تحول بسیار مهم و خوب برای کشور به شمار می رود.

اولویت های مجلس آینده

من فکر می کنم مهمترین اولویت این مجلس در حوزه اقتصادی باید باشد. به دلیل این که وضعیت اقتصادی کشور خراب است. در حال حاضر در حدود 8 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد و رکود وحشتناکی در اقتصاد حاکم است. بسیاری از واحدهای تولیدی بسته شده یا در بهترین حالت در یک شیفت کار می کنند. دولت بدهی وحشتناکی را دارد بنابراین وضعیت دولت از نظر اقتصادی جالب نیست. لذا یکی از اولویت های مهم اقتصاد است. اصلاح قانون انتخابات یکی دیگر از اولویت های مجلس است تا آن چیزی که اعمال سلایق و علایق فردی یا جناحی در بحث انتخابات است نسبت به گذشته بهتر شود و یک ساز و کار مشخص تر ایجاد شود. یکی دیگر از مهترین اولویت های کاری مجلس آتی مبارز با فساد خواهد بود که می بایست در این مسیر قوانین محکم تر و کاربردی تری را وضع کنند و بر عمکلرد نظارتی شان بیافزایند.

به باور من همچنان اصولگرایان طلبکارانه به حیات سیاسی خود ادامه خواهند داد و گناه روی گردانی مردم از خود را مطابق معمول به گردن امریکا، انگلیس و بی بی سی خواهند انداخت و همان روش را ادامه خواهند شد.

تاثیر انتخابات بر سیاست خارجی

اما در حوزه سیاست خارجی من فکر نمی کنم نتایج انتخابات هفتم اسفند و خود مجلس شورای اسلامی تاثیر خاصی بگذارد. در واقع همان سیاست اعتدالی که آقای روحانی در پیش گرفته است و سیاست همکاری با غرب و تنش زدایی و اینکه اصرار نداشته باشیم با دیگران دشمنی داشته باشیم همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

توصیه به اصولگرایان

اما سرنوشت و وضعیت اصولگرایان بازنده در انتخابات چگونه خواهد بود؟ به نظرم شاید بد نباشد این افراد از خود سوال می کردند که چرا مردم به آنها اقبالی نداشتند. شاید از خود می پرسیدند این که شش سال دیگران را متهم به فتنه، مزدوری و وابستگی کردیم چقدر از حرف های ما را مردم باور کردند؟ شاید بد نمی شد که از خود انتقاد می کردند. اما از نظر من این افراد این کار را نخواهند کرد و همچنان طلبکارانه به حیات سیاسی خود ادامه خواهند داد. گناه را مطابق معمول به گردن امریکا، انگلیس و بی بی سی خواهند انداخت و همان روش را ادامه خواهند شد. برخی مشاور خواهند شد، برخی معاون و وارد بنیاد هایی که چندان ارتباطی با دولت ندارند خواهند شد و وارد مجمع تشخیص مصلحت. به هر حال این ها بیکار نخواهند ماند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید