Performancing Metrics

آشنایی با فرهنگ و جغرافیای دبی | اتاق خبر
کد خبر: 324420
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 - 23:14
 دبی یکی از مقاصد گردشگری محبوب در دنیا است. رشد و توسعه‌ی غیر قابل انکار این شهر و فراهم کردن امکانات تفریحی بی‌نظیر و در بهترین سطح، سبب شده که سالانه گردشگران زیادی دبی را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کنند. 

به گزارش اتاق خبر و به نقل از کجارو،دبی یکی از شهرهای ایالات متحده‌ی عربی در غرب آسیا است. منطقه‌ای که به خاور میانه شهرت دارد. امارات متحده‌ی عربی از هفت شیخ‌نشین تشکیل شده است که دبی یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها است. دبی پس از ابوظبی، دومین شیخ‌نشین بزرگ امارات است که نزدیک به ۴۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

موقعیت جغرافیایی

دبی در عرض جغرافیایی ۲۵ درجه و ۲۶ دقیقه و ۹۷ ثانیه شمالی و در طول جغرافیایی ۵۴ درجه و ۳۰ دقیقه و ۹۵ ثانیه شرقی واقع شده است. این شهر در خلیج همیشه فارس قرار دارد و شارجه در سمت شمال شرقی، ابوظبی در جنوب و سلطان‌نشین عمان در جنوبی شرقی آن قرار دارند. حتا که یکی از توابع امارات است، از سه طرف با عمان احاطه شده و از طریق خور دبی به دو قسمت تقسیم شده است. خور دبی یک پیش‌آمدگی طبیعی رودخانه شکل است  که از خلیج فارس به داخل خاک دبی وارد شده است. قسمت شمالی، بر دیره و قسمت جنوبی بر دبی نام دارد.

دبی

دبی بخشی از منطقه‌ی بیابانی صحرای عربی است. بیشتر بخش‌های آن با خاک‌های بیابانی شنی و سنگ‌ریزه‌های سفید پوشانده شده که این یکی از مشخصه‌های متمایز تمامی مناطق این کشور است. بخش شرقی شهر دبی، تپه‌های ماسه‌ای قرمزرنگی وجود دارند که علت قرمزی رنگ آنها وجود اکسید آهن است. شن‌های نواحی ساحلی نیز از مرجان‌های خرد شده و صدف‌ها تشکیل شده است. این منطقه با رشته‌ کوه حجر در غرب احاطه شده که بیشترین ارتفاع آن در برخی مناطق به ۱۳۰۰ متر نیز می‌رسد. با وجود اینکه این شهر در یک منطقه‌ی بیابانی واقع شده اما درختان خرما، اقاقیا، گیاهان وحشی و سنبل بیابانی در دشت‌های این شهر رشد می‌کنند.

آب‌و‌هوا

آب‌و‌هوای دبی به دلیل قرار گرفتن در سطح دریا، گرم و مرطوب و ناملایم است. میزان بارندگی این شهر از ماه ژانویه تا مارس ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر است. دمای هوا از ده درجه‌ی سانتی‌گراد بالای صفر تا ۴۸ درجه‌ی سانتی‌گراد بالای صفر، متغیر است. دمای هوای روزها در ماه ژانویه ۲۵ درجه و مطبوع است اما در ماه جولای به ۴۱ درجه می‌رسد. از ماه نوامبر تا آوریل، متوسط دمای هوا ۲۵ درجه است و میزان رطوبت نیز پایین می‌آید. فصل زمستان از ماه دسامبر تا مارس است و بهترین زمان برای سفر به دبی است. در این مدت، هوا ملایم است و بارندگی نیز اتفاق می‌افتد.

دبی

این شهر، منبع آبی طبیعی مانند واحه یا رود ندارد اما در رشته‌ کوه حجر، گودال‌های آب متعددی وجود دارند.

این منطقه در محدوده‌ای پایدار قرار گرفته و نزدیک‌ترین منطقه‌ی زلزله‌خیز در ۱۵۰ کیلومتری آن واقع شده است. در فصل‌های بهار و پاییز، ۳۲۰ گونه پرنده‌ی مهاجر به این شهر سفر می‌کنند و در جریان سفر خود از اروپا به آسیا و بالعکس در نواحی مختلف دبی مسکن می‌گزینند. انواع مختلفی از جانداران از جمله کفتار، روباه‌های صحرایی، هوبره، تیزشاخ عربی و سیاه‌گوش در بیابان‌های اطراف مشاهده می‌شوند. به علاوه بیش از ۳۰۰ گونه‌ی مختلف ماهی در آب‌های ساحلی دبی وجود دارند.

دبی

دبی خط ساحلی گسترده‌ای به طول ۷۰۰ کیلومتر دارد که ۱۰۰ کیلومتر آن در خلیج عمان واقع شده است. موقعیت جغرافیایی استراتژیک و زیر‌ساخت‌های عالی موجب شده‌اند که دبی به یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری و مرکز تجارت و داد و ستد در خاور میانه تبدیل شود. این شهر تقریبا در میانه‌ی راه آسیای جنوبی و آفریقا قرار دارد بنابراین یک نقطه‌ی ترانزیتی شلوغ برای همه‌ی مسیرهای مهم دریایی بین آسیای جنوبی و اروپا به شمار می‌رود. به علاوه، دبی یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان را در اختیار دارد که یک توقفگاه شلوغ برای پروازهای طولانی بین‌المللی است.

بخش غربی خور دبی، با در اختیار داشتن سازه‌های عظیمی چون نخل جمیرا، برج‌العرب و خلیج تجاری، بخش بزرگی از صنعت املاک و مستغلات را به دست گرفته است.

این شهر که امکانات بی‌نظیر گردشگری و بهترین موقعیت‌های تجاری را در اختیار دارد، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری دنیا به شمار می‌رود.

دبی

حقایقی جالب درباره‌ی دبی

حقایقی جالب و شنیدنی درباره‌ی محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. در ادامه با برخی از این حقایق آشنا می‌شویم.

دبی

  •  دبی که در جنوب خلیج فارس درشبه‌جزیره‌ی عربستان واقع شده، هم یک شهر و هم یک شیخ‌نشین در کشور امارت متحده‌ی عربی است. به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه، همواره یکی از قطب‌های تجاری مهم بوده که امروزه نیز در اقتصاد دنیا پیشرو است. این شهر، جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد و یک بازار املاک و مستغلات پررونق و رو به‌ رشد است. معماری باشکوه و فرهنگ متمایز دبی، آن را به یک مقصد گردشگری زیبا و پرطرفدار در سراسر دنیا تبدیل کرده است.
  • کلمه‌ی دبی احتمالا از کلمه‌ی Daba به معنی خزیدن گرفته شده است که به جریان یافتن خور دبی در زمین اشاره دارد.

دبی

  • دبی در گذشته تجارت پررونقی در زمینه‌ی مروارید داشت که پس از جنگ جهانی اول و بحران بزرگ اقتصادی از بین رفت.
  • دبی بخشی از صحرای عرب است اما ویژگی‌های توپوگرافیکی‌اش کمی متفاوت است. بیابان‌های شنی، گیاهان وحشی و درختان نخل در گوشه و کنار آن دیده می‌شوند. در قسمت‌های شرقی شهر، دشت‌های ساحلی که با نمک پوشیده شده‌اند، وجود دارند. به علاوه، این مکان محل رشد سنبل‌های بیابانی نیز هست.

دبی

  • هر سال در بهار و پاییز بیش از سیصد گونه‌ی متفاوت از پرندگان به دبی مهاجرت می‌کنند.
  • دبی، آب‌ و‌ هوای گرمی دارد و کم‌باران است. متوسط بارش سالانه‌ی این شهر بیشتر از ۱۴۰ میلیمتر نمی‌شود. تابستان‌ها، طوفان‌های شن شدید رخ می‌دهد که بومیان آن را shamal می‌نامند. این طوفان‌ها گاهی تا چند روز طول می‌کشد و قدرت دید را کاهش می‌دهد.
  • خاندان آل مکتوم از سال ۱۸۳۳ بر دبی حکمرانی می‌کنند. دبی از نظام قضایی فدرال امارات متحده‌ی عربی تبعیت نمی‌کند.

دبی

  •  فرهنگ و شیوه‌ی لباس پوشیدن در دبی متفاوت‌تر و آزادتر از سایر شیخ‌نشین‌های امارات است. گرچه موسیقی، هنر و آشپزی دبی تحت تاثیر عرب‌ها و بادیه‌نشین‌ها است اما حضور گردشگران خارجی و افرادی که از کشورهای دیگر برای کار به دبی می‌روند، تاثیر غیر قابل انکاری بر فرهنگ این شهر گذاشته است، تاثیری که اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

دبی

  • لباس سنتی مردان یک پیراهن بلند و سفید رنگ به نام کندوره یا دشداشه است که بلندی آن به مچ پا می‌رسد و معمولا از پشم یا پنبه تهیه می‌شود. زنان هم لباسی مشکی رنگ تحت عنوان عبایه روی لباس‌های دیگر می‌پوشند.

دبی

  •  دبی قوانین محکمی در زمینه‌ی رفتار اجتماعی دارد. مثلا بوسیدن یا رقصیدن در ملاء عام غیرقانونی است. غیر مسلمانان نیز باید به قواعد و محدودیت‌های مسلمانان احترام بگذارند و از آن تبعیت کنند.
  • دبی، مراکز خرید متعددی دارد که در سراسر دنیا شناخته‌ شده هستند و گردشگران زیادی برای شرکت در فستیوال خرید دبی به این شهر سفر می‌کنند. دبی مال، هفتمین مرکز خرید بزرگ دنیا است و این شهر پایتخت خرید خاور میانه نام دارد.
  • در سمت دیگر خور دبی، مناطق تجاری قرار گرفته‌اند که با عنوان سوق شناخته می‌شوند. این مناطق به خاطر داد و ستد و مبادله‌ی کالاها از گذشته شهرت دارند. اگر می‌خواهید لذت خرید را تجربه کنید، حتما به یکی از این سوق‌ها سری بزنید.
  • این شهر به خاطر بازارهای طلا نیز شهرت دارد. Gold Souk بازاری است که به تنهایی ۲۵۰ طلافروشی دارد. می‌گویند در دبی از هر پنج نفر، یک نفر در سال حداقل ۵ تکه طلا و جواهرات می‌خرد.

دبی

  •  تعدادی از بلندترین آسمان‌خراش‌های دنیا در دبی قرار دارند. برج خلیفه با ۸۲۸ متر ارتفاع بلندترین سازه‌ی دست انسان روی کره‌ی زمین است. بلندترین سکوی دید باز، مرتفع‌ترین مسجد و مرتفع‌ترین رستوران دنیا در این برج قرار دارند. این برج به معنای واقعی کلمه، شاهکاری در معماری است. اگر در ایام کریسمس و آغاز سال نوی میلادی به دبی سفر کنید، شاهد زیباترین و مرتفع‌ترین آتش‌بازی دنیا خواهید بود.
  • بلندترین برج مسکونی دنیا، یعنی ۲۳ مارینا و بلندترین هتل دنیا JW Marriott Marquis با ارتفاع ۳۵۵ متر در دبی قرار دارند.

برج العرب

برج العرب

 برج‌العرب
  • برج‌العرب که به شکل بادبان کشتی طراحی شده یکی از مجلل‌ترین هتل‌های دنیا و چهارمین هتل بلند دنیا است که در یک جزیره‌ی مصنوعی در ۸۵۴ متری ساحل جمیرا ساخته شده است.
  • یکی از رستوران‌های این برج با نام المهارا (به معنی صدف) آکواریوم‌های زیبایی را به نمایش می‌گذارد که دسترسی به آن توسط یک زیردریایی شبیه‌سازی شده امکان پذیر است. شیشه‌ی آکواریوم از اکریلیک ساخته شده و برای کاهش تأثیر بزرگ‌نمایی، حدود ۱۸ سانتیمتر ضخامت دارد. نکته‌ی جالب توجه دیگر درباره‌ی این هتل، این است که لابی آن از مجسمه‌ی آزادی بلندتر است.

رستوران المهارا

رستوران المهارا
  • دبی مال که بخشی از ساختمان برج خلیفه است، بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیا به شمار می‌رود.

دبی مال

دبی مال

دبی مال

آکواریوم دبی مال
  • مرکز خرید امارات، امارات مال، که در دبی قرار دارد، دارای یک پیست اسکی سرپوشیده با مساحت ۲۲۵۰۰ متر مربع است که اسکی دبی نام دارد. بزرگترین پارک برفی دنیا با مساحت ۳۰۰۰ متر مربع در این مرکز خرید قرار دارد.

اسکی دبی

اسکی دبی
  • جزایر نخلی، مجموعه‌ای از جزایر مصنوعی هستند که با استفاده از تکنیک‌های احیای زمین در دبی در حال ساخت هستند. این جزایر پس از تکمیل شدن، بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایری خواهند بود که تا کنون ساخته شده است. در این جزایر، امکانات اقامتی ساحلی، هتل‌های لوکس، پارک‌های موضوعی، مراکز تفریحی، مراکز خرید، امکانات ورزشی و سایر جاذبه‌های گردشگری ساخته خواهد شد.
  • فرودگاه بین‌المللی دبی، پنجمین فرودگاه شلوغ دنیا برای پروازهای مسافرتی بین‌المللی و هشتمین فرودگاه باری شلوغ دنیا است.

فرودگاه دبی

فرودگاه بین‌ المللی دبی
  • نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت دبی را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند.
  • احتمالا پس از خواندن این حقایق جالب درباره‌ی دبی، تصمیم خواهید گرفت تا برای سفر به این شهر دیدنی برنامه‌ریزی کنید. شهری که بزرگ‌ترین و بلندترین سازه‌های جهان و لوکس‌ترین رستوران‌ها و هتل‌ها را در اختیار دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم دبی

فرهنگ دبی، منحصر به‌ فرد و جذاب است. در ادامه با برخی از جنبه‌های فرهنگ و سنت‌های کهن این شهر دیدنی آشنا می‌شویم.

قرن‌ها زمان نیاز است تا فرهنگ و سنت یک مرز و بوم شکل بگیرد. بنابراین گردشگران هنگام سفر به گوشه و کنار دنیا باید این نکته را مد نظر داشته باشند که احترام به آداب و رسوم و فرهنگ یک ملت، بسیار ضروری است. بد نیست قبل از اینکه به جایی به خصوص خارج از کشور خود سفر کنیم، درباره‌ی فرهنگ و آداب و رسوم آن تحقیق کنیم و در مدت سفر، خود را با آن شرایط تطبیق دهیم.

دبی

این کار برای پیشگیری از شوک فرهنگی چه برای مسافران چه برای ساکنان آن منطقه، ضروری است.

حال اگر برای سفر به دوبی برنامه‌ریزی می‌کنید، این مقاله به شما کمک می‌کند که بیشتر از قبل با فرهنگ اهالی این منطقه آشنا شوید.

دبی

نگاه کلی

دبی در سال ۱۸۳۳ به دست شیخ مکتوم بن بطی بن سهیل آل مکتوم به طور رسمی به عنوان یک شهر بنیان نهاده شد. این منطقه از همان سال تا کنون تحت حکمرانی خاندان آل مکتوم بوده است. برای مدت محدودی تحت سلطه‌ی امپراتوری بریتانیا قرار گرفت اما در دوم دسامبر ۱۹۷۱ مجددا استقلال خود را بازیافت.

دبی

دبی بزرگ‌ترین شهر در امارات متحده‌ی عربی است که یک شهر بین‌المللی محسوب می‌شود. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، ۸۰ درصد جمعیت آن را خارجی‌ها از جمله مهاجرانی از هند، پاکستان، سری لانکا، فیلیپین و ... تشکیل می‌دهند. دین اصلی دبی، اسلام و زبان عربی بیشترین کاربرد را دارد. با این حال اهالی این منطقه به زبان‌های انگلیسی، هندی، فارسی و اردو نیز تسلط دارند. وجه رایج دبی، درهم امارات است.

دبی

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، دین اصلی در دبی اسلام است اما اهالی به قوانین دین‌های دیگر نیز احترام می‌گذارند. مسافران نیز معمولا باید قوانین اسلامی را در سفر به دبی رعایت کنند.

لباس پوشیدن

دبی، لباس محلی خاص خود را دارد. مردان لباسی سفید و بلند تا قوزک پا می‌پوشند که کندوره یا دشداشه نام دارد. زنان نیز از عبایه استفاده می‌کنند که روپوشی مشکی و بلند است.

البته سنت‌های دیگری هم در نحوه‌ی لباس پوشیدن زنان وجود دارد از جمله استفاده از برقع برای پوشاندن صورت. مسافران زن و مرد باید به نحوه‌ی لباس پوشیدن خود دقت کنند. لباس‌هایی که انتخاب می‌کنند نباید بیش از حد باز یا بدن‌نما باشد. زنان می‌توانند به سبک مورد نظر خود لباس بپوشند اما لباس‌هایشان نباید از زانو کوتاه تر باشد.

تعاملات اجتماعی

انجام برخی از کارها نظیر رقصیدن، بوسیدن یا گرفتن دست در ملاء‌عام ممنوع است. بهتر است که مردان و زنان در تعاملات اجتماعی خود با جنس مخالف دست ندهند.

دبی

تعطیلی روزهای جمعه

روز جمعه در اسلام دارای قداست است. بنابراین، این روز در دبی تعطیل است.

روزه‌داری

یکی از سنت‌های رایج در دبی، روزه‌داری در ماه رمضان است. در ایام ماه رمضان، از اذان صبح تا اذان مغرب، بهتر است که مسافران به اهالی روزه‌دار احترام گذاشته و در ملاء‌عام از غذا خوردن اجتناب کنند.

جشنواره‌ها در دبی

دبی نه فقط به خاطر ماه رمضان و جشن عید فطر بلکه به خاطر برگزاری جشنواره‌های متعدد دیگر، گردشگران زیاد را به سوی خود جذب می‌کند.

فستیوال خرید دبی

دبی با دراختیار داشتن مراکز خرید لوکس و متعدد و فروشگاه‌های برند‌های معتبر و معروف دنیا، به بهشتی برای علاقه‌مندان به خرید تبدیل شده است. این فستیوال نیز هر سال در ماه‌های ژانویه و فوریه برگزار می‌شود. حراج‌های متعددی با تخفیف‌های استثنایی در این ایام برگزار می‌شود.

جشنواره‌ی طلای دبی

دبی، بازارهای طلای متعددی دارد که طلا و جواهرات را با قیمت کمتری نسبت به سایر دنیا عرضه می‌کنند. بازار سنتی طلای دبی بیش از سیصد فروشگاه دارد.

جشنواره طلای دبی

جشنواره‌ی ورزشی دبی

در ماه فوریه، جشنواره یک هفته‌ای گلف در دبی برگزار می‌شود. در ماه مارس، مسابقات اسب‌دوانی و در ماه نوامبر هر سال مسابقات راگبی هفت نفره برگزار می‌شود.

94104

مطالب مرتبط
نظرات